Fönster & Dörrar
Mich: Jag antar du avser fogskum och inte fogmassa. Det finns ett vitt skum som är lite mjukare, kan rör sig 20%. Detta skum verkar inte ha så mycket kraft, det orkar inte trycka på så hårt. Har kört med: Casco Flex skum (3939), men Essve verkar ha samma Fog & Drev 199. Har använt Flexskum'et till ventilationsrör inne. Den är dyr. Mindre farlig. Jag tycker den är lite svårt att applicera.
verktygsgurun: Bygghandeln...Kika där.... allt mellan 800 o uppåt
scenic46: Bilagd information finns också på Byggahus.se/ Blogg: Reklamera Ditt ex av skandallåset Assa EVO 2000 På Villaägarnas Riksförbund´s hemsida finns nytt material runt skandallåset Assa EVO 2000 (2002). Bl.a. finns rådet att reklamera låset till firman som sålt det till Dig eftersom fallet kan gå till rättslig prövning. Se http://www.villaagarna.se Läs och agera!
Subscream: Hej! Vi ska byta ut alla vita tråkiga pappdörrar i vårt hus mot massiva furudörrar. För att få behålla så mycket av den originala färgen på trädörrarna har vi valt att lasera dem (med sådan där färg som ska ljusa upp gammal gulnad furu = ungefär som vitlaserat men lite mindre vitt). Alla karmar och foder är dock vita. Är det någon fler som har olika färg på dörr och karm?
pere: Är inne på mitt andra hus med velfac och är helnöjd. Första huset 2 glas (arkitektens första val) och andra huset 3 glas (energiberäkningen gick inte ihop utan). Nackdelen med 3 glas är viss kondens på utsidan - stör dock inte mycket. Har hört olika pos och neg från hantverkare och tror det beror på om man anammat monteringsanvisningarna..
MaZtoR: http://jvk.se/ är nog ganska billiga. VI betalade 4000kr styck för våra krysspostfönster utan spröjs i de övre fönsterna. Har inte kvar prislistan så kan inte kolla vad de andra kostade.
nattugglan11: okej tack för svar. jo har fått ett totalpris på ca 14-16,000kr för min dörr, vissa grannar har redan, de som inte har är inte intresserade av sådana dörrar, vi bor i ett inbrottsskyddat område o är förskonade :-D MEn jag vill ha dörren för att få det tystare, o säkrare ändå. Sen så kan jag kasta min "innerdörr" som bara är ivägen, men måste va där för att ljudisolera mer.
Styx: Visst går det att skumma öppningsbara fönster, men det är ju bra mycket smidigare med karmhylsor/skruv.. Då slipper man hålla på och staga och krångla innan man skummar.. I med karmhylsorna bara, justera in karmen och smack i med skruven - klart. Finns det bara något vettigt att dra skruven i så skummar vi aldrig om det inte är särskilt angivet. Är det däremot svårt att hitta
mandus: Tackar! Jag återkommer om ett par veckor med facit i hand.
wintermania: tackar tackar, jag hittade även lite dimensioneringshjälp på www.måplåt.se!
kaka84: Hej! Jag bor i metropolen Sollebrunn och skulle gissa på Mataki. :) Är det fel får du höra av dig så ska jag gissa vidare!
foppa72: [citat] När jag tänker på det så har du helt rätt. Jag köpte kompletta öppningsbara fönster för typ samma pris, när jag beställde pvc-fönster av en mindre leverantör (importör). Dvs en glaskasett borde inte kosta mer än ca 1000 kr för det måttet.
eraakfa: [citat] Hmm, då får jag nog köpa mig en liten tunnare list och häva skillnaden med den. Tack för svaret!
fresve: Nej, men beroende på vilket håll du vill ha handtaget så kan du vända dörren upponer. Jag tänkte mig alltså att ha handtagen på samma håll som de gamla dörrarna, men det visade sig enligt min tråd att jag då vände dörren upponer. Jag är övertgad om att trådskaparen vänt dörren på ett visst håll pga att han vill ha handtaget på ett visst håll, därav öppnas dörren när
saturnus: Jag köpte mitt 60 cm här http://www.osbysnickeriprodukter.se/ = hög kvalitet. Gick att pruta då jag hämtade det själv, tog ett fast då karmen är ca 50mm bred. Detta till garaget.
Tryggis: Tack för påpekandet om "Ytterglaset?" Du har rätt, det var några år sedan, det är inner-glaset som är bytt. Ska testa era råd, och se om det hjälper. Det här med övertryck är jag inte så säker på, vi upplever övervåningen som dragigt när det blåser. Dock har det ibland varit så att det är varmast i källaren och kallast högst upp, vilket tyder på övertryck däruppe.
_pernilla: www.stenfirmatorner.se Där kan du nog hitta fönsterbrädor i både granit & marmor.
Ilam: En annan idé utifrån energibesparing (och dessvärre verkligen inte estetik:)) är att helt enkelt passa till frigolitskivor som passar i nischen, man kan klä dem med tyg för att stå ut (och slippa smul). Man trycker helt enkelt in dem i fönstersmygen då rummet inte används eller nattetid. Inte helt vackert och lite bökigare, men tänkte iaf ta upp det som ett alternativ... kanske någon
Travolta76: Hade samma problem på en dörr som du. Dock var det bara 3-4mm skillnad. Detta löste jag med hjälp av en hyvel och klackfoder. Blev sketabra!! Det du kallar för L-foder är alltså klackfoder du söker. Den har en 12mm fals.
pinebar: Ekstrands har sådana fönster i alla fall (som vickas inåt). Vet inte om de har dörrar också.
Linnex: Tagit med mobilen så kvalitén är.... Och antingen ligger jag eller före eller efter min tid med brunt ;). Går även att måla vitt.
foppa72: [citat] [bild] Plåten är L-formad (syns nog på bilden) jag har sedan pluggat och skruvat i teglet (har för mig att jag har skruvat med ca 30 cm avstånd). Den övre plåten går ner några cm på vardera långsida. Sedan sitter långsidans plåt dikt mot hörnet, dvs överliggande. Enkelt och effektivt. Nu sitter mina fönster ganska djupt in i tegel-fasaden, men grundare smyg är inte något
w1shmast3r: [citat] Hmm, det står ju förvisso h på handtaget men inte i samma stil som på mitt. Men dom kan ju iofs ha ändrat typsnitt på 18 år;) [citat] Nja, det blir nog så att jag får åka runt och kolla. Tack allesammans för alla svar:)
verktygsgurun: Karm är stommen i ett fönster. Bågen är stommen som glaset sitter i. smyg/salning är den list som man bygger på fönstret för att komma i nivå med väggen för att ev kunna sätta ett foder. Det lönar sig alltid att lägga ner lite extra jobb på listnings/smyg arbetena då du bara kommer att reta dig på att du inte gjorde rätt från början...
frohike: Nej det är det som är problemet.. Förslaget eller tvånget från PTS är inte genomtänkt. Och har på senare tid kommit massa undantag.. Suck
Lonnlonn: Ok, det finns inga särskilda bestämmelser om brandutgång?
siggelutt: Vi ska köpa ny ytterdörr och har fastnat lite för en dörr från Mockfjärds fönster. Sökte på forumet för att se vad folk tycker om kvalite mm. Men hittade mest info om deras fönster, där verkar det som att kvaliten är bra men att deras montörer verkar vara av sämre kvalite. Nu ska vi montera själva så slipper det problemet. Så tacksam för lite info om kvalite, frakttid, prisbild
Melkerberg: Har efter långt letande hittat innerdörrar som ser bra ut och är rätt storlekar till ett bra pris, men var finns det trycken och gångjärn i äldre stil till bra pris? Jag pratar inte 500 kr för ett trycke som byggnadsvårdsföretagen tar. Är heller inte helt säker på vad som passar på spegeldörrar (vitmålade, 5 speglar), ser nåt framför mig med svart trähylsa kanske.
verktygsgurun: Mitt gamla inlägg handlade om att byta fönster...dvs såga/riv ut det gamla utan att vara rädd om det fönstret, montera nytt fönster, dreva, spika list mm På ett 70-talshus byter iaf jag o medhjälpare lätt 10 fönster på 2 dagar. Sen beror det på om det skall monteras smygar mm eller om det är ett gammalt 30-tals hus där de gamla fönstrena sitter spikade med 9 tums spik :-) Byta går
HRW: tack för svaret bror då vet jag att det inte blir sämre att stoppa in glasbetong än att behålla 2glas fönstrena som sitter, jag vill ha glasbetong för att fönstrena som sitter där börjar vara i dåligt skick, jag tycker det ser bra ut med glasbetong, det är mer inbrottssäkert än vanliga 2 glas. Sen så behöver jag inte vädra/öppna fönster jag behöver endast ha 1 öppningsbart