DeEss
DeEss: Kolla med lokal persienngubbe! Har inte köpt mina fönster själv ännu, men min mor och far har nyss flyttat in i nybyggt hus. Dom tyckte också att persiennpaket från fönstertillverkaren blev lite väl dyrt och ringde en bekant som är just persiennförsäljare/montör. Vet inga summor, men jag vet att det blev billigare i alla fall...
3 svar · 10,3k läst
JimmyB
JimmyB: Jag har en dörr mellan kök och vardagsrum som jag vill skall ge mer ljus in i köket genom att dörren antingen förses med glas eller genom att man hittar en begagnad dörr med glas i. Jag har idag spegeldörrar av vanlig gulnad furu. Tänker måla dörren vit. Finns det såna dörrar med glas att få tag i eller kan man ganska enkelt själv byta ut den övre spegeldelen och sätta i en
0 svar · 2,0k läst
J
J.A: Kan någon snäll människa berätta för mig hur man räknar ut det? Kan man generellt säga att ett antal centimeter försvinner 'till trä' på ett fast respektive öppningsbart fönster och en altandörr? Alltså hur mycket glas blir kvar?
0 svar · 2,0k läst
A
angelo: Har också funderat på det här med pris på fönsterrenovering. Är det inte så att det blir dyrare om det är mycket spröjs? Tror att en del företag baserar priset på antal kittmeter nämligen. Men mellan 1000-2000 per enkelbåge beroende på hur mycket det är att kitta låter väl rimligt.
10 svar · 15,0k läst
·
F
fremar: Vi har bytt alla gabondörrar till de billiga formpressade spegeldörrarna från Byggmax. Samma sak där, verkar helt ok förutom att färgen verkar lite känslig.
2 svar · 1,6k läst
V
verktygsgurun: Nej Elit äger inte SP.... SP fönster ägs av svenska fönster som ligger i Edsbyn. Svenska fönster äger även Traryd och Mockfjärdsfönster. Svenska fönster ägs i sin tur av VKR gruppen som äger Velux, Velfac, Ratinell mfl....
10 svar · 11,1k läst
I
injonil: Sotaren kanske gnäller men sotarna kan inte reglerna särskilt väl.
9 svar · 1,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Nej, det är en bra placering. Men du har ju en liten fönstersmyg, och kommer det in kyla utifrån så räcker kanske inte värmen från elementen till för att förhindra kondens i smygen. Det var därför jag tänkte att tätningslisterna kanske måste förnyas.
6 svar · 1,3k läst
V
verktygsgurun: Nej du kan inte göra nåt på gångjärnen, Det räcker troligtvisom du lossar tre stycken karmskruv. Borra inte nya hål i en sån fin ny dörr, var inte lat och gå genvägar ge dörren lite kärlek och lite tålamod från dig innan du börjar borra sönder den.Det är troligtvis bara ett par millimeter den behöver flyttas. Om du inte lyckas flytta den de få millemetrarna för att du hamnar
3 svar · 10,1k läst
·
v-g
v-g: Jag gjorde en bra tabbe måttade c:a 110 mellan takstolarna jamen visst jag får ju in ett 100:as takfönster tänkte jag. Visst men isoleringen blir ju inte sådär supertjock och vill man ha lutning på sidodelarna av beklädnaden så ja glöm det ;) För mig var det på håret att det gick att få till och jag svor ett par gånger. Priset var det som lurade mig :D Var ju inte så mycket dyrare
1 svar · 2,4k läst
L
Lofgren: Har precis köpt hus som är byggt 1909. Vet inte om det är originalfönster (tror inte) men det är iaf en äldre variant (2-glas). I nuläget finns bara mittpost på fönstren och vi har planerat att sätta dit spröjs. Någon som har tips på vart jag kan hitta allmogespröjs till bra priser? Ge mig fler tips! Vi vill gärna ha spröjs såväl in- som utvändigt för att få känslan av fasta
0 svar · 4,3k läst
U
Ullis-husägaren: En låssmed/snickare tog 2500 för byte av dörr/karm/lås hos oss. Tror det va ett rätt ok pris. Det tog ca 3tim och han tog med sig allt efteråt (städade mm).
2 svar · 2,8k läst
T
Tompa74: Hej! Har kollat lite på PVC-fönster och undrar om det är någon som har erfarenhet av Rolso Impex AB? Någon som har fönster därifrån eller har varit i kontakt med dem? Deras webbsida är: http://www.rolsoimpex.se/ Dessutom, är det någon som har köpt fönster på Byggimporten i Sösdala?
0 svar · 3,0k läst
M
Malino: PX-21: Jo vi ska dra in vattenburet i gamla husdelen åtminstone så långt det går utan alltför stora ingrepp. Bror: Jo det lutar allt åt 2+1-fönster. 9 X 12 är måtten på fönstren i gamla delen, vi hade ev tänkt köra vidare på samma mått, eller kanske något större. Glasytan i våra gamla fönster är 34x34 cm, det ser proportionerligt ut tycker jag. nimhed: Tack för tipset, såna
7 svar · 8,2k läst
pinebar
pinebar: Vi har också vridfönster, sverigefönster och altandörrar köpta 2006 från Ekstrands. I stort sett är vi nöjda med dem. Fördelar: + De har alltid varit trevliga att ha att göra med. + Vi valde deras fönster för att de var de som mest liknade våra gamla (som vi behåller). Vi satte våra fönster på en utbyggnad. + Ramen runt glaset sitter på insidan, så det är inga problem att
1 svar · 5,0k läst
F
Farzan: Här ser du ett 3-lufts 14 x 12 med 1:0-spröjs:
10 svar · 3,5k läst
·
V
verktygsgurun: Googlade o hittade det här.... http://www.mjornstrateknik.se/dorrodekor.htm
1 svar · 7,3k läst
·
V
verktygsgurun: Listen är troligtvis i koppar o kallas slotts-list som var vanligt förr. Bara att ta bort o ersätta med lämplig tätningslist.
1 svar · 2,2k läst
K
konichiwa girl: Jag håller med de övriga om spröjs... Har sett många exempel på moderna villor som fräschats upp med spröjs. Proportionerna blir helt galna och det är verkligen inte snyggt. Det jag däremot kan tänka mig är en symmetrisk fönsterindelning av typen som syns i broschyren Sommartorparn länkade till, som syns på s. 6; varierande tvålufts- och treluftsfönster.
7 svar · 7,2k läst
·
V
verktygsgurun: Inget konstigt med det måttet....det var vanligt med halvmoduler förr som ett sådant mått kallas. Kolla med din handlare vad det skulle kosta extra att få samma mått, skulle tro att det kostar ca 500:- mer för att få ett fönster i samma storlek som ditt gamla.
5 svar · 5,0k läst
G
grunch: Vet att Dooria har det i sitt sortiment,.
3 svar · 1,9k läst
J
Jav: [citat] Jag har själv inte haft tillfälle att jämföra/syna utåt öppnande pvc fönster. Men jag gissar att det är ungefär samma som gäller för de inåt öppnande med liknande profiler. Där tycker jag det viktiga är att skarven mellan profilerna är snygg (och den görs ju inte av profiltillverkaren). Jag föredrar också att listen som håller fönsterglaset "matchar" skarven mellan
11 svar · 3,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag hade ett liknande problem och fick hjälp av en snickare som fällde in nytt trä där det var ruttet, dvs ny tröskel och nytt trä ca 30 cm upp i dörrkarmen. Exakt kopia av det gamla med profiler och allt. Betydligt billigare och enklare än att byta hela karmen.
1 svar · 5,3k läst
V
verktygsgurun: Ett fönster skall ju normalt sett sitta i den varma delen av väggen dvs jämns med utegipsen/asfaboarden eller ännu längre in , det innebär att du får en liten smyg på utsidan som är lika tjock/djup som spikläkten+bottenbräda + ev lockbräda beroende på om du har foder som sitter utanpå locken eller om fodret sitter som lockbrädor. Tillverkarna av fönster vill nog att du sätter
7 svar · 4,2k läst
·
S
Skumpen: Hej nitblom kolla med lokala trävaruaffärer de är ofta billigare än att handla på nätet jag själv har beställt från Borgunda såg AB som är en lokal handlare fönster från Elit 3 st AFK 9/16 fast fönster vitm. alum. utsida 3100:- st 1 st AFH 10/10 vridf. vitm. alum. utv. pris 3870:- totalt 13170:- u-värde 1,2 motsvarnde fönster från bygghemma med u-värde 1,3 kostar 14039:- jag
4 svar · 2,2k läst
N
niblom: jag har hittat ett par fönster som verkar vara en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Är det någon som provat fönsterbolaget och deras 2-glas fönster? Mvh Niklas
0 svar · 1,2k läst
G
gold: Hej, Håller på att välja glas till mitt nya hus. Jag ska ha stora glaspartiern i söderläge ca 200 meter från havet. Vilken typ av solskyddsglas ska jag välja.?Cool-lite SKN 172 eller cool-lite 178. Någon som har någon erfarenhet från dessa glas. Tror att de även finns i Elitfönster.
0 svar · 2,0k läst
G
greenis: Oops! Såg inte den.
2 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: Ingen mittpost på dörren ! det blir alldeles för små rutor..du kommer att få två rutor som är 36 cm breda ungefär, bättre med en som är ca 78cm.
3 svar · 969 läst
·
B
Bror: [citat] Inåtgående med DrehKipp är perfekt om har mycket krukväxter. I vädringsläge öppnar du fönstret i överkant, du kann alltså vädra även om det är kallt ute med blommorna kvar på fönsterbänken.
14 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.