G
Glödlampan: Hej! Är det någon som har köpt fönster via Fönsterleverantören, erfarenheter??
0 svar · 1,4k läst
B
barajag: Eftersom det är bara ett, spelar det knappast någon roll tycker jag. Det gamla du har ligger säkert på det dubbla om man får gissa hej vilt.
1 svar · 1,6k läst
G
Gladh: Jag och en snickare fixade min 2 takfönster på en dag och då var det ut med den gamla såga upp för de nya större och i med dem och sedan tätt på utsidan. Så som haavard sa så behöver man ju inte vara 2 hela tiden, så man kan ju jobba med 2 olika fönster... Efter det så fanns ju hela inside grejen kvar.
5 svar · 11,0k läst
V
verktygsgurun: Latexfog på utsidan är uteslutet, den krymper och pallar inte väder och vind. Skall du foga utsida skall du använda typ "sikaflex". Har du så nytt hus att ångspärren i huset är vikt ut i smygarna och sedan anslutet till fönstret ? Ja då skall du foga med Latex runt fönstret för att få en tät ångspärr i huset. Har du inte det, skall du inte foga insidan.
2 svar · 3,5k läst
·
V
verktygsgurun: På glasstämpeln i glaskassetten kan du utläsa storleken på glaskassetterna.Stämpeln sitter på distanslisten mellan glasen, kolla runt hela fönstret när du letar efter den.
7 svar · 12,8k läst
G
gasell: Det finns ju alltid undantag, eller hur? Läge, vädersträck, typ av färg, lasyr, hur mättat träet är osv. Finns träfönster som släpper färgen redan efter 2-3 år! Träfönster är ofta vackra men kräver hur som helst underhåll. Valet är ju fritt. Ser man till inköpspris är det ingen prisskillnad alls idag. Fönstren kallas ofta husets ögon. Därför är det viktigt att satsa på
10 svar · 2,9k läst
P
PerWiklander: Tack för hjälpen! Här är länkar till produkterna, om någon annan skulle undra: Handtaget: http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/beslag/fixbeslag/2140.html Låset: http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/beslag/fixbeslag/4888.html
4 svar · 6,8k läst
I
ipppe: [citat] Det var typ det jag menade... :) Fast jag kanske förklarade klantigt.. Men då kör vi på 10x21, utseendet runt dörren kan man ju laborera med sen med olika foder m.m... Tror inte dom behöver breddas så förbannat eftersom dom redan lappar över gipset på insidan med några centimeter... Samma sak med fodret på utsidan...
6 svar · 4,7k läst
E
EmmaLöfström: Hej, vi ska byta vår ytterdörr och funderar lite över vilken färg vi ska välja. Vi bor i ett vitt mexitegelhus från 68 med trädetaljer runt fönster och vid taket som skall målas mörkgrå. Nu är frågan om vi ska välja en vit eller mörkgrå dörr till detta. Fönsterkarmarna är vita. Vi funderar också på att byta ut det befintliga lilla taket över dörren till ett skärmtak. Vet
0 svar · 3,0k läst
L
LottaKi: Hej jag skulle vilja ha Trä Jalusidörrar i min garderob med bredare lamell. Är det någon som vet vart man kan få tag på det?
0 svar · 2,0k läst
E
eestere: Har nu räknat lite på olika höjder och det känns som att 2m (golv-till-överkant) är perfekt. Övriga fönster sitter på 2,1m (i linje med dörrar) men det runda fönstret skulle hamna för högt om det sattes så. Min slutsats är att det inte finns några riktlinjer för runda fönster. Man får helt enkelt prova sig fram.
4 svar · 2,8k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Trevligt! Jo det blir väldigt lika det om jag får som jag vill. Det kanske skiljer på kvalitet på markiser men att duken i de står och slår lite samt att de rör sig en del är nog svårt att komma undan. Som jag ser det nu så är nog markiser det enda rätta. Gillar inte de men tyvärr är det nog mest praktiskt.
3 svar · 2,0k läst
Åskar
Åskar: Hur ska man göra när väggen som badrumsdörren ska sitta i är en timmervägg som är uppriktad och reglad på båda sidor? Väggen blir totalt ca 25 cm tjock när gipsen är på plats! Ska lägga våtrumsmatta i badrummet och branschreglerna förespråkar ett uppvik av våtrumsmattan på ca 15 mm mot dörrtröskeln som bör vara i liv med väggen? Jag får ju sala tröskeln så den blir bred
0 svar · 964 läst
V
verktygsgurun: 1,5 dag tror jag du skall hinna som händig amatör, men läs på monteringsanvisningen noggrant innan och försök sätta dig in i momenten så du slipper stå och bläddra i anvisningen på taket så kommer det att gå bra.
10 svar · 15,0k läst
M
mindz: någon som har erfarenhet om deras pvc fönster?
0 svar · 2,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Spännande Kan du lägga en rätskiva mot och ta ett kort så man ser hur det buktar in?
1 svar · 1,3k läst
B
barajag: Jo, nu när jag börjar tänka lite mer, har nog snöat in lite i mina egna funderingar.:S För jag tejpar ju på insidan i dag.:) Med andra ord fortsätter jag att skita i fogen och fortsätter med tejpen. Tackar för hjälpen.:)
3 svar · 4,1k läst
V
verktygsgurun: Är det takfänster du menar så finns det inte så många fabrikat att välja på, Velux och Fakro är de jag känner till.
1 svar · 2,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Ja.... Sverige har väl inte direkt varit kända för kvalitetsprodukter sedan 50-60 talet
1 svar · 1,2k läst
L
lillePer: Om det är färdigt med allt invändigt och utvändigt typ nya foder inne/ute och plåtar och ny isolering runt och så, så är det nog ganska rimligt...
2 svar · 1,1k läst
L
lillePer: Vet inte riktigt vad du menar med en "vanlig" tätningslist men på Leif Arvidssons hemsida kan du titta i deras katalog på sidan 25 finns den du söker och kallas där för EPDM-list - Kronlist EPDM självhäftande. Förutsatt att du menar den listen som är mot glaset antingen mellan glaslisterna eller dropplisten eller mellan glaset och bågen... Skall försöka länka till katalogen
1 svar · 4,6k läst
C
carita68: Hej, vi skulle behöva en till dörr...de som sitter vi har är en tibrodörr, men de finns inte att få tag på. Undrar nu om ekstrands dörr är samma?
0 svar · 2,3k läst
P
petter65: som någon annan skrev, kolla med din lokale snickare, be honom om offert på jobb och fönster, så kommer du mycket billigare undan, det har jag gjort. Mockfjärds är dyra, deras "halva priset" reklam är bara för att locka lättlurade kunder.
13 svar · 8,4k läst
B
barajag: Tjena Den här frågan var uppe för drygt en vecka sedan, du kan ju börja med att kika där. http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/141348-smyg-till-runt-foenster.html
1 svar · 7,5k läst
X
xianghua: Hi! I've bought couple of tilt/turn and slide windows with the profile Ideal 4000 from them (15 windows alltogether). The quality and service was really good and the prices really competitive but they don't do the installation, just deliver the windows ( I had them delivered to Stuttgart) . All in all I'm happy with the result. Hope this helps !
1 svar · 1,5k läst
D
David J Linde: Ja just det. Det borde gå med med ett stort mer jobb för att få 2cm extra runt om på 10 fönster. Dock är man ju lite envis så det kanske blir det på två fönster i köket i alla fall där vi har fin utsikt.
5 svar · 1,4k läst
S
seniorkonsult: Morsan skrev "KA = arkitekten som ritat, då måste han väl ha med mått och ritningsgranskning och egenkontroll att göra?" Än en gång SS bestämmer mått. KA har ingenting med detta att göra. Inte heller om ett fönster är fast, inåt- eller utåtgående, stort eller litet elller med plats för persrienner eller vad som helst. :S
16 svar · 4,2k läst
J
janolena: Prova hos Ringströms glas , gammalt glasmästeri ( om du bor i stockholmsområdet) http://www.ringstrom.se/ Jan
2 svar · 1,1k läst
Snailman
Snailman: Det beror väl på varför man vill ha 3 glas, det är mellanrummen som isolerar, så om ett treglas ska isolera lika mycket så måste kasetten vara tjockare än den med 2 glas, samt det väger 1/3 mer med 3 glas än 2 glas, sen så isolerar 3 glas bättre mot buller än 2 glas
1 svar · 871 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.