4 085 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Sätta upp fönster med hålband???
Nu skall nya snickeifönster in i mitt sekelskifteshus. Polackerna som gör jobbet vill göra det med hålband och fogskum, enligt dem standardsätt i Polen... Jag vet att karmskruvar är det normala sättet att göra detta men måste säga att deras sätt är mycket snabbare och smidigare, dessutom är inte fönstren förberedda för karmskruvar. Dock är jag klart skeptiskt till fogskum och varit och köpt drev med tillbehör, bara lite fogskum i hörnen för att stabilisera fönsterkarmen.
Frågan är hur orolig jag skall vara till montering med hålband, hur ofta är det att fönstren behöver justeras i efterhand egentligen?
Frågan är hur orolig jag skall vara till montering med hålband, hur ofta är det att fönstren behöver justeras i efterhand egentligen?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Först skär de upp små bit på ett par decimeter, sedan sätter de fast det i karmen för att i nästa steg fästa dem på insidan och utsidan i reglarna. Fönstren måttas in med kilar. Verkar funka bra, bättre än spik som jag kan bedömma i allafall.
Nu har jag köpt karmskruvar i allafall och låter dem sätta bara några stycken i varje fönster så att man senare kan justera om det behövs, lär väl bara vara frågan om millimeter i så fall...
Nu har jag köpt karmskruvar i allafall och låter dem sätta bara några stycken i varje fönster så att man senare kan justera om det behövs, lär väl bara vara frågan om millimeter i så fall...
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag fattar inte vitsen med hålbanden? Kilarna och skruv genom karmen räcker, det behöver ju inte vara karmskruv.
Behöver man sätta något så att fönstret hålls i linje med fasaden så slår man upp två brädor på utsidan medan man monterar.
/Kent
Behöver man sätta något så att fönstret hålls i linje med fasaden så slår man upp två brädor på utsidan medan man monterar.
/Kent
Med tiden så krymper träkilarna och det blir draghål runt dessa. Kilarna skall man bara använda för att rikta in fönstret på rätt plats, när fönstret är fastskruvat plockar man bort kilarna för att kunna dreva runt hela fönstret.JesperS skrev:
Jag tycker att hålband verkar vara ett bra alternativ. Jag har nyligen byggt ett hus med stomme av cellplastblock, Bestablock, i den stommen finns det inga reglar att skruva i så rekommendationen var att montera fönstren med byggvinklar. Jag skruvade fast byggvinklar på karmens utsida, lyfte in fönstret på plats och skruvade fast vinklarna på stommens utsida. Mycket smidigt och enkelt, fönstret hamnade automatiskt på rätt djup i väggen och montaget blev mycket stabilt.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
I mitt hus (från 30-talet) är alla innerdörrar monterade med plåtbleck (fanns väl inte hålband på den tiden) och kilar. I enstaka fall även nån spik genom karmen.
En polare som jobbar som snickare säger att dom skummar fast alla dörrar som skall sitta i betongvägg, dom sitter som f-n när skummet torkat. Det är motorsåg som gäller för att få loss dörrarna igen.
Nackdelen är ju att du aldrig kan justera dom sedan, som med karmskruvar.
En polare som jobbar som snickare säger att dom skummar fast alla dörrar som skall sitta i betongvägg, dom sitter som f-n när skummet torkat. Det är motorsåg som gäller för att få loss dörrarna igen.
Nackdelen är ju att du aldrig kan justera dom sedan, som med karmskruvar.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Tror att polackerna är vana vid murade väggar. Då blir det kanske inte lika smidigt med karmskruv?
Tycker mig märka att byggbranschen låter de polska byggarbetarna hålla på med just murning som är inom deras erfarhenhetssområde. De har gjort konstiga lösningar i trähus.
Tycker mig märka att byggbranschen låter de polska byggarbetarna hålla på med just murning som är inom deras erfarhenhetssområde. De har gjort konstiga lösningar i trähus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden