Hej och glad midsommar!

Min glada midsommar håller på att bytas ut. Trodde att jag lärt mig lite efter tre år som husägare men denna förmiddag är jag nere på usel amatörnivå igen...

Problemet? Jo, har tre gamla Marbodalgarderober. Har tre nya finfina dörrar. Jag kan inte montera dem!!! Jag fattar ju principen, att gångjärnen skall mätas ut, förborras och skruvas fast men det blir inte bra, dörren täcker inte hålet perfekt, dörren hamnar innanför yttermåtten på gångjärnssidan och motsvarande utanför på handtagssidan. Det finns en skruv (nja, flera) på gångjärnet och denna kan reglera till liten del, men det fattas ju 10 mm, minst. Hjälp mig med tänket!¨

/Henke

I
Mät garderobsdörrarnas bredd och garderobsskåpens breddinnermått. Är det sista större än det första är det innanförliggande dörrar. Är garderobsdörrarna lika breda som skåpens ytterbreddmått är det utanpåliggande dörrar. Vardera typen kräver sitt gångjärn. Marbodal brukar använda sig av beslag från Blum. Kolla typbeteckningen på dem.

Gå sen till Blum's hemsida...

Blum - gångjärnssystem, utdragssystem, klaffsystem

.... och kolla om det är rätt gångjärn.

P.S.
Om det är gamla garderober men nya dörrar passar de inte ihop i standarden med förborrningen på dörrarna. Då får du antingen byta dörrar eller borra om dem för ny gångjärnsmontering.
D.S

Är det mycket gamla garderober kan det vara en enklare typ av hakgångjärn som ser ut som ett vinkeljärn (för delvis innanförliggande lucka). I så fall ska det finnas en fals på graderobsdörrarna (överfalsad lucka).

Tack för nyttigt svar, det har löst sig nu. Blev fin-fint till slut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.