B
Birmatjejen: Hej! Vi vill sätta in en terrassdörr i gaveln som vänder ut mot trädgården. Järnvägen går längs trädgården och jag undrar därför om nån kan tipsa om ljudisolerade terrassdörrar i glas? Gärna mycket glas med sprosser.
0 svar · 1,2k läst
P
petersson79: Måttet som anges i katalogerna är ju oftast typ 13 x 13 tex, vilket betyder att "hålet" fönstret ska sitta i ska vara 130 cm x 130 cm. Själva fönstrets yttermått är ca 2 cm mindre, alltså 128 cm x 128 cm...
1 svar · 2,7k läst
T
Tjodjuret: [citat] Jag hade tagit in offerter på båda delar!!
6 svar · 1,8k läst
L
/LO: Vi har precis satt in PVC-fönster och det var 10 års lägre garantitid med färgade fönster. 10 år på färg mot 20 år på vita. /LO
3 svar · 6,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] De sitter en branddörr där nu. Så om vi byter den måste vi väl byta till motsvarande klass eller bättre? De står så här på den befintliga dörren "Typ ST8 Klass B30". Det är en tung solid dörr. Om jag vill göra garaget mer brandsäkert så känns det mer viktigt att skruva enkel eller dubbelgips i taket... Eller?
3 svar · 8,4k läst
foppa72
foppa72: kanske ett omålat kopplat 5x5-fönster från Byggmax, hyggligt billigt (500 kr/st) och förmodligen tillräckligt bra för en lekstuga, finns även 6x6-fönster för 700 kr/st. En liten dörr är förmodligen lite svårare att hitta. Kanske bättre att bygga en själv.
1 svar · 2,3k läst
D
daniel1143: Har funderat på att montera in ett takfönster på vårt renoverade hus, har tänkt mig antingen velux men har också sneglat på okpol men är det någon som har erfarenhet av okpol fönster, kvalitet och montering? Sen är det så att jag har ett eternittak som jag tror ligger direkt på råspontstaket och jag har lite problem att hitta bra monteringsanvisningar till detta.
0 svar · 2,8k läst
H
handy_manny: Tack för alla svar. Som det ser ut nu så blir det 3 luft istället för 4 fria fönster och enligt snickaren som var och tittade så är de inte bärande, men det kanske man inte ska ta för givet. Hela huset är i tegel förutom ovanför fönstret där det är träkonstruktion. Huset byggt -67
6 svar · 5,5k läst
V
verktygsgurun: H-beslag och inåtgående finns inte. Beställ ett sidohängt som är mindre på höjden och mura dit en leca bit ovan fönstret.
1 svar · 1,0k läst
V
verktygsgurun: Smygarna behöver inte fästas i fönstret. Precis som skrivs i inlägget ovan.
6 svar · 4,3k läst
L
larsg: Generellt så har väl Velfac smäckra karmar och stort ljusinsläpp. Om de har vridförnster vet jag dock inte.
1 svar · 1,3k läst
C
covet: Någon här som har bra tips på vart man kan få tag på innerdörrar i måttet 9x22? Vill gärna att de linjerar i överkant med fönster, men det verkar vara omöjligt att hitta något vettigt över 21 i höjd. //Jonas
0 svar · 2,0k läst
F
Finsnickaren1: Någon erfaren person som vet vilket fabrikat det kan vara på dessa aluminiumklädda balkongdörrar? De monterades i en Göteborgsfastighet i samband med en ROT-renovering 1985. Jag söker framför allt nya gångjärn som passar i profilerna. Tack på förhand /Jesper
0 svar · 1,2k läst
·
H
Hemsnickrat: Jag byggde om mina fina gamla dörra genom att göra dem tjockare med lister på kanterna och runt glasen. Cellplast i utrymmet som skapades och sedan en tunn mdf ovanpå. Sedan byggde jag nya speglar med mer mdf i olika tjocklek samt små fina profilerade lister. Nytt glas på insidan så att det blev tvåglas. En hel del jobb, men fint blev det. Dessutom blev det plats för ny modern låskista.
2 svar · 5,4k läst
H
Heureka: Är det någon som vet något om eller har erfarenhet av NorDans fönster med 0,7 i u-värde? http://www.nordan.co.uk/SE/fonster/NTech_Passiv.php
0 svar · 2,6k läst
F
fusion: Har märkt en klar skillnad på innetempen i mitt mexitegelhus efter byten till 3 glasfönster för ett par veckor sedan . Har många stora fönster mot sydost och fick tidigare med gamla 2 glas fönstren en temp ökning från 21 till 25-27 grader på ett par timmar under förmiddagarna vid klart väder ute (Mars till oktober.) Med energiglasen har innetempen hittills bara nått max 23 grader med
3 svar · 2,8k läst
V
vivika: Hej! Behöver täta fönster i vår "nya" gamla skånelänga - vilka erfarenheter har ni ? Har läst att om fönstren blir för täta kan inomhusklimatet bli dåligt med fuktskador som följd. Gäller detta även om man har luft-värmepump? Pumpen måste ju innebära en mekanisk luftcirkulation till skillnad från självdrag eller?
0 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: Jag sätter regelramen i nivå "innanför läkten" på utsidan. I den andra tråden blev det i nivå med plankväggen på utsidan.
5 svar · 2,7k läst
U
Ulrik74: Vad väger partiet? Har för mig att vacuumlyften klarade 250 kg [bild]
8 svar · 8,5k läst
L
/LO: Fasad - barnrum utifrån (sockeln ska bli svart och källarfönstren ska behållas och föbli svarta. [bild] Vardagsrum - tre stora fasta fönster [bild] Sovrum - ett fast fönster och en dörr [bild] Vi är nöjda! /LO
32 svar · 14,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] +1 d^_^b
2 svar · 1,4k läst
A
avendere: Hejsan, hittade vikdörrspartier (Natur IV) på skbv som ej rekommenderas till fasad, jag frågade dem varför och han kunde inte svara på det mer än att u-värdet var aningen högt samt höjden är endast 200cm (standard fasad = 210). Nu till frågan, är det någon som använt dessa till fasad? och isf hur fungerar det i vardagligt bruk? - Jag tänkte ha ett parti på 190cm bredd istället
0 svar · 1,4k läst
T
Tompa74: Nä, håller med om att hemsidan inte är kanon, men han är skitbra att ha att göra med. Jag kan inte annat än rekommendera honom.
14 svar · 7,2k läst
V
verktygsgurun: Tänk oxå på att alla tillverkare inte kan göra 4x4 fönster öppningsbara. Ett 4x4 öppningsbart fönster har alltså som Bror skrev ovan en glasyta på 20x20cm....inte mycket till ruta. Jag tycker 4 modul är för litet oavsett om det är på bredden eller höjden.
2 svar · 7,0k läst
F
fusion: Mina myggfönster har egentillverkad träram med kardborreband och det funkar, så det är väl bara att prova. Minns inte var jag köpte självhäftande band, men det finns band hos Clas Ohlson 3m för 39kr. Dessa är dock inte självhäftande, men det bör väl gå att lösa med nåt lim och häftas lämpligen i myggfönstret. Bör kanske tillägga att mina öppningsbara fönster i sommarstugan
3 svar · 5,6k läst
V
verktygsgurun: [citat] Sorry ! Var nog väldigt trött när jag svarade på inlägget...Du har ju inte ens skrivit att du skulle ha inklädnad runt fönstret. Men Ja det är sådan inklädnad jag menade. Glöm mitt tidigare inlägg.
4 svar · 5,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Bocka ! Det enda riktiga, och inte svårt, kolla sid 7: www.petersprojekt.se/anvisningar/monteringsanvisning_takavvattning.pdf Arbeta på en stadig arbetsbänk som har ett "vasst" 90° hörn, så kan man lägga blecket upp och ner i hörnet efter klippningen och grovbockningen, och banka till det snyggt efteråt. 10 sek in så ser du en kille jobba mot ett sådant arbetsbänkhörn, tyvärr bara
2 svar · 8,1k läst
A
Anna K A: varför byggmax har så låga priser på sina fönster kanske bara beror på att de har fått ett bra avtal på ett litet antal standardmått. Vi tänkte köpa allmogefönster hos en bygghandlare. Jag tog en chansning och ringde byggmax eftersom det står på deras hemsida att fönstren är av svensk fura, och fick svaret att deras fönster tillverkas av.. allmogefönster.
1 svar · 2,1k läst
F
fredand44: Hej! Ska snart införskaffa lämplig port till mitt garagebygge och helst vill jag ha en takskjutport. Garaget är byggt på en betongplatta som jag försett med en ordentlig tröskel. Tröskeln är ca 5 cm bred i galavat järn. Stommen är byggd i av trä 45*145. Så väggarna är ca 20 cm tjocka. Min förhoppning var att hitta en takskjutport (alltså själva glidspåret) som skulle gå att
0 svar · 1,5k läst
B
bagera: Kan man sätta en sån här i stället för en altan dörr? u värdet på hela konstruktionen är 1.7 http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/natur_vikdorrsparti_3_dorrar_isolerglas_vit-4707 Räcker isolering eller måste man ner mer i u värde? /johan
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.