Hej,

På mitt hus har tidigare ägare målat fönsterkarmarna på utsidan blåa. Som jag känner honom har han antagligen bara "smetat" på färgen då huset byggdes 2001 utan att slipa och trixa. Föstren är på insdan vita elitfönster från 2001 och det är även vita under de blåa han målat. Jag vill ha fönstren vita på utsidan igen och tror att istället för att måla över de blåa han kluddat dit med vit färg kanska det finns något medel att tvätta bort den gamla färgen och få fram den vita orginalfärg fönstern hade från fabrik. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tips?

I
Fönstren är från fabrik troligen sprutmålade med lösningmedelsbaserad färg och ugnstorkade. Det gör färgen blank och hård.

För att få annan färg att fäste måste därför ytan mattas ner med ett finkornigt sandpapper (korn 120). Det ska helst oxå var en lösningsmedelsbaserad färg för att det ska hålla. En vattenbaserad färg riskerar att spjälka loss från underlaget. (Men om det är gjort så är en annan 5:a.)

Då du tydligen inte vet hur underbehandlingen före blåmålningen utförts och vilket färgmaterial som använts (och inte kan ta reda på det) kan du inte på kemisk väg ta bort den blå färgen med något färgborttagningsmedel, för då ryker även det ursprungliga färglagret med. Att tvätta bort den med något preparat är oxå dömt att misslyckas även det blå är en vattenbaserad färg (den blir hård och tät när den torkat).

Så det enda du kan göra är att slipa ner den blå färgen med sandpapper (våtslippapper, korn 80 till en början och sen korn 120 när du ser det vita) tills du ser det ursprungliga färglagret och sen måla på med en ny omgång vitt.

Att måla vitt ovanpå det blå är inte att rekommendera. Det kommer troligen att spjälka.

Tack så mycket för ett mycket bra och utförligt svar. Det blir till att göra som du föreslår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.