Snurre
Snurre: Du kan ha en poäng där it-snubben! Verkligen värt att kolla upp och även om så inte är fallet så kanske det ändå är lättare att Justera karmen mot dörren. Tack för bra svar!
2 svar · 5,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle ta en fog som är gjord för utvändigt bruk. Finns ju en hel del olika fabrikat. Mvh Putte
7 svar · 3,5k läst
P
Pesco: Duger tvåglasfönster av trä?
1 svar · 1,8k läst
it-snubben
it-snubben: Sätta in dörren är inte svårt. Bytte själv ytterdörren förra året utan problem. I ditt fall så har de säkert bara tagit bort gamla dörren, satt in fönster och reglat/satt igen hålet. Öppnar du upp hålet igen så är det ju bara att sätta i dörr med rätt mått. Problemet då är väl bara att det sticker upp rör för elementet. Det framgår inte om det är el-element eller
2 svar · 5,9k läst
B
BosseHansson: Skånskabygg har väl billiga teakdörrar. www.skbv.se Farfar köpte en sådan, känns ungefär som en förrådsdörr/innerdörr när man stänger den. Sen om det är bra eller dåligt att den är lätt kan jag inte säga något om. Den har iaf hållt formen över vintern, inte som hans garagedörrar från diplomat som rör sig med årstiden. Gustavsbergssnickerier tillverkar mycke ekdörrar.
1 svar · 5,4k läst
B
BosseHansson: Det jag menade med 1dm var att vangstycket ej skall ligga mer än 1dm under trappsteget. Konstruktionen har jag inte löst än. Får nog ta ett snack med polaren. Tveksam till att kan fräsa så djupt med nc som skulle behövas för ett vangstycke. Tror inte för den delen att hela vangstycket går in i hans nc. Hade själv en teori på att lägga en typ 100x200 limträbalk och sedan göra
3 svar · 2,7k läst
H_L
H_L: Om man är lagd åt det konstnärligare hållet kan man måla på glaset. Gissar att det är en speciell färg som går att ta bort - det måste färghandlaren veta. Då kan du måla det motiv du önskar, eller bara måla med en ljus ellet vit färg.
6 svar · 4,5k läst
P-plats
P-plats: Jag har haft kontakt med Göteborgs Solfolmsmontage i Västra Frölunda några gånger... --Göteborgs Solfilmsmontage-- Solfilm, Säkerhetsfilm, Insynsskydd Bra killar och bra priser.
3 svar · 1,7k läst
D
drubbla: Tack för länkarna
3 svar · 5,0k läst
L
_Leffe: Fick prislista från SP-fönster igår. Titta på SP Fönster för info. Serie Balans 5-13 (bredd - höjd) 1 luft Karmfast (ej öppningbart) - 2713kr Sidohängt - 4374kr Vrid - 4509kr Serie classic Karmfst - 2309 Sidohängt - 3528 Vrid - 3805 Hoppas att det ger lite prisbild.
3 svar · 2,6k läst
I
Ilzru385: Hej! Vi funderar på att bygga ut vårat hus med en tillbyggnad som vi skulle gärna ha med takfönster. Om man har en sadeltak vart är det bäst att sätta in takfönster - på södersidan eller på norrsidan?
0 svar · 2,6k läst
Z
zankan: [citat] 40 dB dörren från Swedoor ser ut som en 35dB dörr dock något tyngre... Skiljer dock en aning i listerna 35 dB har en epdm list på dörrbldet..alt karmen och 40 dB varianten har ytterligare en fals med list på....Ytskikt kan du ju välja själv
1 svar · 5,0k läst
E
ebbnil: [citat] Hej, tror tyvärr inte att det lönar sig att byta dörr. Vi har delat av ett rum och då har vi lagt ljudisolerat material i gipsväggen och har en riktig tung dörr emellan men trots det hör man allt från rummet! Mitt tips är istället att köpa marknadens bästa öronproppar till den av er som vill sova. Det ger säkert mer isolering. Jag har erfarenhet - så tro mig!
1 svar · 5,0k läst
A
Avbytaren: Jag har tänkt att jag ska göra om nuvarande altandörr och sätta in glas i hela dörren är det någon som har gjort detta eller har tips på hur tjockt glaset bör vara, ska jag ha ett eller två glas det är två nu.
4 svar · 12,8k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Blev aldrig av att göra nåt åt fönstret. Men nu tänkte jag ta bort det och sätta igen helt och hållet i samband med tilläggsisolering av väggarna. Räcker det att ta ut fönstret, sätta en regelram runt, isolera och spånskivor inne och ute?
2 svar · 4,7k läst
P
Pius: Vi bygger hus i gammal stil med takhöjd 260. Vi funderade mycket på fönster- och dörrhöjder. Vi valde att beställa dörrar som är 220, både inner- och ytterdörrar.
7 svar · 13,7k läst
·
A
andreashj: Hej, ag har skickat in om skatteavdrag vid installation av ett specielbyggt fönster. Jag fick snickeriet att ange ett u-värde om 1,2 pga energiglas argon. Snickaren har självklart inga beräkningsmetoder som stödjer detta. Nu har skattemyndigheten återkommit med krav på beräkning av U-värde utfört av ackrediterat institut enligt SS EN-ISO 10077-2! Är det bara att bita i det sura äpplet
0 svar · 3,3k läst
M
Skitsur: [citat] Ringer en håltagare.
1 svar · 2,1k läst
A
andersmc: Du kan ju beställa fönster som är exakt 1135mm breda. Då passar de in mellan reglarna som du beskriver. Så har jag gjort.
3 svar · 4,1k läst
Mich
Mich: [citat] Inga problem. Svar: Det syns på fakturan. PS. Jag har haft praktisk användning av denna kunskap :-) //Michael
26 svar · 12,7k läst
J
jon_h: Det går precis lika bra med mineralullsremsor. Om det är ett gammalt hus kan det vara vettigt med lin, framför allt av antikvariska skäl, men annars finns det ingen anledning att använda lin.
5 svar · 2,0k läst
R
ridgid: Hur ser man på ett äldre (från 63) fönster vilken typ av färg(linolje/alkyd) det är målat med? "Renoverade" det första fönsterparet för 2 år sedan med vanlig alkydfärg (alcro) och akrylatkitt. Men funderar på att pröva med linoljefärg. Fungerar det om fönstren tidigare är målade med vanlig akydfärg? (Och funkar alkydfärg på tidigare linoljemålade fönster? Är
0 svar · 6,3k läst
K
kalle26: [citat] Jag använde koncentrerad T-röd på hela fönsterytorna. Det blev färg-flammor i fönstren. Tvättade därefter- senare- med diskmedel och färgflammorna verkar ha försvunnit. Skall kolla i olika soljus och vinklar... Målade därefter väggpanelen, efter mitt tvättäventyr- åtminstone något rätt i denna arbetsinsats
6 svar · 40,1k läst
N
nicko: [citat] Jag skulle tro att desom säljer komposit fönster kan tillverka sådanna exempelvis Fönster, uterum och dörrar i underhållsfritt utförande - G & B skicka ett mail till dem och fråga det kan ju vara värt en chansning!
3 svar · 12,4k läst
R
Racerbygg: Jag va lite inne på just att fräsa ett spår till blecket men det är alu fönster jag köpt så då skulle aluminiunklädsleln delas av spåret och kanske lossna. Stommen i karmen är plast och sen lätt med aluminium för att förtydliga lite :-) Är nu ännu mer övertygad om att jag skall gjuta en egen "fönsterkarm" i cement, fördelar: annorlunda, tyst vid regn o hagel. /Rickard
4 svar · 5,7k läst
S
sommarbygge: Tack för tipsen!
3 svar · 3,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Tror jag fattar ;). Det brykar bli dåligt skruvtag med gips och spån. Brukar snedda karmskruven lite och förborra så det styr bättre om det är dåligt skruvtag. Mvh Putte
8 svar · 4,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Måtta springan och gå till byggmarknaden och köp en ventilations sats.Kommer ej ihåg namnet tyvärr. Finns lite olika sorter men dom borde kunna hjälpa dig. Mvh Putte
2 svar · 3,1k läst
·
C
cammy: åååh tack JPM precis vad vi söker!!! u saved my day! akila: absolut!! ska genast kolla! åh va snällt. ha en mysig kväll! dreamhouse
3 svar · 3,6k läst
J
jessica: Det finns fina och bra rullgardiner till takfönster. Eller så kan du bara sätta en vajer på varje sida eller uppe o nere o sen sy en liten gardin som du kan dra upp o ner eller åt sidan/sidorna. (Jag menar att du ska fästa det på själva fönstret så det följer med när du öppnar o stänger det).Tyget kan du stanna med hjälp av snörstoppers eller någon liten klämma. eller dyl.
1 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.