W
WhoCan: :)Hejsan! Är det någon som har erfarenhet av de pardörrar som tillverkas av Starcenter? Såg att det var, vad som verkar, ett bra pris på dessa på bla Kbo-gross http://www.kbo-gross.se/.
0 svar · 6,9k läst
M
Majk666: Idag är allt energiglas hårdbelagt. Se bara till att det är polerat. Det gör det mycket mer lättputsat och inte alls lika repkänsligt. Skillnaden mellan glas från 2003 till nu är enorm, både vad gäller repkänslighet och kulör. Idag är energiglaset helt klart.
20 svar · 7,6k läst
·
R
raggis_73: De är inte inköpta än så jag ska väl inte ropa hej.. Men eftersom jag har hittat dem på dorma.se och jag ser att t ex Flinks järn är återförsäljare så räknar jag med att de (eller någon annan återförsäjare) kan ta in dem till mig. Dorma ser ut att ha mycket kul grejer :-)
5 svar · 14,1k läst
·
S
Sockersarah: Hej efter det att vi flyttat in i vårt radhus -73, med en ytterdörr från dackefejden (-73), insåg vi att den är rejält skev !!q(;^;)p Man ser ut i friska luften på vissa bitar. Kan man justera den? eller måste vi byta ut dörren?:S
0 svar · 2,5k läst
K
knoen: Såg att swedoor har en innedörrkarm som är med ett justerbart foder det är ju perfekt. Finns det någon som har provat och har något pris och finns det andra tillverkare med samma lösning. http://www.swedoor.se/index/innerdorrar/karm-oversikt-se/flexkarm-se.htm
0 svar · 3,8k läst
J
jimmyboy_666: Köpte 2 st nya Dooria Varberg 1217 Röda för 6000kr på blocket, måste varit ok pris va?;)
5 svar · 1,9k läst
F
frohike: Garantin håller de ju.. Funktionen är ju fullgod, sen är det en fråga om kvalité. men troligtvis har de använt för få lager färg eller material som är något fuktigt när de har målats
1 svar · 3,5k läst
·
B
Bror: Fönster med aluminiumutsida går att få med äkta spröjs där båge och spröjs har så kallad kittprofil. [bild]
8 svar · 1,8k läst
V
verktygsgurun: TYdligen efter lite googlande råder det delade meningar om mdf utomhus. Vanlig MDF hade jag absolut inte tagit utomhus, men tydligen skall det finnas MDF för utomhus bruk. Ta en byggplywood istället om du vill tillverka det av skivmateril.
11 svar · 3,3k läst
zombieboy
zombieboy: Det går tydligen att sätta in en 4 mm glasruta (så man får 3 glas) i ett befintligt 2 glasfönster? Har hört att lowergy f.d. nordicfönster har en lösning men är lite tveksam hur bra det kan bli? Skulle gärna vilja höra både dåliga och bra erfarenheter med att tilläggsisolera fönster på detta sätt. Tack Per
0 svar · 2,7k läst
L
Lunda Micke: Hej ! Är det någon som har bra tips på seriöst företag som säljer och installerar PVC fönster i Lund ? Är det någon som känner till Fönsterfabriken FF i Trelleborg AB ? Mvh Michael
0 svar · 1,4k läst
L
lulefolk: [citat] Okej då frstår jag :) Tack
9 svar · 5,0k läst
D
dextrocell: Jag håller själv på att göra om en kopplande 2+1 fönsterbåge till en fönsterbåge med en ruta/kasset. Under tiden så har jag snubblat över ett företag som heter Tumba Glas. De va knappast på "hugget" när jag varit i kontakt med dem, deras målgrupp är nog snarare stora Bostadsrättsföreningar. De har dock nyttiga åsikter och olika metoder för att konvertera fönster.
2 svar · 3,1k läst
Bezt
Bezt: Rubbing för bilar kanske, och sen bilvax om det blir bra för att få en skyddande hinna, det sistnämnda stod på instruktionerna till vår ytterdörr. Testa rubbingen på en ställe som inte syns först så inte färgen försvinner helt.
1 svar · 7,4k läst
·
F
frohike: LX70 Kan jag rekomendera, dock är den dyr ca 1500 kr/kvm Men den är nästan osynlig, du kan se att den finns på rutan om du har en ruta utan brevid. Hänvisar till denna tråd där jag räknar upp lite märken http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/141553-solfilm.html
3 svar · 4,2k läst
Y
Yrrol: I mitt fall slutade det med att jag inte ändrade ordern; ett 11 högt fönster (kontra det andra 13 på det på samma vägg)... Säljare och några olika snickare har pekat ut att ta ett som hamnar lite ovanför... och nu har beställaren åkt på semester så kan inte ändra, hehe. Man får planera en stor växt eller något så det inte märks att fönstret inte går lika långt ner som det
13 svar · 2,7k läst
A
byggare henke: snart kommer det va lättare att bara sätta in en ny dörr bara. flera olika råd
18 svar · 9,6k läst
·
B
Borgen: [bild] Så här skulle jag gjort - Ber om ursäkt för mina dåliga GIMP-kunskaper :)
4 svar · 1,2k läst
·
Fasting65
Fasting65: SÅ svårt är det inte. Sätt dej i bilen och åk till Byggmax. De har i skrivande stund 15 st på lager i Sundsvall: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-120505.aspx
1 svar · 1,4k läst
G
gaia: tack för alla uppmuntrade svar !!!!! Det känns inte så skrämmande nu :) LA- seal kitt är noterat. planering fortsätter .... gaia
11 svar · 17,4k läst
C
Cessa: Hej! Vet att tråden är några månader gammal och undrar bara hur du löste det? Funderar nämligen på samma sak och när jag googlar hittar jag bara ytterdörrs- eller garderobsvarianten... Funderar om man kan köpa skena till taket någonstans och sedan sätta en tjockare mdf-skiva som dörr (vill tapetsera på) - var hittar jag i så fall (bra) grejer för detta? Någon som vet?
1 svar · 2,4k läst
P
PeterJosefin: Tackar, får leta runt efter en sådan och se om man kan få den på plats!
2 svar · 1,5k läst
V
verktygsgurun: [quote="Frodda, post: 1065253"] Valde ganska snabbt inte PVC fönster, varför?Så vitt jag vet är det inga fönster som suttit 30 år än? Vad gör du om argon gasen mellan rutorna försvinner?Trycker in ny gas?:O QUOTE] Är ingen PVC förespråkare men argon gasen mellan rutorna har du ju i i vilket fönster du än väljer så utav den anledningen faller ju inte PVC fönster bort. Man byter
30 svar · 12,8k läst
MathiasS
MathiasS: ...det blir inga repor om man spikar ihop fönstren ordentligt. Känner man inte att man fixar det ska man nog låta bli för då kommer fönstren se rätt trista ut när man kommer hem....:)
4 svar · 1,3k läst
F
Frodda: Vi byte fönster i fjor somras och samtidigt ville vi kände att vi ville göra nått åt marmor fönsterbrädorna. Att riskera bli på hoppas så tycker jag marmor fönsterbrädorna ger ett väldigt kallt och stel intryck. Sagt och gjort nårra 28X600X3000 ek skivor inhandlades, sågade dom 20X1000 Fräste främmre kanten på dom.Lackade dom med golvlack 2-3 gånger per skiva. Knackade ner
3 svar · 13,5k läst
·
J
Jorkar133: Hej, nej det går inte laga en glaskassett. Köp nytt glas, kostar ca. 600.-/kvm Jörgen
1 svar · 4,0k läst
Maxpayne
Maxpayne: Du är helt rätt det var inget fel på färgen eller oljan fast det var nog bara lite för tidigt kanske och måla ute.
23 svar · 6,6k läst
D
Dibbs: Hade jag varit i dina kläder hade jag låtit dem skära till glaset och montera dem själv. När du plockar ut rutorna mäter du deras dimensioner och ber firman skära till i rätt storlek. Men grymt tack för tipset om Uniglas!!
9 svar · 16,1k läst
N
norrbottenstorpet: Jag har i dagsläget en vacker gammal pardörr med assymetrisk öppning och dörrbladets mått ca 70 cm. Den kommer att bytas för att den är i för dåligt skick tyvärr. Men, jag har levt i fem år med 70 cm öppningsmått och genom detta kånkat ved för vedeldning, något jag vill undvika i fortsättningen. Det kommer nog att bli en enkeldörr i stil som en pardörr nu när den byts. Tänkt
15 svar · 17,0k läst
V
verktygsgurun: Klart det blir lättare att bryta isär karm och dörr om det 45mm glipa mellan karm och stomme. I med ett koben i dörrspringar och bänd isär karm och dörrblad. Utan en regel bakom karmen är det väldigt lätt att bända isär det. Helst skall man klossa mellan regel och karm i höjd med låskistan så att inget glapp finns där.
6 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.