Fönster & Dörrar
barfotalasse: Det ska visst finnas maskindraget / valsat / handblåst / polskt lågemissionsglas. Energiglas alltså. Är det någon som vet var det finns och kan tipsa? Sedan får det gärna ha alla tillvar och vara billigt, bullerdämpande, reptåligt, slagtåligt och 2mm tjockt också... Har på lut att börja renovera fönster. Ersätter man nötta ytterrutor med fräscha innerrutor kan man ju passa på
barfotalasse: Alternativet: FAS 479 till entréer, 90002 till ytterdörrar som inte är utrymningsvägar, något av extralåsen till luckor och dörrar som inte har handtag -och så 147/148 på fönstren. Allt på samma nyckel. Det man inte får är möjlighet till kopieringsskyddade nycklar, systemlåsning eller hänglås på samma nyckel.
frufridell: Tack tack! Precis vad jag letade efter!
kuntri: Jag behöver rekommendationer på en isolerad innerdörr. Jag ska tilläggsisolera mammas hall och groventré till garaget. Dörren ut till garaget är en innerdörr som läcker värme som ett såll. Denna dörr vill jag byta ut mot en dörr med bra isoleringsförmåga. Temperaturen i garaget går aldrig under nollan. Dörrren behöver inte kunna stå emot regn odyl. mvh, /Kenneth
barfotalasse: En sak till: Kan du lägga ut en bild på fönstren in- och utsida så blir idéerna både fler och bättre!
Majjijann: johan_gr Är bågarna i så dåligt skick att du måste slänga dem? Varför itne bara renovera både dem och karm och slippa allt funderande på resten? Annars, en del snickerier kan tillverka nya bågar till befintlig karm, om denna nu är okej. Kanske inte billigaste alternativet om det rör sig om många fönster men kanske det snyggaste då man slipper det här med minskat ljusinsläpp, för
Kabukiman: Ok, tack så hemskt mycket för svaren! Tror inte vi har dålig luftströmning nu i huset, men fick för mig att man täpper till det befintliga själv draget med nyare fönster. Men så var det alltså inte då. Då är det ju bara att tuta och köra...
Bror: NCS S 0502-Y är den vita kulör som är vanligast på fabriksmålat.
Magnus.A: [citat] Jo det är fönstren oxå, dom är målade med linolje färg ifrån Gysinge. Tidigare ägaren av gården köpte allt på Gysinge. Jag ska söka ang målning som du säger. Tack
EmMi: Har du kollat ERA-fönster/Fönsterbolaget? Vi har har måttbeställt därifrån. Kollade, nope, maxbredd på 3-glas där verkar vara 100mm.
Ingenjören: Jag köpte 4 fönster från Fönsterbolaget i våras och jag är nöjd. Fönsterna var fina, leveransen snabb och priset bra så jag kan rekommendera dem. Fönsterna var tillverkade av ERA-fönster i Väröbacka och slutlig bekräftelse och leveransdatum kom också därifrån. www.erafonster.com På hemsidan står att "Erafönster är ett Inwido-ägt företag" Vilket väl innebär att de ägs av
Zemiramis: Hej Vi vill renovera våra innerdörrar, de ska skrapas, målas och få speglar/"fusk spröjs" (kallas det så?). Någon som vet var i Stockholm man kan få hjälp med det och vad kan det tänkas kosta? mvh Zemi
coss: Jag gjorde en dörr med spegel åt sovrummet och helt slät mot hallen. MDF mot hallen och trästome mot sovrummet och masonit som speglar. Mellanrummet fyllde jag med vanlig isolering efter mycket velande. Den dämpar ljudet bra. Just nu håller jag på med att sätta 5 mm borstlist som tätning runt dörren och resultatet verkar bli mycket bra. Du kan ju ha en dörr med standardhöjd som
Hemmakatten: Kan tänka mig att det är mer kostnader när förnstren väl måste renoveras. Framförallt med ihopsättningen mellan aluminium och träsidan. Vi har aluminiumfönster rakt igenom, både fönster och karmar: mycket glad för det minimala underhållet.
Mattias_Jo1: Så här ligger det till, har ett hus byggt '56 och tillbyggt '70. Så klart är det äldre "tunga" dörrar i hus delen bygg '56 dvs de har ett djup på 30mm och 2015 mm istf 40mm så. jag skulle vilja slippa byta karmar. Någon som gjort detta eller är det totalt kört och jag ÄR tvungen att byta karm???!!!
Havsutsikt: Vi har självrengörande fönster mot en utsatt sida med mycket saltvindar. Funkar kanon, men det är superviktigt att täcka fönstrena noga när ni målar huset. Går inte att gå på med rakblad eller starka lösningsmedel för att få bort färgstänk.
TorparJanne: prova med ett brinnande stearinljus när det blåser utanför. Du hittar ev drar nästan direkt..syns direkt på lågan.
imported_Byggaren: [citat] Nja... det räcker nog inte för att få en uppfattning om skillnaden. Det är inte samma temperatur ute vid bågen som mitt i glaset. Det diffar på cirka 4-5 grader plus enligt de mätningar jag gjorde redan i 1970-talets början då 3-glasfönster var relativt nytt påfund. ___________________ Byggaren
verktygsgurun: Om man bara skall byta dörrblad o inte karm kan man kika här först. http://www.swedoor.se/03031817-101-01_byt-innerdorr-sjalv.pdf
Bror: Alla dörrblad är inte av bra kvalité, vissa slår sig. Enklast att testa om dörrbladet slagit sig är med hjälp av en tråd eller tunn lina. Dra tråden runt dörrbladet på handtagssidan, över översidan och under undersidan, spänn tråden. Har dörrbladet böjt sig har du nu ett mellanrum mellan tråd och dörrblad i höjd med handtaget, troligen på dörrbladets utsida. Du skriver att
Johan Gunverth: Brukar vara 118mm om det inte är 95. Blir perfekt till 70-reglar med spån+gipsskiva = Ekstrands har 118-karmar och trösklar som tillval till sina dörrar. Det finns säkert hos andra tillverkare också. Däremot verkar byggvaruhusen vara helt oförstående till att ha annat än 95mm.
halvproffset: Hej Funderar på om någon har sett eller kanske rent av själv tillverkat en ventil iform av ett dekor/blindfönster. Tanken är att istället för ett par tråkiga gavel ventiler på min bod sätta något som liknar ett fönster kanske rent av runt, dock inte för stort.
Yrrol: Rent teoretiskt borde man ju kunna dämpa ljudvågorna om man gör rutan med stabil, fast och andra sidan så gör nog inte en tunn tejp någon drastisk skillnad anar jag. Fast var roligt att ställa frågan ifall om att det visade sig finnas. ;)
verktygsgurun: Som sagt såga ej ut för gångjärnen ! Det är viktigt att vara nogrann vid listningsarbeten då det är detaljerna som gör det ! Tror även mäklare o värderingsmän har nån liten ruta på sina besiktningsformulär där dom anger "betyg" på listningsarbeten. Så lägg lite tid på att få det bra ! Du kommer bara att gå o reta dig på alla glipor o fula spikskallar senare.
Tobbefonsterfixare: kan oxå lägga + för Rm fönster. nyss köpt ett gäng kopplade fönster därifrån med 2liggandes spröjs i varje båge. den tunnare spröjsprofilen så klart =) Fina fönster i bra kvalité. Kom dessutom en vecka eller något sådan tidigare än utlovat!
ProX: Hör med Velfac, dom har karm med båge 56 mm. Vet ej dock om dina mått går att fixa.
ProX: Bara lite fakta: Pris på fönster varierar, någon beskrev det som när man går in och köper en ny bil - mycket bra jämförelse. Vill man ha klimatanläggning, 20 tummare och skinn - då kostar det mera! Priset på att bara millimeter måttanpassa fönster kostar 600 kr på bredd och 700 kr på höjd, vilket ni som jämför borde veta. Spröjs, poster, spaltventiler, 1, 2 eller 4 luft? 1.5 i
hheheh: Tack för svaren! Låscylindern är inte felmonterad som vissa sagt, det är bara det att den nya cylindern är längre än den gamla. Den rätta lösningen blir att köpa en ny cylinderring i rätt höjd. Typ denna: http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php?sArtId=672-6mm slutet gott allting gott, Gott Nytt år!