Y
100 bred, 130 hög... är originalet men så ska jag ha arbetsbänk som är 90cm hög nu... så ett nytt köksfönster ska beställas..

*Ska jag ta ett som är 110 högt vilket ger 10cm mellan fönster och bänken.
Eller
*Ett 120 som går ner till bänknivån?

Jag har nyligen beställt ett 110 men sen när jag stod utanför huset slog det mig att det kommer bli fult när det avviker så i linjerna mot övriga fönster, därav börjar jag fundera på om jag valt rätt.

(kommer inte vara ett hål i skivan)

image-0ECE_4BCDD569.jpg

Jag skulle välja ett som passar när man ser det från utsidan och sen anpassa insidan till det.
En köksbänk i vårt hem är alltid belamrad med grejor så det syns inte vilket av alternativen jag valt :P
Utsidan ser ju "alla" och det är klart störande för ögat när fönster är utbytta på ett sätt som inte stämmer med huset i övrigt.
Passar 120 med övriga fönster så är mitt råd att välja det, jag skulle välja 130 med om det krävdes för utsidans utseende.

byta fönster för att ändra bänkhöjd? Några på forum har gjort det utan att byta/flytta fönster. Öppnas fönster utåt så kan man ju leva med att fönsterbänken är något lägre än bänken..... något nedsänkt plats för blomkrukor?
gaia

Ja, insidan löser sig alltid - det är viktigare att fönstren linjar på utsidan. Vårt köksfönster går till och med under bänkskivan och jag upplever inte det som ett problem.

gaia skrev:
byta fönster för att ändra bänkhöjd? Några på forum har gjort det utan att byta/flytta fönster. Öppnas fönster utåt så kan man ju leva med att fönsterbänken är något lägre än bänken..... något nedsänkt plats för blomkrukor?
gaia
Tycker det ser provisoriskt ut när man bygger köket över fönstret.
Klart mycket snyggare när man anpassar höjden och slipper skitfällan som blir när det är fel fönsterhöjd. Är fönstret ändå dåligt är det ju inget att tveka på.

Y
Nuvarande är 130 höjd, går inte att öppna, dåligt u-värde... hade tänkt ta bort radiator så behöver ett fönster med bättre u-värde för undvika kallras.

Tar jag 120 höjd så kanske man inte tänker på skillnaderna utifrån men ändå får vettig nivå vid bänken...

Fönstret ska även flyttas i sidled för att kyl och frys ska få plats... jag var först inne på detta med att snickra över det befintliga men då varnades jag för diverse nackdelar, hade inte sett bra ut utifrån heller...

Snickare och fönstersäljare var de som tyckte att den skulle hamna 10cm över bänk så jag gjorde sådan beställning.. de resonerade att om jag får för mig att sätta foder runt så kan det ju behövas. Fast jag kommer troligen aldrig sätta foder på mina fönster..gillar nuvarande lösning vad nu den kallas.. Kommer använda detta befintliga fönster till vardagsrummet istället.

Så.... ska jag skynda mig och ändra ordern från 110 till 120, hum hum, vore ju snyggare med 120, dock mer att man utmanar ödet känns det som - lär jag väl stå där med ett fönster som likförbaskat krockar... vet inte hur ritprogrammet räknar, om det är med eller utan foder.. osv..

Redigerat:
Det får hellre avvika rejält, än bara lite. Jag hade valt 110 höjd.

Bara linjeringen upptill (210) är samma ser det inte konstigt ut med olika höjd på fönstret.
Något som stör mer är när man blandar fasta och öppningsbara fönster på samma vägg, det stör linjeringen mycket.
Tycker oxå att du skall ta 11 fönster.
Bra att ha en kant som man kan lista/kakla ner mot bänkskivan för att lättare hålla rent/torka av.

Y
Samma linjering upptill blir det.
Fast nu får jag ångest inför att blanda öppningsbart med oöppningsbart i vardagsrummet.. :)

Yrrol skrev:
Samma linjering upptill blir det.
Fast nu får jag ångest inför att blanda öppningsbart med oöppningsbart i vardagsrummet.. :)
Vi har blandat öppningsbara med ett inte går att öppna. Förstår inte problemet med det?? Våra är lika stora, utan spröjs från utsidan ser dom exakt lika ut, från insidan sitter det hakar på 2 och inga hakar på 1.

Vad blev konstigt?? :S

Y
Mina skiljer sig - fast det är klart jag har ju inte tänkt på hur dom serut utifrån. och tror jag kanske kan överleva några år med två olika intill varandra, annars får jag väl köpa nya. Huvudsaken är att jag gjort hål för det andra fönstret känns de som så jag kan slutföra renoveringen i rummen.

Fast, nu var det jag som spårade ur huvudfrågan dock, 11 eller 12 höjd i köket.. :)

Sitter ungefär i samma sits då vi har ett 19x13 och 12x13 fönster som kommer vara i väg för köksbänkar. Vi bestämmde oss helt enkelt för att byta ut dessa mot 19x11 och 12x11. I tillägg byter vi ut ännu ett 19x13 mot 19x11 då det numera sitter i "samma" rum som köket (vi har rivit ned lite väggar etc) för att få det lite mer jämnt runtom. Nu återstår det att se hur det ser ut med det sista 12x13 fönstret som sitter på andra sidan väggen av köket (halvmeter bort ungefär) men enligt Google Sketchup modeller jag gjort blir det ingenting man stör sig på utifrån.

Enligt mina sketchup ritningar har jag också kommit fram till (som andra redan sagt) att en förhöjning jämte köksbänken är mycket viktigare än ett helt uniformt utseende ifrån utsidan.

Står valet nu mellan 11 med 10cm kant eller 12 helt i linje med bänken ville jag valt 11 med mindre du kan fortsätta bänken in i fönstret (dvs. använda den som fönsterbräda).

emigrating skrev:
Enligt mina sketchup ritningar har jag också kommit fram till (som andra redan sagt) att en förhöjning jämte köksbänken är mycket viktigare än ett helt uniformt utseende ifrån utsidan.
Du har väl noterat att det sagts både och i tråden. Både att prioritera utseendet från utsidan, såväl som funktion och utseende på insidan. Själv sållar jag nog mig i första hand till dem som prioriterar ett hus utsida. Men det beror väl lite på hur fönstret i fråga sitter till, riktning på fasaden, andra fönsters placerering och utseende osv...

Jag har ett fönster nedanför köksbänk och det är inget som helst problem, förutom vid fönsterputsning då...men det görs å andra sidan inte så ofta hos oss ;)

Y
I mitt fall slutade det med att jag inte ändrade ordern; ett 11 högt fönster (kontra det andra 13 på det på samma vägg)... Säljare och några olika snickare har pekat ut att ta ett som hamnar lite ovanför... och nu har beställaren åkt på semester så kan inte ändra, hehe.

Man får planera en stor växt eller något så det inte märks att fönstret inte går lika långt ner som det andre.. Fast då försvinner vitsen med att ha ett fönster iofs.. ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.