Vad brukar man använda och vad bör man använda?
Vitmålad mdf eller vitmålade träfoder till påsalning runt fönster invändigt?

Anledning till att jag föredrar färdigvitmålat är att jag inte gillar när det blir penseldrag, då föredrar jag sprutmålat och då känns det så komplicerat, då kanske färdigmålat passar oss? Argumentera gärna mot/för.

Fick en synpunkt att mdf som "fönsterbräda" är inget att rekommendera, då den kan resa sig av fukt.
Men vi kan väl inte påsala med mdf på 3 av 4 ställen i samma fönster och använda trä som fönsterbräda? Brukar man blanda?

Undrar även över invändiga dörrfoder, vad brukar man använda här, mdf eller trä?

Trä är väl stöttåligare och trä dyrare (hur mycket?), finns andra nack-/fördelar för de olika alternativen?

Ska tillägga att det gäller för ett nybyggt hus.

Vi har vitmålad trä. Det är mjukt så det blir märken mycket lättare än på mdf.

Så mdf är mer stöttåligt än trä? Jag tänkte mig tvärtom...

Vitmålad MDF är utmärkt till invändiga fönstersalningar, formstabil och tålig.

Jag vill även rkommendera att salningen monteras på karmen innan den monteras på plats i väggen. Enklare och lättare att göra det snyggt och bra.

Men MDF som fönsterbräda, hur bra fungerar det?
Kan man blanda material, och köra trä där...? Eller hur brukar man göra?

Det fungerar bra med MDF även till fönstrbräda, skall du ha något tåligare där så är trä knappast tåligare utan då måste det nog till laminat eller sten.

Vad är det för färgkod på vitmålade MDF-skivor på Byggmax, Bauhaus, K-Rauta osv?

Men trä kanske är lättare att slipa av och bättra på med tiden, om det blir fult?

färdigmålade lister brukar ha kulören 05 02 y eller är det 02 05 y
Det vet färghandlaren

NCS S 0502-Y är den vita kulör som är vanligast på fabriksmålat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.