Fönster & Dörrar
douglas72: Söker glas skjutparti, ett 2,3m samt ett 3,8m bred. Är det någon som har erfarenheter av leverantörer som ligger bra till prismässigt? Skjutpartier kostar ju på ganska bra det lilla jag hört mig för. Någon som tagit hem från utlandet?
trojlee: jag tyckte inte dörrarna var dåliga...men sökningen gav svar med mängder av samma dörrar......var väldigt "förvirrande"..... Leksandsdörren såg intressant ut....skulle vara intressant att få pris på den:).. / M
P-plats: Ett tips appropå spanjoletter är att man kan renovera dessa istället för att köpa nya. Hör med närmsta järnaffär eller låssmed!
Roger_Gustavsson: [citat] Nja, t.ex. trägolv låter sig sällan läggas hur långa som helst. Det blir att göra rörelsefogar här och var. Ofta lägar man dessa i mellan rummen. Min granne (som är byggare!) fick såga upp mellan kök och vardagsrum då rörelserna blev för stora.
bossehusdoktorn: totalt ointresant nördsjöfönster e dååååliga fönster......................
¤ akila ¤: Jaha, så enkelt! Trodde den va för att täta... Ja, jag är nybörjare ;)
Lmob: en bild på mina som nästan e klara. lite svårt att se men det är 95*22 foder med profilerad över och underliggare pvc fönster kommer bättre bilder en annan dag...om så önskas
janolena: Normala standardmått på fönsterdörrar är 8,9,10 på breden och 20,21 på höjd. Sedan finns olika mycket glas att välja mellan Jan
zniff: Tycker fortfarande priset e mastigt. Men, behöver samma lösning för en källaringång (har ytterligare metalldörr längre in). Så, kan man inte göra något liknande med billigare fönster från t ex byggmax och några dämpare från Biltema?... (Spånar fritt nu). Kravet a någorlunda snabb tillgång till trädgård från Källare.
bruno: Hej ! Sprickan har uppkommit på grund av att glaset fått en smäll i kanten eller så har det klossats för tight mot karmen. I vilket fall som helst så är det fel från fabrik och du får det självklart på garanti..
UncleRemus: Tack för era svar, såg dem inte förns idag. Trodde jag hade aktiverat notifieringar, men det verkade inte så.
nCo: Det visade sig när väggen kom på plats att en 80x200 dörr faktiskt får plats. Så jag slipper. Hade varit önskvärt med en lite större dörr men detta blir nog smidigast och billigast.
yens: Tack för ett utförligt svar!! Hur mycket bra input som helst, det blir utskrift av det här inlägget när det är dags för inköp! :)
P-plats: Vi har lite samma problem. Vi har ett badkar vid ytterväggen och där duschar vi nu för tiden istället för att gå ut till duschen i garaget (=kallt). Vi löste det med en duschstång som man spänner upp mellan väggarna och ett drapperi som hänger i ett hörne när vi inte duschar och som vi kan dra för fönstret.
Mapa2: Hej Löste det precis som Wester. Fick hjälp på Bauhaus att såga upp tunna tunna lister, 5mm, av 4mms mdf. Blev kanon! Lite färg på det å det ser perfekt ut. Tack för alla svar.
JohanGustavsson: Så länge fönsterbänkarna är i sten kan du vända dig till ett stenhuggeri som våtslipar och polerar. Enklast om du kan ta dit dina fönsterbänkar. Vet inte om någon firma åtar sig uppdrag på plats.
patrikz: Vill inte hänga ut ngn när det inte är bevisat att det är han som har gjort det. Han har ju annars gjort ett bra jobb med plåten.
helge lundell: Fönstern på plats. Inga problem alls, visst var det tugnt men vi tog det lugnt. Två dagar 11 fönster. De sista två gjordes under två timmar, det första tog nästan fyra timmart...
mino: *puffar upp* frågan är alltså om det blir konstigt att blanda gamla och nya fönster?
ByggPutte: Målarna vill gärna ha virke som färgen greppar i. Mvh Putte
EmMi: Vi har hittat ett företag för fönstren och de har inte skjutdörrar och vik-och skjutglaspartier. Där skjutdörren blir behövs ju även ett fast fönster vid sidan om dörren + att det blir ett lika stort fönster på den andra sidan. DVS ett fast fönster+skjutdörr+ett fast fönster. Här måste vi väl ta fönstren från samma tillverkare för att det skall bli snyggt? Hörn i hörn med
Rogers stuga: köp träfönster med alubeklädnad så slipper du måla. Köp t ex Traryd el Sp fönster så får man alltid tag på reservdelar, det är det viktigaste av allt. Tätningslister håller 15-20 år. Ingen fönsterleverantör ar bättre än sin tillgång på reservdelar och god service till kunden. Roger
Rogers stuga: Det är helt förkastligt att köpa obehandlade fönster! 1. ingen garanti på obehandlade fönster. 2. alla fönster som säljs målade är målade innan ihopsättning, alltså färg på alla sidor. 3. solens uv strålar bryter ner trä inom några dagar, där efter så fäster färgen på döda fibrer- inte så bra... 4. det regnar alltid när man skall måla fönster på sommarhuset-inga bra
Rogers stuga: Låt en riktig glasmästare göra jobbet och begär 10 års garanti- så får du 5 minst.byt alla tätlister och gummipackningar som glaset pressas mot-de har gjort sitt!
esox71: [citat] Vi körde enbart med karmskruv. Två av oss höll fast fönstret och den tredje skruvade. Det var inga problem. Tror vi fick skruva om 2-3 skruvar (av ca. 130 st.) för att fönstret rörde sig lite när skruven gick i. Har inte heller fattat nyttan med kilar men de finns ju med i varenda "skolbok" man hittar. De kommer ju dessutom vara i vägen när man drevar. Tyckte det var besvärligt
Snurre: Du kan ha en poäng där it-snubben! Verkligen värt att kolla upp och även om så inte är fallet så kanske det ändå är lättare att Justera karmen mot dörren. Tack för bra svar!
ByggPutte: Skulle ta en fog som är gjord för utvändigt bruk. Finns ju en hel del olika fabrikat. Mvh Putte