101 769 läst ·
19 svar
102k läst
19 svar
Eftermontering av spaltventil i nytt 3-glasfönster
Målet är ju bättre ventilation i ett sovrum som idag saknar ventiler, har försetts med ett nytt 3-glasfönster, och som har en tegelfasad utanför som jag åtminstone just nu har svårt att sätta sågen i
.
Jag ger mig på att kasta ut en ny djärv idé - Kan man inte låta vägg och fönster vara ifred och istället fixa en tilluftskanal via kallvinden rakt ovanför. Sätter jag parallellt in mekanisk frånluft i huset (vilket jag ändå är på väg att göra) kommer ju luft (som åtminstone är varmare än uteluften) att sugas ner från kallvinden genom detta schakt in i sovrummet, där kallvinden dessutom får undertryck vilket borde vara bra. Dessutom undviks buller genom spalt-/Freshventil. Kan detta fungera?
Jag ger mig på att kasta ut en ny djärv idé - Kan man inte låta vägg och fönster vara ifred och istället fixa en tilluftskanal via kallvinden rakt ovanför. Sätter jag parallellt in mekanisk frånluft i huset (vilket jag ändå är på väg att göra) kommer ju luft (som åtminstone är varmare än uteluften) att sugas ner från kallvinden genom detta schakt in i sovrummet, där kallvinden dessutom får undertryck vilket borde vara bra. Dessutom undviks buller genom spalt-/Freshventil. Kan detta fungera?
Beape skrev:Målet är ju bättre ventilation i ett sovrum som idag saknar ventiler, har försetts med ett nytt 3-glasfönster, och som har en tegelfasad utanför som jag åtminstone just nu har svårt att sätta sågen i.
Det går alldeles utmärkt att göra så om du har en kallvind ovanför som inte används till något, så länge du bara drar in luft den vägen. Tyvärr är varm luft uppåtstigande så det går inte bara att borra ett hål rakt upp. Då riskerar du mögel/röta på undersidan av yttertakspanelen om det är/blir övertryck i rummet och funktionen den omvända. Dvs tilluftskanal blir frånluftskanal om frånluftsfläkten stannar.
Drar du en frisk-/tilluftskanal ovanpå bjälklagsisoleringen bort till husgaveln och ut genom den, är det en bra början. Ännu bättre blir det om du inte har ett plåtrör och isolerar kanalen. Då kan det t.o.m bli bättre än med alternativen spalt-/karmventil och Fresch genom ytterväggen. För då värms inkommande kalluft upp på vägen in så du slipper kallras på insidan.
Bygg därför ett fyrkantigt schakt av 12 mm formplywood c:a 150x150 i invändigt mått som du ansluter till översida rumstak. Dra sen schaktet vidare som trumma/kanal i samma dimension och material och anslut till husgavelns insida. Ett ytterväggsgaller med insektsnät på utsida gavel. (Du får givetvis gå igenom gavelpanelen.) I taket till rummet en 6" tallriksventil av plast. Lägg tillklippt skumgummi (diskbänksunderlägg) ovanför den, så slipper du drag. (Du kan peta några hål i skummet så att en större mängd luft kan ta sig igenom.) Isolera sen hela schaktet/trumman med minst 15 cm mineralullsisolering med vindskyddspapp utanpå och du har en perfekt ventilation.
Förutsättningarna på vinden är sådana att det är lätt att dra en kanal längs vindsgolvet och låta det mynna ut i vindsgaveln (som är lättborrat trä). Genom att kanalen blir ganska lång hinner luften värmas upp på väg ner i rummet. Det lär ju bli lite tryckfall p g a rörlängden men det kan väl inte handla om så mycket för ett rör på kanske 7 meter?
Förutsättningarna på vinden är sådana att det är lätt att dra en kanal längs vindsgolvet och låta det mynna ut i vindsgaveln (som är lättborrat trä). Genom att kanalen blir ganska lång hinner luften värmas upp på väg ner i rummet. Det lär ju bli lite tryckfall p g a rörlängden men det kan väl inte handla om så mycket för ett rör på kanske 7 meter?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Tänk på att du bygger möjlighet att städa ur den ordentligt. Annars blir den snabbt "äcklig".
Klicka här för att svara