Fönster & Dörrar
Sommartorparn: Vad som är snyggt hänger väldigt starkt ihop med vad det är för en typ av hus. Stilbrott ,som t.ex. att sätta småspröjsat på funkishus brukar inte bli bra. Just till denna typ av hus passar denna typen av fönster väldigt bra. Så mitt förslag är att ni behåller dom. Alternativet att ha hela fönster har ni ju sagt att ni inte tycker om. Ett annat alternativ är att ha ett
Loner: Jo jag hängde med, så då räknar jag med att fodret drar in 2cm. /L
torke1: Det där verkar inte vara någon höjdare om det börjar regna och man glömt det öppet?
yuphin: hej! har monterat dörrfoder runt den nya entredörren i sommarstugan (invändigt)..köpte obehandlad dörrfoder av furu och undrar om någon har tips på vilken typ av lack eller färg man kan behandla fodret med? resten av stugan har en ganska mörk lasyrliknande färg så lite åt det hållet kan jag tänka mig, fast lite ljusare...tack för eventuella tips...
ollew: Varför inte bara såga till ett par läkte som du kan sätta i spjärn mellan smygarna?
Anonymiserad 52827: Bor i bostadsrätt och där fanns tidigare fula ventilationsmojänger med en snöre hängandes som man drog i för att öppna upp för ventilation. Dessa ryktes bort och nu är det så klart endast ett hål rakt ut till friska luften. Istället har jag köpt vanliga ventiler som brukar finnas i badrum och kök som man snurrar på för att öppna upp eller stänga. En vän påstår nu att jag ska
Roary: Har ingen bild, men jag har 2-glas fönster och spröjs klämda mellan glasrutorna. Är man bara nogrann med måttten (i synnerhet på höjden eller bredden) så går dom bara att trycka dit, och sedan "låsa" dem genom att stänga fönstret.
nattugglan11: Om du inte får svar här så kanske du kan kontakta ett par försäkringsbolag och rådfråga om de stött på fukskador på takfönster i nyare bostäder. Ifall de känner till detta så vet de säkert vilken typ av fönster som är godkända i deras mening.
jay: var på besök i en takvåning i göteborg i helgen. Ut mot terassen hade hyresvärden satt in en dubbel altandörr. I kompositmaterial och med väldigt nätta karmar (dvs mycket fönsteryta vs karm) Dessutom var låsanordningen (beslaget) ganska fiffigt och nätt. Tror det stod velux men det kan väl gärna inte stämma? De gör väl bara takfönster? Har sett samma beslag i en annan hyresrätt
gluecifer: Jag vågade inte chansa.... Jag säger som Timell sa när han satte in takfönster. kvalitet är billigare i längden.
andersmc: "Nackdelen" med friggebods- och förrådsdörrar är att de inte klarar att det är varmt på ena sidan och kallt på den andra. Det beror ofta på att de saknar plåtar och att de är sämre isolerade. I ditt fall spelar det ju ingen roll.
Juhlinskan: Kolla med Elitfönster om ni ska byta ut fönstren. Vi har en funkisvilla där vi ska byta ut fönster och villan ha utseendet som ett gamalt fönster men kvallitet som ett nytt. De har en serie som heter tradition (tror jag) med hasp och allt som ser exakt ut som dem vi har ,går att få alu, trä.
nattugglan11: Ah, tack för tips! Jo, bygglov har de nog allt, en nyöppnad reasyurang, eller ja för 2 år sen rättare sagt. Visserligen bran det en del där inne efter 1år, men den är igång igen. Jag vill verkligen få tyst på eländet, men vet inte hur. Jag skall kolla det ang. bostadsanpassning! tack
nattugglan11: Hej o tack för svar! Jag har fönster från 1951, de är 2 mm o ganska skrangliga, o stora, men de sitter ganska bra tror jag, visst behövs det kittas men jag får vänta tills föreningen gör det (bor i lägenhet) Ljudet utifrån är från en reustarangfläkt som jag blir tokig på. Ojoj, svårt att förstå vad du skriver, jag är amatör, vet vad kopplingsfönster är, inte mkt mer. Kitt
scenic46: Efter att ha läst en massa rapporter om fönster och dess köldbryggor genom karman funderar jag på följande sätt. Idag sätter man ju in så manga fasta fönster som möjligt, enligt vad som är tillåtet givetvis, för att slippa otätheter. Varför skall man då köpa en karm som skapar en köldbrygga? Varför kan man inte göra en absolut plan mall i svetsade vinkeljärn och sedan sätta
Anders_Roslagen: Imported_Anders_S: Jag har bott i ett hus med ventilation ovanför fönsterna, byggt på 90-talet...
wintermania: det blev inte ERA fönster i vårt fall. Vi valde SP Classic istället. Vi fick faktiskt ett mycket bättre pris från SP.
Tornhill 2: Humm, låter intressant.. I gamla hus, med separata inner- och ytterfönster, låter man bli att sätta tätningslist på ytterfönstret. Detta blir då lite dragit och det tar hand om kondensen som, trots tätningslisten, slipper förbi innerfönstret. Mitt spontana förslag blir därför att du bygger separata YTTER fönster, som inte tätar 100%, (men väl 99%, ef tersom dina moderna
marcus75: ja, det är ett litet fönster. själva glaset är kanske 90x50 cm.
Janneman: Jag har också funderat på det, vad gäller karmen är det inga problem det blir säkert snyggt men dörren? Vet ju inte riktigt hur det ser ut inuti. Har man otur så kanske det blir ett hålrum nedertill som blir svårt att fixa till. Har gjort det på gamla gabondörrar för några år sedan och ramen nedertill var så tunn så jag fick ett hålrum som jag fick spackla upp, det blev inte så
postlund: www.moralt.de www.westag-getalit.de Vi har fått offert genom en tysk återförsäljare. Har sett dörrarna i tyskland och tycker att de håller bra klass. De stänger mjukt. Tänk dock på att de tyska standardmåtten är något annorlunda mot de svenska. Vi föll först för ekstrands (www.ekstrands.nu) "fine art"-dörrar men de ville ha över 10.000 kr styck för vita dörrar som de tillverkar
postlund: Har fått en offert på träfönster från danska Vrogum och undrar av någon har erfarenhet av dessa? De har väldigt fina slimmade profiler och verkar ha ok u-värde.
fredzorro: ok, tack! :) har reglat upp på gångjärnssidan nu och den reglen sitter perfekt. Nästa steg blir montera gångjärnen på regeln, för på dörren sitter de redan fast. Känns lite svårt att avgöra var gångjärnen ska hamna på regeln. Tänker nog ställa dörrbladet i öppningen på en tunn list och sedan markera på regeln var gångjärnen på dörren sitter.