W
williamspäron: Ok, nu bor jag i lägenhet men jag hoppas att jag kan hänga här ändå :-) Jag bor i ett hus från trettiotalet, kan tänka mig att fönstren är fixade lite med för som ni ser på bilder är den där "haspen" mellan borttagen och de är ihopskruvade. Om man kikar i glipan mellan så ser man rakt in och min fråga är om jag ska isolera där på något sätt eller om det ska vara mellanrum
0 svar · 1,6k läst
Z
ZeroX66: Känns som att det är det jag letar efter just nu och sedan sätta något skydd efter det.
7 svar · 2,9k läst
G
grävaren: Spännarna är ca 15 cm långa al bitar i c-form som snäppes fast. Glaset är ganska tunt, så visst finns det en risk.
5 svar · 8,8k läst
Maveric77
Maveric77: Ett tips kan ju vara att tejpa fast isoleringstejp på dina befintliga rutor och se resultatet... E du inte nöjd så flytta tejpen tills du har rätt förhållande! Sen e det bara att mäta och skriva ner måtten!
2 svar · 2,0k läst
L
Lite: För att spraya med sprayfärg så måste du kunna din sak annars blir det flammigt. Om jag inte minns fel så säjer Bauhaus? en inklädnadssats till dörrar. Atså en mm tunn skiva du limmar på dörren och får en snygg finnish. Dem är väl egentligen till inner dörrar men du skulle nog kunna få på en där. 200 kronor kanske? Anledningen varför jag försöker få ifrån dig ideén om
4 svar · 1,1k läst
·
M
mindz: ja som sagt vi ska byta ut lite fönster nu snart, och jag undrar om ni har något tips på billiga prisvärda 3glad fönster? blir nog 2luft som vi har nu ...
0 svar · 816 läst
B
bergstrollet: Då har jag två val: Det ena är att sätta tröskeln direkt på klinkern och sedan acceptera en något högre tröskel från parketten sett (med hjälp av en ekpassbit). Det andra är att hacka bort klinker vid dörren, montera tröskel där jag vill ha den. Sedan på med nytt tätskikt och lägga ny klinker vid tröskeln. Som tur är har jag inte lagt klinker i det stora badrummet eller i
3 svar · 5,2k läst
C
cosmos 42: Hej. Fönster med låga u_värden rekommenderas i dag att monteras så nära den inre väggen som möjligt. Mvh
5 svar · 5,7k läst
·
T
Tossegubbe: Är det en vanlig slät E30 dörr av modernare modell så är det troligtvis bara massivträ med limmad massonite på men har även råkat ut för div specialare genom åren..
3 svar · 1,2k läst
Raceman
Raceman: Va kul att det löste sig till slut för dig Ina-79. :)
8 svar · 2,1k läst
1
10tummar: Hejsan, Vi skall byta några fönster på kåken och denna gången vill vi ha ett komplett köp där säljaren ordnar både fönster och montering. Vi har hittills kommit i kontakt med Ekstrands och fastnat för deras pvc fönster. Någon med erfarenhet av Ekstrands eller som kan rekommendera någon bra "komplett" försäljare? /10Tummar :)
0 svar · 982 läst
M
Mohha: Har sökt mig tokig efter bilder på SP balans fönster och det jag vill se är ett 18x14 2-luft och 3-luft både vrid och Sideswing. Om det finns någon som har bilder eller mått på sådana fönster som man kunde få skulle jag vara evigt tacksam...
0 svar · 628 läst
P
petter65: Har precis bytt fönster själv och vill uppmana alla som vill byta fönster att först kolla på offert från en lokal snickare som köper in fönstrena, han köpte in, levererade,monterade hur smidigt som helst. Jämfört med Mockfjärds sparade jag åtskilliga tusenlappar. En kompis tipsade mig, han hade också sparat en hel del på att ta in en erfaren snickare.
0 svar · 3,0k läst
bekvämmenproduktiv
bekvämmenproduktiv: kom på detta igår när jag lagt mig. tack ska du ha
2 svar · 2,6k läst
O
ohlgren: Vill varna för den dåliga kvaliten på Bauhaus skjutdörrbeslag. Rullarna verkar inte ha ngn kullagring och skenan (i taket) som rullen åker i verkar vara ojämn på insidan. Detta resulterar att det låter MYCKET när man skjuter dörren. Som ett inkommande tåg till perrongen. q(;^;)p Kostar ca 450 kr. Jag bytte till Habos K-40. Otroligt mycket bättre! Kostar ca 550 kr.
0 svar · 1,6k läst
V
verktygsgurun: Ok...Det är två olika företag. Det fanns förr en tillverkare förr som gjorde elementhus i Mockfjärd. Det är lite speciellt att byta fönster i ett sådant hus. Finns några trådar här att läsa om detta.
3 svar · 2,4k läst
Y
Yrrol: Runt hela huset så har jag fönster som är 100 breda, 130 höga och är placerade 80cm från golvet.. Men så ska jag justera lite i köket, ett fönster ska omplaceras, en bänk ska hamna under. Jag tvingas ta något lägre fönster. Frågan är om jag ska köra på 100bred, 110 hög, 100 från golv... då blir det som på bilden under.. eller om jag ska köra 100bred, 120 hög, 90 från golv
0 svar · 1,2k läst
T
Tjodjuret: Tack för hjälpen!! Nu gäller det bara att hitta rätt verktyg...
5 svar · 1,6k läst
W
wjon: Ja, denna tråden hade jag glömt bort. Jag köpte först och främst en annan dörr mot vad jag hade tänkt. En dörr från Swedoor, massiv kärna och sedan formpressat utanpå den kärnan (som jag förstod det). Jag tryckte i ganska mycket isolering mellan karm och vägg och sedan så sänkte jag hela karmen så springan under dörren blev lite mindre. Jag/vi har inte upplevt att rummet fått
11 svar · 20,1k läst
T
Tossegubbe: Ja det kan vara en snygg avslutning på mga ställen som kakellister och där man inte vill fortsätta med en list runt hörnet osv. Lycka till! [citat]
20 svar · 36,6k läst
·
P
patrik15: [citat] när köpte du från Dooria ? Vad fick du betala för dem?
27 svar · 18,9k läst
N
norrbottenstorpet: Det absolut enklaste som också håller formen mycket bra, är dörrblad av förstärkt konstruktionsplaywood. Alla Z- och X-korsvirkes dörrar riskerar att glappa lite i skarvarna och kan därför hänga sig. Men frågan är väl vad man har för estetiska och praktiska krav på dörren. Är det ok med cm stora glepor mellan dörr och karm, då funkar det mesta. Ska du ha en tät dörr, utgå
5 svar · 23,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Har använd detta i köket, dock är filmen inte till räckligt bred för det fönstret så rullen täcker inte fönstret helt. Det hjälper inte att sätta bara i ned kant så att säga då man ser in uppifrån. Får väl kolla runt efter rätt mått.
5 svar · 2,8k läst
gadu^
gadu^: Mycket enkelt... fick tag på två paket med smygar på blocket för 1000kr (kostar annars ~1500kr/st). I dessa paket fanns alla grejer och instruktioner hur man göra. Har hittills kommit så långt att jag mätt och sågat smygarna, men inte monterat dem ännu (gipset är inte på plats än). Men det är ganska enkelt... Bara en sak som jag sprungit på lite patrull med... Min isolerram runt
3 svar · 3,7k läst
T
TobiasNord: [citat] Tack så mycket har letat och letat efter denna lag. Eftersom min glasyta kommer hamna ovanför 600mm från golvet så behöver jag inte säkerhetsglas.
5 svar · 2,9k läst
P
polykobol: [citat] Tack! Misstänkte att det skulle finnas prismässigt vettiga alternativ. :) Att limma fast glasen är naturligtvis ett alternativ, men det innebär en hel del jobb, särskilt med tanke på att flera fönster är avdelade så att de har 12 glaslister... Allt går att komma igenom, men med de priserna på envägsskruvar kan man slösa rätt ordentligt. Kan knappast vara populärt bland
3 svar · 5,4k läst
A
Alko: Är det tegelstomme, eller bara ett skikt fasadtegel? Kan vara bra att veta om det finns isolering i mitten etc (husets ålder borde ju säga en del). Ett sånt här monster använde de i Roomservice när de sågade upp en dörröppning (och "jackade" ur i sidorna upptill för betongbalk) i rejäl tegelvägg i 30-talsfunkisvilla: http://www.hyrpoolen.se/uthyrning_info.php?categoryID=36&itemID=265
1 svar · 2,3k läst
T
Tyrre: Tackar för alla kommentarer. Snickar-Urban: Jag börjar faktiskt bli lite sugen på att försöka mig på att rikta den själv. Resultatet behöver inte alls bli perfekt. Jag hittade en tråd som att rikta gamla dörrblad här: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/68030-rikta-doerr.html som jag har skrivit ett inlägg i. Fortsättning följer. Raceman: Nej, karmen verkar helt ok. Jag
10 svar · 2,6k läst
AnneFi
AnneFi: [citat] vad betyder spritade? de är faktiskt hyfsat bra på att ta fram färgen med ett prov på putsen. min sambo har helt enkelt inget val. säger jag åt honom att laga snyggt få får han göra det... men i och med att vi ändå ska mura igen ett fönster så är det fult ändå. Och som man ser på bilderna så är fasaden redan helt fruktansvärd. Man kan exempelvis se var de gamla
10 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.