Fönster & Dörrar
Bror: [citat] Inåtgående med DrehKipp är perfekt om har mycket krukväxter. I vädringsläge öppnar du fönstret i överkant, du kann alltså vädra även om det är kallt ute med blommorna kvar på fönsterbänken.
andersmc: En normal villadörr är oftast konstruerad så att det sitter en plåt limmad på insidan av de MDF-skivor dörren består av. Dessa plåtar saknas på enklare bod-dörrar. Det är inte mycket att göra åt i efterhand.
Bror: Jag har fönster med U-värde 1,2, bor nära havet, har aldrig haft varken kondens eller isrosor på fönstren. Kan kanske bero på att jag har stora takutsprång och fönstren sitter ca 8 cm in i väggen. Det blir ju aldrig is på bilrutorna om den står i en carport
Bror: Bor du intill Storgatan med mycket trafikbuller bör du välja fönster i 2+1 utförande. Alltså ett kopplat fönster med tvåglaskasett i innerbågen och ett enkelglas i ytterbågen. Ett sådant fönster har i standardutförande betydligt bättre ljudisolering än en trippelruta och självklart ännu mycket bättre än en dubbelruta. Det är då även viktigt att fönstren monteras på sådant
bodhiswatwa: Tack för svar. Då slipper jag den dyra glasmästaren som arkitekten var så tänd på att använda!
hempularen: Jag har precis satt upp en dörr från GK doors. Det är en massiv kvistfri furudörr med speglar som är nästan identisk i utseende med våra övriga gamla dörrar i huset. Den är jättesnygg och ger en gedigen känsla när man hanterar den (var s...t tung att hantera vid uppsättningen). Det gick att beställa direkt från GK door. Måste bara tillägga: embalaget från fabrik var nästan
Styx: http://www.laskompaniet.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=551 Finns ju på samma företag som du länkade till..?! Eller är det något annat du söker.?
verktygsgurun: Sp fönster´s kvalitet är det inget fel på. Sp fönster tillverkas på Svenska Fönster´s fabrik i sverige. Priset ligger i samma nivå som Elit mfl. Men allt beror ju på hur mycke fönster du köper och hur hårt du kan pressa försäljaren.
FredrikR: Nu så är låset flyttat, såg till min stora förvåning/glädje att det inte var ett hakregellås. Tack än en gång för tipsen! :)
jeppeknaster: Eller varför inte gjuta egna i betong? Har jag tänkt.
jawen: Mycket bra förklarat fredda_p ,-) , jag förstod i stort sett hur du menade men förstod också att inte FredrikB förstod ditt första inlägg. Precis så ska ett forum fungera. MvH jawen
Conan: Jag har tväglas med argon emellan och kallraset saknar motstycke. Nu är fönstret med störst problem 3 meter högt men att golvvärmen skulle kompensera är rent skitsnack. Vid 0 grader börjar problemen. Jag har även stora fönsterparti som är 210 cm höga där jag har klinker och gölvvärme slingorna ligger på halva avståndet. Kallras även där om än inte så farligt. Så för
reiman: det är ju dooria dörrar och det är väl doorias egna handtag. ...tror jag.
Consensus: Har Heru75 hygroskopisk eller icke-hygroskopisk rotor? För det är endast vid påfrostning en icke-hygroskopisk rotor återvinner fukt, annars bara värme.
Bödde: Snyggt jobbat Jocke Aero! JAg fegade ur, trots dina lovord... Svärfar köpte i Oxie och de vet jag är kanon, så det fick bli sådana... Så där gick man 5000 back!
Tabors39: Sibes Metall. http://www.sibes.se/ Har själv beställt ovanstående därifrån. Snabba leveranser. 251:- inkl skylt. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/2/productdet.asp?gid=default&subgid=19&wwwalias=sibes3&pid=3118 P.
hheheh: Jag skulle också vilja veta om någon beställt där? Eller om någon beställt Nordic Line med profil Trocal Greenline från någon annan återförsäljare? Verkar finnas många som säljer just detta fönster. Se http://www.nordicline.se/
Styx: Spårad MDF då.. Inga problem att böja den i såpass stora radier... http://www.fredricsons.com/Contents.asp?id=707
verktygsgurun: Superlätt ! Du behöver inte ens köpa några fönster ! Eftersom det bara är till ett uterum så reglar du upp enligt de måtten du önskar,sätter en glaslist på en sida, dit med glaset (som du har måttbeställt av glasmästaren) och dit med en glaslist på utsidan, ev kan den nedersta glaslisten vara av aluminium en så kallad dropplist.
Bror: Det finns nog bra, mindre bra och även dåliga fönster av båda varianterna. Fördelen med ett 3-glas är att du får med en bättre ljudisolering samt att det sägs att ett 3-glas är mindre känsligt för kondesbildning. Om kondensbildningen har jag ingen egen erfarenhet, utan det är vad jag hört. Kolla att angivet U-värde gäller hela fönstret och inte bara glaset. Välj det fönster som
sccarber: Jag har fått lära mig att det kallas för kammarlås. Min dörr är en innedörr som vi vill kunna stänga för barnen. Tack för tips!
frohike: Mineritskiva på dörren kan aldrig motsvara EI klassning om det nu är kravet. På sin höjd kan du får en motsvarande E nivå på dörren.
cim97cd4: Hej , Jag undrar om det är någon som har koll på fönsterritningar. Jag har koll på hur man betecknar upphängningar, men jag blir osäker på alla de mått som skall anges ?
Jav: [citat] Gissar att du syftar på Krypton,(möjligtvis xenon, men vet inte hur mkt det används) kan rekomendera följande dokument gällande Saint-Gobain glas. Där ser man tydligt skillnader på olika glas/gas -kombinationer. tex kan man notera att 2-glas konstruktioner mer än dubblar prestanda när den "dubblas upp" till 3-glas! Man kan även notera hur viktigt glasens olika emissinsskikt är
yuphin: Hej, Skall montera en innerdörr till ett rum i kolonistugan. Dörröppningen (som fanns utan dörr när vi köpte stugan) är 76x190cm. Kan man köpa färdiga dörrar som passar eller får man göra öppningen lite större (det jag har sett är dörrar på 200cm eller 210cm)?
petersson79: ToolsSjögrens och resten av Tools för oxå Essves sortiment.