Fönster & Dörrar
EmMi: Ok, nu har jag pratat med SKBV igen. Vikpartierna har u-värde 1.7 på konstruktionen och 1.3 på glaset och ÄR tätade (De var inte det förra året). Och de är precis lika lämpliga att ha i fasaden som andra dyrare vikpartier. Problemet är att de inte är godkända hos försäkringsbolagen, de har inte rätt lås, därför kan man inte använda de i husfasaden... Möjligtvis skulle man
AndersS: Om du vet att det kommer att bli springor där man vill använda någon form av fog så ska du lämna så mycket utrymme att du får en fogbredd som kan fungera elastiskt. Oftast tätar man till det så fogen endast kan bli någon/några millimeter och det är för lite för att den ska kunna flexa tillräckligt om materialet rör sig. Jag brukar se till att jag har minst 5mm, men mera är ingen
saturnus: Vad är det för vägg, -sten eller trä? Är smygen putsad innan, så är det enklast att putsa till mellanrummet igen. Är det trä, går det att bygga upp ny smyg som går en 5mm ut över karmen. Anledningen till dessa förslag, är att jag tycker det är en styggelse med lister, som ibland även kan bli lister på lister. Ser mer regält ut när smyg och karm går ihop. Utsidan får du
wsp: Hej, skulle vilja byta plats på ett fönster och altandörr i vårt vardagsrum. Fönstrets bredd (foder till foder) är 1150 mm och dörr (foder till foder) 950 mm. Överkant till tak samma för båda. Mao, plats finns att göra själva flytten. Huset är ett enplans, byggd 1984, på krypgrund, träfasad, själbärande takstolar. Vad behöver jag tänka på, vara försiktig med? Inser att jag
Sommartorparn: Har kittet o färgen ännu inte helt torkat fast, använd lacknafta på en trasa! Min erfarenhet är att allt blir så mycket lättare om man torkar bort under arbetets gång innan det torkat fast. Annars finns det fönsterskrapor (alltså såna där hållare man sätter ett ensidigt rakblad i). Dessa kan lätt repa glaset! Men jag har hört att det blir mindre lätt repor om man skrapar i vått
Sailorman: Hålller verkligen med MathiasS angående utseende. Det finns många exempel där man inte har flyttat ut fönster efter en utvändig tilläggsisolering. Ser inte klokt ut. Henrik
Harrieth: Jag råder dig att hyra en och prova en speedheater, alltså! //Harrieth
Mikke: Köpte en ny ytterdörr i teak från Elitdörren. Bra så långt. Har dock fått isoleringsskum på dörren i ett senare skede. Har försökt slipa bort den kladdiga ytan med extra fint slippapper. Och har nu senast laserat dörren. Dock är ytorna olika beroende på var skummet hamnade. Kan man slipa ned hela dörren med korn 400 och därefter lasera den ytterligare två gånger? Stora
Sörn: vet att sotenäs trävaru ab i bovallstrand (woody) säljer ut äldre bovallsdörrar för ett bra pris.
verktygsgurun: De flesta tillverkare av fönster och lister har samma vita färg i sin tillverkning dvs S0502-Y. S..
inkognito: jag brukade knåda kittet i handflatan en stund innan kittning också, för att få det mjukt och fint, sedan gjorde jag som bricky
kongo_fw: Hej är de någon som har köpt Tiivi fönster? Är de värt att lägga mer pengar för att få aluminium fönster? Vi håller på att ta in offerter från olika fabrikat. Vore väldigt tacksam för lite tips....
janolena: Hej! Att måla kittet är viktigta om det är ett gammalt linoljekit , moderna kitt behöver inte målas , de flesta kitter har en materialgaranti på 10 år för vidhäftning mot glaset och behöver då inte målas.
MatsT: Beror det inte på om det är vanligt silikon eller silikonbaserat fönsterkitt. Har själv Sipruf som funkade bra att måla över (nu 5 år senare är det inga problem med att färgen släpper). Är det "vanlig" silikon så är det nog bäst att skrapa bort och ersätta med kitt !. /M (från beckers hemsida) Silpruf Högelastiskt silikonkitt med utmärkt vidhäftning mot glas, trä, metall,
andahujo: Ökad inbrottsrisk oroar inte mig heller. Det finns andra fönster och dörrar som en eventuell inbrottstjuv skulle välja i första hand...
ulsaulsa: Det är inte en gavel, utan en av väggarna i innervinkeln på ett L-format hus. Jag tror dock den mesta lasten tas upp av stolpen i innerhörnet på vinkeln, som ligger strax till vänster om fönstret (ca 60cm). Hursomhelst så betyder det att de två reglarna på var sida av fönstret kommer att ta en del last. Jag ska tänka på det. [citat] Så illa byggt är det. Väggreglarna är också
Faidros: Det är fler på forumet som har haft problem med fönstergruppen. Läs här.
imported_Byggaren: Imma på fönstren innebär att varm rumsluft kommer i kontakt med det kalla på utsidan av inre glaset, event. inre sidan på det yttre glaset. Se över tätningslisterna. Byt ut dem. Kolla oxå att du har en liten springa mellan inner- och ytterbåge i underkant och överkant så att luft kan komma in och vädra ut fuktig luft genom konvektion mellan glasen. _________________ Byggaren
Lillblomma: Hittade själv... Klippt från Boverkets hemsida om nån mer undrar: "Stöd för installation av energieffektiva fönster i småhus eller biobränsle- anordningar i nya småhus. Hos länsstyrelsen kan du ansöka om stöd för installation av energieffektiva fönster i befintliga småhus eller biobränsleanordningar i nya småhus. Bidraget gäller för åtgärder som utförs under perioden 1
AndersS: Du kan väl borra nya hål där de passar bäst och sedan spackla igen de mindre som redan finns.
andersmc: Det stämmer. Fogskummet sitter där det sitter. Men man får fundera över hur ofta man efterjusterar fönster. Jag kan bara säga att jag aldrig någonsin har varit i behov av att efterjustera något fönster.
Fishermansfriend: Jepp jag var på varbergsträ o hämta mina ALLMOGEFÖNSTER,fanns på lager bara slänga in i bilen o åka,snabbt o lätt,fast 9x11 fanns inte tog 9x10 istället
esox71: Går ju att måla men blir aldrig som nytt igen förstås. Underarbetet kan vara lurigt på plåt. Bättre att byta då om de gamla inte sitter alltför jobbigt monterade, dvs. inklämda bakom foder etc. Är inte så dyrt heller med måttbeställda bleck. Räkna med 50-80 kr / löpmeter. Beror givetvis på vilken bredd man vill ha. Nån 10:a till om man vill ha aluminium. Det är plåtslagare som
pjac: Har någon anlitat företaget Fönsterinstallatören (Jönköpingsregionen) http://www.fonsterinstallatoren.se ? Ger bra intryck vid kontakter och även tydlig offert. Har ännu ej bett om ngra referenser men det blir nästa steg. Intressant att höra erfarenheterna på detta forum!
f91jsw: Har bott i ett hus med samma färger, falurött med vita knutar och tegeltak, som hade vit-mörkgrönrandiga markiser vilket var prydligt. Johannes
Sungam98: Hej igen! Tack för svaren, jag ska handla och prova. Trevlig sommar! Magnus