Fönster & Dörrar
snickar_lasse: Hej ! Takfönster som inte monterats korekt,kan det bli problem med. fönstret ligger nämligen i liv med råsponten. här saknas nämligen isolering. Ett nytt velux,har en monteringsram som är isolerad,som man sedan lägger fönstret i.Du undrade om det går o foga,visst går det. Tänk på att silicon inte är övermålningsbart. det bästa är o kolla på utsidan fönstret. Det finns säkert
Bror: Hur gamla är de, är de mindre än 5 år så har garanti kvar. Gör en reklamationsanmälan där de är köpta. Det brukar och ska finnas uppgifter om tillverkningsår mm på metallisten mellan glasen. På mina fönster står tom klockslaget när de tillverkades.
alexandraan: Hehe folk tog åt sig direkt...Nu har jag äntligen kommit på hur man få svar på detta forum.. Var otrevlig det funkar tydligen...Självklart menas inget med det vill bara få ett svar på någon tråd, har lagt många men sällan fått svar... Tack för svaren! //AA
Bror: Som det ett flertal gånger skrivits här i forumet: Tilluftsventiler i alla sovrum och i vardagsrum, frånluftsventiler i kök, bad, toalett, tvättrum. Det är väl troligt att huset tidigare varit uppvärmt med en oljepanna som nu är ersatt med något annat som inte värmer upp eran skorsten. Därmed har en stor del av självdraget i frånluftsventilationen försvunnit. Är det så bör ni
Stabo: 2 tim 35 minuter till ett rätt svar - det är exakt på grund av sånt här jag gillar internet :) Stort TACK!
lena26: Nuvarande dörr har 30Db blir det stor skillnad om jag byter till en dörr med 40Db??
Maxwells_Demon: Jag har en pytteliten balkong på min bostadsrätt. Den är inte mer än dubbelt så bred som balkongdörren. Sektionen bredvid dörren är en murad vägg till midjehöjd med fönster ovanför. Nedanför fönstret sitter ett element med vattenburen värme som är 50 cm brett och 60 cm högt. Fönster och dörr är i väldigt dåligt skick och det drar frisk. Det är dags att åtgärda det och jag
akhagen: Ja, det lutar väl åt det. Det skulle ju inte skada med nya karmar. Har även ett bra pris på att lacka om.
Andy_hstad: Ja hur är dessa dörrar med kvaliteten och isoleringen.Någon som vet??
scenic46: Tack för Dina tillrättalägganden. Man kan inte allt även om man (jag) försöker hålla mig uppdaterad.
snapphane: Assa har ett som heter 280 som borde fungera. Finns även lite på denna sida: http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=1014
konichiwa girl: Man kan också sätta in lågemissionsglas i fönsterbågen istället för det gamla glaset, om man vill behålla det gamla fönstret.
Robert_Maria: Tittar man i Doorias katalog så verkar det som att du kan beställa dörrar både 210 och 200cm höga. Vissa dörrar finns dock endast i 21modul, alltså 210 höga.
akhagen: Om du har rätt Gaia så är det makalöst. Jag håller på att trimma in värmen i huset med utgångspunkt att allt står på Max och så sänker jag gradvis. Det är antagligen närmare 25 än 18 grader inne än så länge. Men jag skruvar ner lite varje dag ;-)
Havsutsikt: Billigaste nytt är på Byggmax, men då blir det med förrådsdörr. Finns en del billiga och bra på Coop Bygg. Ditt problem, samma som mitt för en tid sedan är höjden 20 det blir mest förrådsdörraqr, men det finns fina trävita som du kan måla. Köpte själv en som jag tyckte var ok, men inte direkt snygg på Hornbach. Var väl klen tyckte jag när jag monterat den.
pingvinlakrits: Är det ett karmbleck du menar? Ska det monteras i karmbotten för att förhindra att bågen släpar i? Hur man går tillväga beror på hur blecket ser ut, vissa lyfter fönstret mot slutet, som exempelvis gelarullen, vissa möter karmens bleck mot ett bleck på fönstrets undersida och skonar träet i båge och karm. Man brukar montera dessa på motsatt sida mot gångjärnssidan, en bit in på
pingvinlakrits: Är de inåtgående eller utåtgående? Du kan ju göra ospröjsade innerbågar till dem och hur de ska vara beror ju på om det är inåt eller utåtgående. Det bör ju förstås finnas gångmån för ett till fönster och är fönstren inåtgående så gör du ju dem normalt något bredare så du får en "läpp" som stänger mot karmen runt om och som du sätter tätningslisten på, men det
hempularen: När det gäller den ursprungliga sena leveransen så kan man bli irriterad, men en leverantör kan givetvis ange i princip vilken lev. tid de vill. Det är upp till mig att välja att låta bli köpet om jag inte är nöjd. När det däremot gäller felet i leveransen så menade jag att tillverkaren måste göra sitt yttersta för att minimera skadan av sitt misstag. Jag tycker att de efter
Bror: Som Farzan skriver så är risken för att självdraget slutat fungera stor när man har slutat att elda i pannan, därför att skorstenen då blir kall. Du kan kolla om du har något drag i dina ventiler som går ut vi skorstenen genom att sätta ett pappersark framför ventilen, sugs papperet fast så har du drag i den. Har du inget drag bör du kanske montera in en kanalfläkt på lämpligt
hempularen: Jag vet inte vad du menar med gamla. Det var ju ca. ett år sedan. Så snabbt kan inte ett dåligt företag förbättras.
estoffe: Skum är diffusions tätt (ång tätt) vid 70mm djup. Förutsatt att man inte skurit eller fördärvat utan. Temporärt kan det funka som du gjort. Men man bör täcka utsida för att sedan dreva och lägga bottningslist och mjukfog som du tänkt. Skummet är ju inte så svårt att avlägsna om man har en vass kniv.
Tobbefonsterfixare: såg inte så bra på bilden.. men det finns ett danskt företag med namn Velfac. som har fönster som liknar dessa du beskriver..
CHEMAS: Har en idé men tänkte höra med er först. Om man har kopplade fönster och vill förbättra isoleringen så har jag en idé om att ta och limma fast en ram på 1 cm av låt säga aluminium direkt på innerglaset(inte mot bågen) sen limma fast en till ruta på aluminumramen. Då ska det bli tätt. Nu har jag ingen argon imellan men luft isolerar ju bättre än inget alls. Idén fick jag ifrån
bävern: har hört att det finns butiker som säljer saker som man kan bygga hus med. fönster dörrar brädor mm. tror det kallas för bygghandel eller byggvaruhus kolla där
HusByggarTomten: Jag menade att du skulle kolla med närmsta bygghandel för en massivdörr, inte vilken dörr som helst. Jag skulle välja just Dooria eller snickarper, bra dörrar och hyffsade priser. Ekstrands anser jag onödigt dyr.
Jimmy.A: jo smygare e kanske ett bättre ord saken e det att jag provade ta bort det när vi skulle renovera o då knakade jag bort det med ett stämjärn vilket inte gav ett lysande resultat. vad söker jag för maskin om man ska ner med limbullarna och massonitresterna i limmet för i mina ögon får jag fräsa/slipa rätt mycket.
HusByggarTomten: Hur långt ut går dom nu, jämfört med förut? Vitsen med bleck är ju att det INTE ska droppa ner på fasaden, även om det ibland när det blåser är mer eller mindre omöjligt. Däremot är det ju många som från början sätter mindre bleck än det bör vara, för att det ser bättre ut. Långt utstick, inte så vackert men väldigt effektivt.