Fönster & Dörrar
HRW: tack för svaret bror då vet jag att det inte blir sämre att stoppa in glasbetong än att behålla 2glas fönstrena som sitter, jag vill ha glasbetong för att fönstrena som sitter där börjar vara i dåligt skick, jag tycker det ser bra ut med glasbetong, det är mer inbrottssäkert än vanliga 2 glas. Sen så behöver jag inte vädra/öppna fönster jag behöver endast ha 1 öppningsbart
prettyNew: Jo, nu vet jag kvaliten på Meeth fönster. Entusiastik som man är köpte jag Meeth fösnter till hela huset. -Det ångrar jag. KÖP INTE MEETH FÖNSTER Bakgrund: Meeth fönster är inte gjorde för att fungera på svenska trähus. följande huvudorsaker: *Man kan inte montera med karmskruv. Dom är för tunna, finns inte möjlighet till det. *Det finns inget spår för att fästa fönsterbleck
JPM: Precis som frohike skriver så är det inga problem att borra upp en låskista om man vet var man ska borra. Och har du monterat på skyddsplåten som sitter där så är det ju också ett hinder om ej så stort. En "vanlig" tjuv chansar inte och borra där, han vänder sig i 99 fall av 100 till din baksida. Fönster, altandörrar eller andra dåligt skyddade dörrar är betydligt mindre
HusByggarTomten: [citat] Svårt att svara på eftersom jag inte vet hur det ser ut hos dig. Kan du ta några millimeter till kan det funka. Kan du inte ta något alls så skulle jag inte välja 13x13 fönster.
somelvis: Det finns ett spår under fönstret istället. Den lokala plåtslagaren här i stan popnitar fast blecket mot plastfönster med en silikonsträng emellan. Det kräver dock att blecken inte har det lilla vecket som är till för träfönster. Mvh
dotson: inköp polska fönster, har fått en offert från ett företag som heter Morad någon som känner till dem? Är de ok?
arne: Kungsfönster har smala karmar, om de är billiga vet jag inte (troligen inte)
lellesv: Är det någon som känner till var jag kan få tag på ritningar för 3-glasfönster? Någon SIS standard eller så skulle fungera bra. Det kan vara vrid/H-fönster eller traditionella sidhängda, det spelar inte så stor roll.
verktygsgurun: Du slipper i stort sett underhållet med alu-klädda fönster....lite tvätt o lite bilvax nån gång om året kanske. Det är stor skillnad i utseende på alu o trä fönster (beroende på tillverkare) På elit tycker jag det skiljer ganska mycket. När är ditt hus byggt ? Stil ? Alu fönster på ett gammalt hus är fel tex...
Johan Gunverth: Är det ett landshövdingehus, lär statsarkitekten vilja lägga sig i. I min gamla BR (G:a Masthugget) fick man bara bygga balkonger på vissa ställen och bara på innegården. Franska balkonger tilläts inte alls. Vi hade dock inga vindsvåningar. Ring Statsbyggnadskontoret och fråga och glöm inte att informera styrelsen om planerna tidigt. Det blir nämligen garanterat omröstning om detta.
frohike: Altandörrslås FIX 7500 (Dörrvakt) Lider inte av problemet då låsningen är direktstyrd av cylindern samt att vid låst läge så tycker man in cylindern som i botten har en tapp. Denna tapp låser i ett hål. Fas 309 Evo skall inte den heller kunna påverkas på samma sätt som Assa 2002, 410, 411 samt 8xx Även här har man ett spel med direktstyrning samt att ett tillhållarlås har en
gadu^: [citat] *skäms* Ja... */skäms* Skall kolla om dina tips kan hjälpa! Tack!
öland: nu har jag sett svarta innerdörrar i nya tidningen av Plaza, inte så tokigt.
Glittra: Nu börjar det känas mindre kul, ser små flugor som vandrar omkring i det fönster som det regnat in genom...Säkert någon typ av flugor som bor i fuktigt byggmaterial inne i väggen. Nu börjar det kännas brådskande att ta itu med detta! Fukt/mögel-utredare kommer på tisdag men det kliar i fingrarna att börja undersöka detta på egen hand! Trist... /Glittra
PX-21: Du tejpar förståss med maskeringstejp...ifall du vill måla;) Mvh
Johan Gunverth: [citat] Då blir det ju snyggast om du fortsätter på det sättet. Värmeförlusten motsvarar troligtvis en påse chips i månaden. :)
kpc: Alla har ju fönsterkampanjer, dock lite lurigt ibland. Bygglagret har ju alltid kampanj ( Traryd/SP, men gå in på fonsterkampanj.se, också bra fönster till riktigt bra priser. ( Skaala Fönster).
bävern: släng låset, eller skicka det till assa. dörrtilverkarna betalar nog inte så mycket för ett låshus.
styrman1: Helt rätt! Det är 8x21 du skall ha. dina mått stämmer exakt. det enda du kan råka ut för är att låskistan är "fel" så att kolven sitter åt fel håll men då tar man en polygrip och drar ut och vänder kolven.
simba: Jag kommer inte ihåg vad tillvalet heter (hittar inte orderbekräftelsen just nu heller), men pratar du med någon representant för Elit kan de säkert informera. Sen var finishen på de glaskassetterna ganska dåliga, iaf i våras när mina fönster gjordes, så Elit har bytt ut de som såg värst ut. Fast det har väl förhoppningsvis blivit bättre nu.
osueco: Som sagt tack för all hjälp, jag hade inte klarat det utan er alla. Men nu är första fönstret på plats. Tyvärr fick jag regla upp lite då hålet i den timrade väggen var lite större än jag trodde. Jag tog av själva fönsterrutan från fönster ramen först. Jag använde skruv med ganska stort huvud, fast fasat. Några fick vara 80mm och några 100mm. Då jag inte har någon metalram i
Spoon195: köp MDF-BOARD i valfri tjocklek, såga till lagom höga och sedan fräser du den fasen du vill ha. Enkelt, men framför allt billigt!
clanor: Tack för tipset. Nu är det bara och skaffa ett dörrblad av nya typen Claes