3 590 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Kondens mellan rutor
Hej
Jag har sökt och läst både på forumet och på internet men inte fått några uppslag på lösning till mitt fönsterdilemma.
Har en 20 kvm gäststuga i fjällen. Två sovskrubbar + ett "allrum". I varje sovskrubb finns enlufts kopplade fönster från skånska byggvaror och i allrummet ett tvålufts kopplat fönster även det från skbv. Bakom el-elementen i skrubbarna sitter tilluftsventiler fabrikat Myson EFD 100 (se Myson.se). I Allrummets bortersta hörn sitter en steglöst reglerbar frånluftsfläkt.
Borde alltså kunna få en bra luftomsättning i den lilla kåken.
Huset är byggt på trad. sätt men eftersom den står ouppvärmd största delen av året så finns ingen plast i stommen utan bara vindpapp utanför isoleringen.
Problemet är att jag får stora (typ 2/3 av fönstret) kondensutfällningar på det yttre glasets insida. Måste börja varje morgon med att torka mellan fönstren. (På dagarna är vi förstås ute och skotrar, skidar och fiskar så då får vi ingen kondens).
Tycker själv att det är omotiverat stora glipor mellan bågarna, i storleksordningen 4-5 mm, men enligt alla förslag på lösning jag sett så föreslås det att ha relativt stora öppningar för att få luftoms.
Det blir inte heller bättre när vi varit i stugan ett längre tag och sas motat ut den råa luften.
Är det någon som haft ett liknande problem och kanske löst det.
Tacksam för alla tips !
Jag har sökt och läst både på forumet och på internet men inte fått några uppslag på lösning till mitt fönsterdilemma.
Har en 20 kvm gäststuga i fjällen. Två sovskrubbar + ett "allrum". I varje sovskrubb finns enlufts kopplade fönster från skånska byggvaror och i allrummet ett tvålufts kopplat fönster även det från skbv. Bakom el-elementen i skrubbarna sitter tilluftsventiler fabrikat Myson EFD 100 (se Myson.se). I Allrummets bortersta hörn sitter en steglöst reglerbar frånluftsfläkt.
Borde alltså kunna få en bra luftomsättning i den lilla kåken.
Huset är byggt på trad. sätt men eftersom den står ouppvärmd största delen av året så finns ingen plast i stommen utan bara vindpapp utanför isoleringen.
Problemet är att jag får stora (typ 2/3 av fönstret) kondensutfällningar på det yttre glasets insida. Måste börja varje morgon med att torka mellan fönstren. (På dagarna är vi förstås ute och skotrar, skidar och fiskar så då får vi ingen kondens).
Tycker själv att det är omotiverat stora glipor mellan bågarna, i storleksordningen 4-5 mm, men enligt alla förslag på lösning jag sett så föreslås det att ha relativt stora öppningar för att få luftoms.
Det blir inte heller bättre när vi varit i stugan ett längre tag och sas motat ut den råa luften.
Är det någon som haft ett liknande problem och kanske löst det.
Tacksam för alla tips !
Hej. Har ni tätningsliser i fönstren? Ska sitta på karmen runt om.
Hej
Jo tätningslister sitter mellan karm och båge. Möjligen ska jag byta ut dem mot tjockare och dra "åt" stängningsbeslagen ytterligare ett varv. Det är ett tips jag fått av en kompis i vent.branschen. Har inte hunnit testa än.
Fönstren levererades dock med dessa tätn. lister monterade.
/ lob
Jo tätningslister sitter mellan karm och båge. Möjligen ska jag byta ut dem mot tjockare och dra "åt" stängningsbeslagen ytterligare ett varv. Det är ett tips jag fått av en kompis i vent.branschen. Har inte hunnit testa än.
Fönstren levererades dock med dessa tätn. lister monterade.
/ lob
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Det låter klokt det du skrev.Prova och Lycka till.
prova med ett brinnande stearinljus när det blåser utanför. Du hittar ev drar nästan direkt..syns direkt på lågan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden