Hej, är lite nyfiken på vad det är för hål ovanpå låscylindern? Dom syns delvis på bilden nedan. Två små hål längst fram där man ser något kromat ca 1mm ner. Funderar på om det gör ngt att dom är synliga tiils jag fixat en distans som gör att hålen hamnar innanför själva kransen runt låscylindern?

assa-701-l%C3%A5scylindrar-billigast-p%C3%A5-n%C3%A4tet.jpg

kan tyvärr inte svara på vad det är men jag hade satt på en kåpa direkt så att man inte kan göra inbrott genom att bryta av cylindern.

Det enda jag ser är pluggarna till hålen där kolvarna sitter, själva mekaniken då, Dom är täta, så det ska inte vara någon katastrof om det saknas inklädnad ett tag, dock blir det lite enklare för en ovan bov, att förstöra låset...

Mäster skrev:
Det enda jag ser är pluggarna till hålen där kolvarna sitter, själva mekaniken då, Dom är täta, så det ska inte vara någon katastrof om det saknas inklädnad ett tag, dock blir det lite enklare för en ovan bov, att förstöra låset...
det är två hål bredvid varandra som jag menar. De är inte lika som dom som är på rad och pluggade.

Jag kommer inte ihåg vad som döljs därunder, men dom är jag ganska säker på att de är lika täta,
Men som viktor sagt, det blir något enklare att få in ett brytjärn om man vill det...
Själv bor jag i en småstad och brukar lämna nycklarna i dörren, gäller även bilen,
Det blir minst skador ifall någon vill ta sig in då..

Det är borrskyddstift. Om du monterar allt rätt så ska det vara max 2mm av cyl som sticker utanför cyl.ringen.

Tyvärr så var denna nya cylindern några mm längre än den gamla assa-cylindern som satt där så nu sticker den ut lite för mycket. Vad jag förstår så går det att lösa med en annan cylinderring alt. en platta bakom nuvarande cyl.ring.

I
Hålen du ser ovanpå i rad är hålen för 'ostarna', små mässingsbrickor som ligger på en fjäder och en tapp som passar till hacken i nyckelns ax. Hålen är pluggade eftersom 'ostarna' annars skulle ramla ur. De borras normalt upp om du ska byta nycklar till annan låsning.

Att ha hålen oskyddade är inget att rekommendera eftersom de går att borra upp och därmed sätta tapparna ur funktion med påföljd att vilken nyckel som helst utan hack passar i låset (förutsatt samma nyckelämne). Därför bör du snarast skaffa en förlängd låsring så att låscylinders framsida sticker ut högst 2 mm utanför ringen och helst ska ligga jämns med.

Det var tyvärr inte många rätt där.
I en sådan cylinder som visas på bilden finns inga "Ostar". utan enbart sift och fjädrar. Ostar är till om du skall ha en cylinder i system och flera nycklar som skall gå i denna. Vilket man inte får ha i en sk OFG-cylinder

man brukar normalt inte borra ur pluggarna om man skall lägga om dessa utan det går men rätt verktyg på ett enkelt sätt att lösa det.
Borrar ur gör man i undantagsfall om man inte skulle ha någon nyckel kvar alls.

Skulle man mot förmodan se något av de pluggade hålen så har man monterat cylindern tokfel.
Och som JPM säger, de främre "hålen" åvanpå cylinfern är härdade stift.

Att cylingerringen ligger mer än 2 mm in har bara beetydelse för att skydda något så att man inte kan ta rörtången och knäcka cylindern.

Tack för svaren! Låscylindern är inte felmonterad som vissa sagt, det är bara det att den nya cylindern är längre än den gamla. Den rätta lösningen blir att köpa en ny cylinderring i rätt höjd. Typ denna: http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php?sArtId=672-6mm

slutet gott allting gott, Gott Nytt år!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.