Om du vill behålla stuket kan du alltid fundera på att byta den inre rutan till en ruta med lågemitterande beläggning.

Det finns två olika varianter av LE-skikt, mjukbelagt och hårdbelagt. Den mjuka bör sitta inkapslad, det är den som sitter i isolerrutor.

Ett problem har varit att de nya fönsterglasen oftast är 4mm tjocka, gamla fönster har oftast tunnare glas och lägre kittfalser. Men enligt en artikel publicerad av Bertil Fredlund professor på LTH så kan Pilkington skaka fram tunnare glas med LE-skikt.

Hela artikeln finns att läsa här: www.bygging.se/husbyggaren/visa_artikel.asp?nr=1343

Rapporten: www.allbackpaint.com/pdf/Bok3055-%20Rapport%20LTH.pdf

Datablad för glaset: http://www.pilkington.com/resources/dkglass.pdf

Det verkar bli märkbart bättre resultat ifall man sätter i en ny ruta, nya lister och bara pysslar om fönsterbågarna med lite kärlek.

Bor du i Stockholmsområdet så kan du alltid kolla med Tumba Glas, de har en metod där de renoverar rutan enligt ovan, metod 3. Kolla på deras hemsida www.tumbaglas.se under fönsterrenovering. Tumba Glas riktar sig främst mot Bostadsrättsföreningar, de vill ta så många fönster i stöten som möjligt. Det hindrar inte en från att mjölka dem på information, priser etc.

Kan bara rekommendera dig att börja med ett fönster, som sitter lite avsides och som kan göras om till fast montage ifall något skulle gå snett. Om det blir en möbelsnickare/fönsterrenoverare eller glasmästare som gör glasningsjobbet efter att du själv skrapar och målar är strunt samma. Efter det får man en väldigt bra uppfattning om hur lång tid det kan ta, pris och resultat.

Glöm inte att kolla på www.akut-fonster.se de har massa checklistor, tillvägagångssätt, besiktningsmodeller etc. Även om man inte behöver följa allt till punkt och prick så är det väldigt bra information att utgå ifrån.

Lycka till!

Redigerat:
Jag är ingen glasexpert, men har såna där belagda rutor på hälften av våra kopplade bågar. Beläggningen är sjukt ömtålig. Har man orena trasor/skrapor när man putsar såna fönster så blir det repor direkt.

När jag övervägde nya innerglas den sista renoveringsomgången lade jag ner tanken på såna glas av två anledningar; 1) Glasen med beläggning hade stigit orimligt mycket i pris 2) Skillnaden i U-värde var inte så enorm mellan ett "Vanligt" 4-mm floatglas att det skulle motivera en uppgradering till det dyrare alternativet.

Något som är en billigt uppgradering på ett 2glas kopplat fönster är att montera en "dammlist" mellan de båda bågarna. det gör att luften står mer still = ökad isolereffekt. listen är dock inte tät så blåser det så blir det snurr på luften iaf. dock har vi märkt en avsevärd minskning i kallras genom denna enkla uppgradering!
har inte upplevt att det blivit kondens mellan rutorna heller!

Fasting 65 vad innebär "sjukt" ömtålig? Är det mjukt eller hårt LE skikt på de rutorna?

Jag vet faktiskt inte vilken variant. Glasen är från 2003. Jag _tror_ att det bara fanns mjukt skikt då, men jag kan ha fel.

Sjukt ömtålig betyder att det blir lätt repigt ifall man får med sej dammkorn i form av grus el.dyl när man tvättar fönstret.

Jag har funderat några år på att sätta en skumlist (luftgenomsläpplig, men dammbromsande list) mellan bågarna, just för att minimera risken för damm på glaset.

M
Idag är allt energiglas hårdbelagt. Se bara till att det är polerat. Det gör det mycket mer lättputsat och inte alls lika repkänsligt.

Skillnaden mellan glas från 2003 till nu är enorm, både vad gäller repkänslighet och kulör. Idag är energiglaset helt klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.