Jag har bytt fönster och skall ge mig på att fixa smygar och foder samt fönsterbrädor. Smygarna skall sågas till av 16mm MDF som jag sedan skall sätta ihop i en ram för att montera på fönsterkarmen. Foder är inte mycket att fundera på... Mitt bekymmer är fönsterbrädorna. De befintliga som är uppsatta där de satt tidigare kan vi inte bestämma oss för om vi vill behålla eller inte. Som ni ser på bilderna är de av sten (grå/gröna). Ibland tycker jag att de kan vara rätt schysta att ha kvar, ibland inte. Mitt alternativ är följande:
Att tillverka en fönsterbräda av MDF och integrera den i smygen. Problemet är "bara" att smygen är inte mer än 3cm djup. Detta gör att jag måste ha någon form av konsol. Finns det någon konsol som är mer eller mindre osynlig eller är det någon som har någon annan kreativ lösning.
Att tillverka en fönsterbräda av MDF och integrera den i smygen. Problemet är "bara" att smygen är inte mer än 3cm djup. Detta gör att jag måste ha någon form av konsol. Finns det någon konsol som är mer eller mindre osynlig eller är det någon som har någon annan kreativ lösning.
Administrator
· Skåne
· 8 679 inlägg
Jag tycker att stenbrädorna du har är fina. Synd att byta ut dem.
Behåll de befintliga stenfönsterbrädorna, skulle jag gjort iaf.
En sak som kanske skulle kunna gå att göra för att ta bort konsolerna till f.b. är ju att förlänga den undre smygen med någon regel som fasas till ungefär som en trekantsläkt(ej kvartsstav) ser ut eller rent av en sån läkt.
Då bär ju skivan iaf utan konsoller sedan kan du ju spackla igen hålen + måla läkten så syns ju inte den mycket.
Frågan är ju hur det blir med elementet då, syftar på luftflödet.
Om du gör så börja med den nedre delen först så kan du ju täcka över sidokanterna med den nya tilltänkta mdf smygen eller listen.
En trekantslist är väl 45x45 cirkus så 45-50mm + 30 mm smyg blir ju då 80mm för stenskivan att vila på vilket borde räcka + nån limklick på undersidan så är ju tipprisken eliminerad
En sak som kanske skulle kunna gå att göra för att ta bort konsolerna till f.b. är ju att förlänga den undre smygen med någon regel som fasas till ungefär som en trekantsläkt(ej kvartsstav) ser ut eller rent av en sån läkt.
Då bär ju skivan iaf utan konsoller sedan kan du ju spackla igen hålen + måla läkten så syns ju inte den mycket.
Frågan är ju hur det blir med elementet då, syftar på luftflödet.
Om du gör så börja med den nedre delen först så kan du ju täcka över sidokanterna med den nya tilltänkta mdf smygen eller listen.
En trekantslist är väl 45x45 cirkus så 45-50mm + 30 mm smyg blir ju då 80mm för stenskivan att vila på vilket borde räcka + nån limklick på undersidan så är ju tipprisken eliminerad
Vi byte fönster i fjor somras och samtidigt ville vi kände att vi ville göra nått åt marmor fönsterbrädorna.
Att riskera bli på hoppas så tycker jag marmor fönsterbrädorna ger ett väldigt kallt och stel intryck.
Sagt och gjort nårra 28X600X3000 ek skivor inhandlades, sågade dom 20X1000
Fräste främmre kanten på dom.Lackade dom med golvlack 2-3 gånger per skiva.
Knackade ner marmor skivorna och fäste upp eken, och jag kan säga utan tvekan..att ångra mig gör jag definitivt inte.
Intrycket blir ungefär man kan inte sätta fingret på det, men huset känns varmare.
Både frugan och jag är super nöjda!
Hör av dig om du är intresserad av se slut resultatet
Att riskera bli på hoppas så tycker jag marmor fönsterbrädorna ger ett väldigt kallt och stel intryck.
Sagt och gjort nårra 28X600X3000 ek skivor inhandlades, sågade dom 20X1000
Fräste främmre kanten på dom.Lackade dom med golvlack 2-3 gånger per skiva.
Knackade ner marmor skivorna och fäste upp eken, och jag kan säga utan tvekan..att ångra mig gör jag definitivt inte.
Intrycket blir ungefär man kan inte sätta fingret på det, men huset känns varmare.
Både frugan och jag är super nöjda!
Hör av dig om du är intresserad av se slut resultatet
Klicka här för att svara