ferd123
ferd123: [citat] du får ingen garanti på dörren pga att värmeutvecklingen blir för hög och dörren kan slå sig lättare.Svart färg=formgarantin sätts ur spel !
1 svar · 5,2k läst
H
henke71: Vi har fått fönster monterade denna veckan i vår 1-plans villa med källare av VMKonsult/Termplus och är extremt nöjda! Efter initial mailkontakt så ringde de upp efter några dagar för att bestämma tid för mäta på plats för offert. 1 minut efter bestämd tid ringer det på dörren och efter 45 minuter har de en utskriven offert till mig i handen. 14 fönster (varav 7 källarfönster.
1 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Ernst P säljer till privatpersoner.
4 svar · 4,6k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Tror jag skulle få betala typ 20000 kr mer för treglas (0,9). Köpte 23 partier. Sen är det ett helvete att hålla på att lyfta i också. Mitt 2-glas skjutparti 180x220 var vi 4 vuxna män för att flytta 10 meter till vinterförvaringen. Det var knappt så att vi klarade det . Hade det varit ett 3-glas hade vi inte fixat det utan att montera isär det. Det kommer vi dock att få göra till
25 svar · 6,6k läst
C
cheetah1: Ja, jag vet inte om det heter så. Men ett "vanligt" gammal hederligt lås iallafall. Där regeln bara åker ut och in, helt utan specialfinesser. Det är inte ens nån pil på "hålet" till låsvredet/cylindern, utan det är 90-graderslåsning.
15 svar · 10,6k läst
N
norrbottenstorpet: Tack för alla svar. Det var ju så enkelt att jag monterat cylindern med nyckeln i läge kl 6, men cylindern i sig rätt. Det gick alltså att vrida runt ett kvarts varv, men jag kom inte längre än till kl 9, alltså kunde jag inte få loss nyckeln. Behövde bara montera om det hela med nyckeln i läge kl12, så var saken biff...
14 svar · 15,6k läst
P
pmsk: Man kan väl spola av de i så fall, tänker jag?
2 svar · 2,1k läst
B
BGW: Fog skum har ett allmänt dåligt rykte och jag är heller ingen vän av det men i det här fallet verkar de som jag hört mig för med att det är det rätta. Dessa fönster består av en aluminiumram med plast på utsidan. De är skruvade i väggen vilket består av lättbetong på insidan och tegel på utsidan. Det finns inga sättningsskador i huset på de 40 år som det funnits så med detta
2 svar · 1,4k läst
F
frohike: du behöver en ny kista avsedd för cylinder.. finns sådana för innedörrar.. till det behöver du ett 256-behörssats samt en cyl så klart Kistan du har på bilden en en vanlig innedörrskista som du vänder på beroende på vilket håll dörren sitter åt, du flyttar i och med detta platsen för plastpluppen..
2 svar · 2,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: Ett råd jag har är att ta ordentliga mått.... I Europa så har dom inte det supersmarta och superenkla MODULSYTEMET som vi har i Sverige... Så mätt karmhålet ordentligt innan du beställer.... Min granne Tysken, som själv är fönsterfabrikör... Arkitekt, designer , byggare och allt... Han säger att det är ett riktigt bra system för oss vi har här, dvs,med modulsystemet... Därnere
1 svar · 1,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: Kom ihåg att den gummilisten som ska vara på gångjärnssida, ska monteras på karmen och inte på fönstret.... Jag brukar montera den först, sen kapa till dom andra för att passa in utan drag.....
3 svar · 9,4k läst
E
eviljava: [citat] Ja, det är en bra idé. På vår soptipp (eller återvinningscentral som det heter nu för tiden) kan man skänka bort prylar som är hela och funktionsdugliga till välgörenhetsorganisationer.
6 svar · 2,6k läst
Rome
Rome: Okej. får hoppas att det finns klackar som passar, annars för man väl göra egna karmar. 2 st ska ju vara släta (tänkte sätta in spottar i karmen) så det kanske betyder att man kan göra en själv med t.ex. planhyvlat virke. Men visst måste det vara rätta tankar att innan man börjar med något som att sätta upp nya skivor så tar man tigersågen runt karmen? få ut alla dörrkarmarna
8 svar · 5,7k läst
N
norrbottenstorpet: Ja det borde väl gå. Den den som kanske blir svår, är tröskeln eller lite beroende på hur man löst anliggningen av golvtäckningen mot tröskeln. Men vad går inte att lösa med lite jobb och silicon? Ligger inte dörren nära duschhörna/bad, så att risken för vatten mot dörren är låg, spelar det i praktiken mindre roll.
1 svar · 1,5k läst
S
sparcraft73: Hej, jag håller på att renovera fönster på ett gammalt hus. Nu skulle jag vilja sätta in spröjs i vissa av fönstren som inte har spröjs.. Hur får man på bästa sätt fasta spröjsen fast i ytterbågen? Ändfräser man dem på samma som bågarna? Hur gör man speciellt med spröjs som är satta i kors enligt nedan. Stiftar man in dem eller sätts spröjsen i spänn mot bågen och låses
0 svar · 1,3k läst
N
Niclas Jonsson: Bild 1: Ek 120 x 8, köps i 2m längder, används då golven är i nivå med varandra. Såga ur karmmönstret med sticksågen, håll sågen underifrån så flisar det sig inte. Bild 2: Badrum, olika höjder. här ligger en list på list. Silicon mot badrummet är ok, behöver ej vara speciellt hög tröskel. Har du plastmatta så är uppviket 8-10 mm tillräckligt. Lägg billigt trä (furu)
3 svar · 12,2k läst
·
Bricco
Bricco: Har haft mina i ett halvår nu. Inga problem alls. Fantastiska saker i all dess enkelhet för oss med 3-glasfönster och smal kant. Rekommenderar att man köper till listen i överkant. Blir betydligt snyggare. Fördelen med dom om man öppnar fönstren ofta är ju att de följer med ut och inte hänger i vägen. Kan varmt rekommendera dessa.
2 svar · 6,4k läst
Erikoolio
Erikoolio: Fick nyligen reklam från Boklimat om något de kallar "nordic rutan" d.v.s. ett extra isolerglas för gamla 2-glasfönster. Undrar nu om det finns någon här på forumet som har några erfarenheter av dessa eller om det finns något annat liknande? Har 3 st 1x3 fönsterpartier med gamla 2-glas från -75. Partierna är fräscha och friska, men jämfört med de partier vi har med moderna 3-glas
0 svar · 5,4k läst
K
kimmo_thn: Ingen som provat och fylla fönster kasetten med Krypton Gas istället?.. lite dyrare men mycket bättre än Argon Argon fyllningsgraden är ca 85-95% på fönster man köper.
9 svar · 8,2k läst
F
Fixartanten: Efter byte av tätningslister och knäckta gångjärn blev ändå den något skeva altandörren inte helt tät. Jag skruvade då loss de två blecken i dörrkarmen som hakkolvarna till spanjoletten fäster i. Blecken bockade jag sedan om för hårdare spänning av kolvarna. Nu stänger dörren med hårdare tryck mot tätningslisterna och är helt dragfri.
8 svar · 24,0k läst
G
golfarn 64: Vi köpte fönster av Tiivi (nuvarande Wisy) för montering i Norrköping feb 2008. Vi håller fortfarande på med reklamationer. Här går det inte fort fram. Både regionschef,säljare och monteringsfirma har fått sluta så det är inte lätt att komma igenom och få det sista fixat.q(;^;)p
7 svar · 15,6k läst
K
kia2: Det fungerade att lossa lite! Tack för hjälpen!!
3 svar · 1,6k läst
·
saturnus
saturnus: [bild]
6 svar · 17,3k läst
·
saturnus
6 svar · 17,3k läst
·
A
Mr Amateur: Tackar tackar! Stressnivån inför monteringen har sjunkit avsevärt nu!
6 svar · 22,6k läst
V
verktygsgurun: Jag har byggt tusentals integrerade fönsterbänkar och inte en enda kund har sagt något om kondens på insidan av fönstret. Så problemet är inget problem.
7 svar · 9,1k läst
J
Janneman: Tittade efter nu och det var ingen äkta Dremel utan en Toolmate precision, ungefär samma verktyg. Det följde med mängder med slipstift och specialborr och några grisar m.m.Får väl köpa till en skiva kanske.
7 svar · 6,9k läst
timmelstad
timmelstad: Skrapa bort lös färg, slipa jämnt, olja in det, låt torka. Olja in igen. Måla med någon typ av fönster-alkyd-oljefärg, brukar finnas benämnd som "fönsterfärg" t ex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-19843.aspx eller något liknande. Eftersom det är i duschen och det kommer fukt på i stort sett dagligen skulle jag använda en utomhusfärg som tål lite mer rejäla tag. (har samma
1 svar · 16,1k läst
B
BigGitt: Är förrådet isolerat? Ventilation bör man ha. Jag vill inte lägga mig i, men det vare synd att kasta bort pengar på uppvärmning om du inte kan behåla den.
4 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: RM har fönsterbågar som fästs från utsidan, precis som du beskriver. Jag har det själv som blindfönster. Fyra diskreta skruvar håller fast bågen.
5 svar · 2,1k läst
Ellagård
Ellagård: Uppdatering: Föll till föga för era tips & synpunkter. Igår inköptes planhyvlad 95x15. Sågade ner den på bordssågen till 82x15, fräste hörnen runda samt ursparning på baksidan. Målning i kväll.
5 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.