Immobil
Immobil: Våra Trarydfönster har ett regnskydd av plåt på utsidan. Funkar klockrent även vid storm.
4 svar · 3,6k läst
P
PX-21: Roxull 45 mm inklätt i vindpapp...:D Närå Ikeas rullgardiner räcker nog bra.....Att tänka på fönstren bara rinner av fukt om de lever sitt eget liv bakom filt och duk;) helst i sovrum...Om man nu tänkte ha dom neddragna för jämnan...Men nog blir det en penning i pungen.. Mvh
1 svar · 2,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Immobil har rätt. Även om fönstrena inte var högre än de är nu, så var dom säkert smalare. Om det var ett lågt hus så var det inte ovanligt att fönsterbänen satt i knähöjd. Hur som helst, budgetrenovering är budgetrenovering. Har full förståelse för att fönsterbyte inte är något alternativ. Vilka slags spröjs som skulle funka med huset, är det lättare att ha synpunkter på
4 svar · 1,7k läst
J
Jimmy GBG: Tjenare. Jag och min sambo är igång å ska bygga hus. Om man tänker sig en rektangel så är det delat längs med på mitten så ena halvan är kök och andra är vardagsrum. Golvet är sänkt med 30 cm i vardagsrummet, och det är nästan betsämt att vi ska ha 15 graders lutning på innertaket och 27 grader på yttertaket. Nu till saken, jag är ute efter bilder på hur det ser ut om man
0 svar · 2,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Beroende på vad du vill ha för dörr och om du vill byta bara dörrbladen kan du låta ett snickeri kapa ner dörren i över och underkant. Kostar inte många hundralappar. Misstänker att du har fasta karmar som du inte vill/kan byta. Då kan du ju kolla möjligheten att just beställa vanliga mått och kapa ner dom.
2 svar · 7,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det stämmer.
3 svar · 4,8k läst
MathiasS
MathiasS: Två alternativ (jag gjorde som alt 2): 1. Ja du kan spänna upp karmen från insidan. Kapa till några distansbitar att montera i karmen så att den inte kan deformeras. Så har jag gjort på ett stort fönster med gott resultat. När skummet härdat slutar det att expandera och trycket försvinner. 2. Såga upp dörrhålet lite extra och limma och plugga (nylonplugg) fast en vanlig regel 45.x95
2 svar · 1,6k läst
Larsa
Larsa: Jag har gjort som Alpha, men sågade ett spår i panelen för för falsen i underblecket. På mitt hus hade de satt blecken i nederkant på fönsterfodret (det övre alltså). Undrar vad det hade tänkt att det skulle ha för funktion... :confused:
5 svar · 12,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det är "snattad" grafik. :) Skissen visar precis det du säger, men jag kan hålla med om det kanske inte är helt uppenbart på bilden.
3 svar · 3,0k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hej! Tänkte fixa ett 3:e glas i mina fönster, skall göra ett expriment. Skall ta bort en trälist som idag håller fast ett innerglas, skall där istället montera fast 2 aliminiumskenor varav den ena skall vara en u-skena. Har googlat på glasliter o finner inget bra alternativ. Vet nån var man kan finna aliminium u-skenor som är hyffsat långa? Gärna smala skenor så det inte blir allt
0 svar · 2,3k läst
foppa72
foppa72: köpte fönster från Netmaterial för ett år sedan, då var servicen oklanderlig. Fönstren tillverkades då i Litauen vill jag minnas. ...om detta nu är "nyligen" vet jag inte i och för sig...
2 svar · 1,4k läst
S
imported_Byggaren: Som jag tolkar det skrivna har du en minimal smyg på 3-4 cm, dvs. avståndet från vägg till fönster är 3-4 cm? Väggen är därtill inte i lod eller ytan ojämn? Du vill profilera dina smygbrädor efter väggen och sen ha ett fönsterbräde som sticker ut i rummet? Till en början hade jag inte valt att avsluta smygbrädorna jämns med väggen, utan låtit dem gå ut några millimeter mot
1 svar · 2,9k läst
E
error_elle: gör som gurun säger +skumma då blir det kanon:
5 svar · 1,9k läst
V
verktygsgurun: SP´s fönster har varken knaggar eller urborrade knaggar så därmed blir det inte några kvistgenomslag. Men skjutpartierna görs av en annan firma i Danmark tror jag så där kan det vara annat.
5 svar · 3,5k läst
·
v-g
v-g: Jag köpte ett elit-takfönster i förförra veckan och fick fel (dock med en veckas lev tid ;) ) så jag fick ett nytt (=rätt hoppas jag :) )och även det kom på mindre än en vecka. Detta gällde ju såklart lagervaror och ingen extra beklädnad. Vill man ha special tar det 5-6 veckor som hos alla andra. Skippade beklädnad på inrådan av försäljaren och det var smart gjort tycker jag
5 svar · 2,8k läst
S
Skitugglan: skaffa markis över dina fönster.
4 svar · 20,9k läst
Saxpy
Saxpy: Beror på vad det är för kitt och vad det är för färg. Är det rent linoljekitt och du ska måla med ren linoljefärg så är det bara att måla direkt.
5 svar · 11,8k läst
B
BosseHansson: 40cm om man låter dörren gå ända upp till taket utan/innanför det borde man nästan kunna få det stadigt nog va? Jag hade siktat på något liknande de har till portar http://www.trident.se/produkter/skjutdorrar/bilder/portbild.gif fast stödja den en bit ner. Men jag vet ju inte hur de ser ut hos er heller.
5 svar · 10,0k läst
T
Tapio: ja ..jag tackar för visat intresse..så här brukar det vara ..det blir stillestånd i renoveringen och så ber jag om hjälp och så hittar jag en pusselbit ...en ledtråd och så är jag på uppe på vägen igen.. tack.. frid och solsken gott folk
4 svar · 25,1k läst
·
F
Frodda: [citat] Håller på med badrummet själv, och tog beslutet att ta bort befintligt fönster, ersätta med glasblock tak till golv. Trä och vatten är inte alltid bästa kombination, det ska man kanske tänka på om det ska finnas i närhet av duschen. Annars kanske plastfönster? fönstret du ska byta benämns nog som 7*8 fönster Om du vill ha fast eller öppningsbart är ju helt upp till er
6 svar · 11,2k läst
Linus_E
Linus_E: vi byggde våran stalldörr själv... http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/68277-vart-stall-bygge-steg-foer-steg.html
3 svar · 25,7k läst
V
verktygsgurun: Viktigt när man monterar dörr är att karmsidorna är monterade i lod eller åtminstone att det lutar lika mycket. Dörrbladet är förmodligen helt plant, har du då en skev karm får du en glipa. Sen kan man justera så att dörren stänger hårdare mot tätningslisten, det justerar man i slutblecket dvs där låskolven går in i karmen. Det gör man antingen genom bocka lite på blecket där
1 svar · 10,2k läst
F
frohike: till 99,9% har du monterat det fel. Korsen som cylindern skall vrida runt måste stå med den lilla pilen nedåt. "klockan 6" annars kan du råka ut för sådana problem
1 svar · 3,7k läst
P
PX-21: Nåt vattenbaserad lack ...som inte gulnar ....panellackaktigt?
1 svar · 6,6k läst
B
Beape: [citat] Hur gör man det bäst - renslucka?
19 svar · 101,8k läst
P
pejo82: Jag letar billiga dörrhandtag till mitt garage. Behöver till 2 st ytterdörrar. Men cylinderbricka och vred. De billigaste jag hittar är 500:- per dörr så det blir 1000 pix totalt. Tycker det känns lite väl överdrivet. Hittade handtag för 199:- på biltema men då har dom inga vred och cylinderbricka. Nån som kan tipsa om nåt ställe? Har kikat på blocket och tradera utan napp.
0 svar · 4,3k läst
N
netler: Ville kolla alternativen lite... Som tillfällig lösning har vi tryckt fast de gamla blecken, men visst är tämligen angeläget att få dit ordentliga bleck. Eftersom fönstren sitter ganska långt in i fasaden efter tilläggsisolering 1978 har vi hittills inte sett ens någon antydan till fuktproblem ens med denna tillfälliga lösning.
2 svar · 2,3k läst
V
verktygsgurun: Kör på den !
6 svar · 3,0k läst
·
S
styrman1: Är det närmare än 4m ska det vara brandklassat fönster. De är riktigt dyra om man jämför.
1 svar · 2,3k läst
T
tpsoft: vad är det för karmbredd (djup) på era fönster, standard är väl 120 mm när det gäller träfönster, mitt fönster från jvc har iaf 120mm men då är utsidan fasad \ vilket egentligen inte är så snyggs men hur löser man annars kanten som ev blir inåt för man vill ju ha fönstret i samma nivå som innan utåt sett,
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.