Fönster & Dörrar
netler: Ville kolla alternativen lite... Som tillfällig lösning har vi tryckt fast de gamla blecken, men visst är tämligen angeläget att få dit ordentliga bleck. Eftersom fönstren sitter ganska långt in i fasaden efter tilläggsisolering 1978 har vi hittills inte sett ens någon antydan till fuktproblem ens med denna tillfälliga lösning.
styrman1: Är det närmare än 4m ska det vara brandklassat fönster. De är riktigt dyra om man jämför.
tpsoft: vad är det för karmbredd (djup) på era fönster, standard är väl 120 mm när det gäller träfönster, mitt fönster från jvc har iaf 120mm men då är utsidan fasad \ vilket egentligen inte är så snyggs men hur löser man annars kanten som ev blir inåt för man vill ju ha fönstret i samma nivå som innan utåt sett,
JanneL: Skall man byta fönster får man ju plocka bort fodren både på in och utsidan. Från vilken sida man sedan stoppar in fönstren torde inte spela någon roll. Att det görs från insidan torde nog bero på att det är lättare att komma åt. Man behöver inte bygga ställning.
marcla: Jag har satt in en vit Mölle, inget att anmärka på. Känns gedigen och välbyggd.
snickar_lasse: Hej ! Jag tror inte gångjärnet böjt sig,men det kan vara så. jag kan ha fel.gångjärnet kan släppa från karmen. Ett enkelt sätt o laga, kan va o byta skruvarna i gångjärnet. till längre som greppar i regeln bakom.Titta på översta gångjärnet,det syns om det är knäckt, då får du göra som larry rekommenderade.Risken om du köper på biltema, är att du kröker
andi: Tack för svaret , skall kika där! Det är en dubbeldörr jag är på jakt efter också!
JanneL: Kanske går det med en vinkelslip? Finns t.o.m stenskiva till en sådan maskin. Reviteringen är väl inte så tjock så det borde gå bra.
scenic46: Ids inte reklamera. Det är inbyggt med stålgaller bakom. Det skall bara öppnas vid ev. utrymningsbehov när något gör den utåtgående källardörren omöjlig att öppna.
pinebar: Dörrar med halvt glas brukar dyka upp då och då på Blocket. Ofta är det typ 50-tal och av mörkt trä, men det går ju att måla.
tigern: Använd symaskinsolja den är tunn och bra. Jag anväder den med bra resultat.
JanneL: Är den inte för tunn kan du ju kapa direkt, då det inte rör sig om mer än 5 mm.
scenic46: Bara en liten förklaring. Dreilock måste vara något eget de hittat på. Det heter sedan 30år "Dreh-kipp" (änvändes i kontorsfönster m.m. med aluminiumfasader) Dreh = drag, dvs. inåtöppnande sidohängt för rengöring Kipp = inåtlutande underkanyshängt för vädring
Frodda: Om jag får lov o reservera mig lite , min erfarenhet säger mig att det finns super många bra fönster idag!!! Dock så i mina ögon är det som skiljer ett sämre från ett bättre är livslängden på fönsterna! Skillanden är då att det ena tar slut o du får köpa nytt, så har du kvar det med bättre kvalite. Kvaliten ser man inte alltid från början, många fönster ser fina ut från
Immobil: Instruktionerna för stående panel är tillämplig även för liggande. Sätt panelen fram till fönster/dörröppningen. Placera fönstert i liv med fasaden så slipper du att göra passbitar. Överblecken fäller du in i bakom panelen. Fodret låter du gå in ~ 10 mm på karmen. Underblecken sätter du i fönsterkarmens spår.
Annananna: TAck för alla svar! Vi är på gång och beställer nu.
pag: Tack för tipset! Men, detta är till förrådsdörren, och det är enda ingången till förrådet (inga fönster heller). Så jag skippar nog envägsskruv här. Mvh Pagge
sarahl: ingen mer som har svar på mina frågor. Mest bekymrad över om det kommer se konstigt ut med en dörr som är bredare än fönstret och om det är svårt att ta upp hål.
thaman: Tackar för tipsen, kom ner i 6250:- + frakt på Gustavsbergs Snickerier och drömfönster 7050:- + frakt. Får se hur jag gör då frakten blir rätt så dyr, bor uppe i norrland så är en bit att frakta.
Fönsterköpare: Jag hade offerter på Wisy-, Tanums-, Elit- och Mockfjärdsfönster. Wisy och Elit ligger nära varandra i pris men Wisy offerera med U-värde 1,3 medan de övriga offererar 1,2. Offerterna är totalofferter dvs demontering, bortforsling och montering. Valet föll på Elit-fönster med Skanska Direct som leverantör.
pag: Hej! Tackar för tipsen, med lite tålamod gick det med ett dorn. Jag fick i den igen också på samma sätt. Tackar! Pagge
Johan Gunverth: [citat] Det har jag satt i mina RM-fönster och känns tidstypiskt. Väldigt smidigt med justeringsmöjligheten. Kan tipsa om att sätta det upptill på karmen rätt nära mittstolpen (om du har någon). Då får man det ur vägen. Efter ett tag märkte jag att RM själva använder detta som tillbehör. :)
Annananna: Det är alltså ingen kassett, utan en ruta med "hinna". Denna är vänd mot utrymmet där persiennen löper. Tack för svaret i alla fall.
sanna 7: Hej! Vi ska sätta in fönster i vårat nya utbygge i stugan.Vi står i valet mellan PVC från G&B eller träfönster.Prisskillnaden är rätt stor och jag gillade vädringsläget+myggnätet från G&B.. Däremot tyckte jag inte om den fasta spröjsen och jag är orolig att det kommer att se för "plastigt" ut.Vet någon om man kan man sätta dit egna spröjs på utsidan så det ser ut mer som
medic: jag vill behålla befintliga innerdörrar,mest för att jag har gammla gångjärn som jag tycker är snygga och vill behålla. Men själva dörrarna börjar att bli lite sunkiga,jag har sett någonstans att det finns hela mdf skivor med frästa speglar som man kan limma på den befintliga dörren,är det någon som vet vart man kan köpa och göra själv eller ngt företag som gör detta som man
Sjörre: Jag köpte ett nytillverkad med obehandlat och utan rutor. Lätt att måla med hammarlack. (Kan du ju göra när det sitter på plats) Åtta små rutor skar glasmästare till för en hundralapp. Jag satte sedan fast dem med silicon ämnat för att fästa glas med. Gick väldigt smidigt och blev väldigt bra!
imported_Byggaren: Det finns ingen generell regel om vilket håll dörrbladet ska gå, inåt eller utåt. Toadörrar och badrumsdörrar brukar dock vara utåtgående från utrymmet eftersom utrymmet är för litet och ett uppslaget dörrblad tar plats. När det gäller dörrar i övrigt har man som målsättning att dörr ska vara utåtgående i utrymningsväg, dvs. utåtgående från lägenhet och hus. Men inte
Farzan: Ja, finns den där delen i metall så låter det ju litet mer hållbart...jag får pröva med det.