Hallå!
Har upptäckt att huset saknar överbleck över fönstren helt o hållet (byggt 1981). Kan man i efterhand utan att riva bort panel sätta in överbleck. Jag tänker mig att göra ett spår (svagt lutande nedåt/utåt) ovanför fodret och däri sätta in ett överbleck.

Låter det som en bra plan? Är det överhuvudtaget möjligt? FInns det bättre sätt?

Hej ! det går att montera bleck efteråt. Gör plåten två delad ,lättare. Lite svårt o förklara,men det går.Det bör vara ca 20-25 mm luft mellan plåten o fasadbrädorna

Okej...

Hmm, så jag får kapa panelen 20-25 mm ovanför. Hur fäster jag in den mot fasaden då. Tror du att du kan förklara lite närmare om att göra den tvådelad?

Stort tack!

OLJensa skrev:
Hallå!
Har upptäckt att huset saknar överbleck över fönstren helt o hållet (byggt 1981). Kan man i efterhand utan att riva bort panel sätta in överbleck. Jag tänker mig att göra ett spår (svagt lutande nedåt/utåt) ovanför fodret och däri sätta in ett överbleck.

Låter det som en bra plan? Är det överhuvudtaget möjligt? FInns det bättre sätt?
Jag tänkte göra som du och såga ett spår i panelen och bocka in överblecken i. Men efter att ha tittat på hur det ser ut så bestämde jag mig kort och gott för att skära av överblecken så uppviket bara blir 2 cm och helt enkelt montera dem mot utsidan av panelen men under lockläkten. Lockläkten håller blecket dikt an mot panelen i sig och mittemellan lockläkten så har jag spikat fast blecket med bleckspik m gummipackning. Det duger bra tills att jag ska byta panelen när nu det blir av. Har det klarat sig rimligt bra i snart 30 år så inte kommer det att bli sämre iaf...

//Rob

Har ju spontad panel så att i mitt fall blev det vanliga underbleck 40mm som sitter ovan fodret, drog en sträng fogsträng i överkant så att det inte rinner emellan, ser faktist rätt så bra ut.

Jag har gjort som Alpha, men sågade ett spår i panelen för för falsen i underblecket.
På mitt hus hade de satt blecken i nederkant på fönsterfodret (det övre alltså). Undrar vad det hade tänkt att det skulle ha för funktion... :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.