3 000 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tätningslister - placering?
Läste nu på nätet att tätningslisterna på ett kopplat fönster skall placeras på karmen i nivå med innerbågen. Vill minnas att jag någonstans tidigare har läst att man skulle ha listen på bågen på någon kant och på karmen på någon kant.
Någon som har koll på hur det blir bäst? Använder p-profil.
Tack på förhand!
Någon som har koll på hur det blir bäst? Använder p-profil.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "p-profil"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
61 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Här är en bild som förklarar:

Är det du som har ritat?
Jag vet inte om jag har problem med att läsa skisserna. Men, ska det inte vara tvärtom vad gäller utåtgående fönster. När jag stänger ett sådant fönster ska fönsterbågens insida klämma åt tätningslisten på tre sidor utom på gångjärnssidan, där det är fönsterbågens baksida som ska klämma åt tätningslisten. Eller?
Svårt att se på skissen vad som är upp och ner, ut och in, fram och bak, men jag tolkar det som att det ska vara tvärtom.
Förresten, korrekt montering brukar visas på förpackningen.
Jag vet inte om jag har problem med att läsa skisserna. Men, ska det inte vara tvärtom vad gäller utåtgående fönster. När jag stänger ett sådant fönster ska fönsterbågens insida klämma åt tätningslisten på tre sidor utom på gångjärnssidan, där det är fönsterbågens baksida som ska klämma åt tätningslisten. Eller?
Svårt att se på skissen vad som är upp och ner, ut och in, fram och bak, men jag tolkar det som att det ska vara tvärtom.
Förresten, korrekt montering brukar visas på förpackningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Det är "snattad" grafik.Sommartorparn skrev:
Skissen visar precis det du säger, men jag kan hålla med om det kanske inte är helt uppenbart på bilden.
Klicka här för att svara