24 039 läst ·
8 svar
24k läst
8 svar
Dragig altandörr
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Har just försökt täta en dragig altandörr med Biltemas tätningslist med p-profil för 3 - 5 mm springor (EPDM-cellgumi). Det fungerar tyvärr dåligt och fortfarande drar det kraftigt från några ställen på den skeva dörren. Jag tar gärna emot tips på lämpliga tätningslister avsedda för större springor. Tesa säljer dyra silikonlister avsedda för 1 - 7 mm springor. Är osäker om de är tjocka nog. Finns det andra bra alternativ i handeln? Kylan börjar tränga på nu!
Produkter som diskuteras: "p-profil"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
61 kr inkl moms
Läs mer
Du kan inte justera dörren (karmen alltså) så det blir tätare, knäcka gångjärnen, ändra karmens läge (hammare och bräd metoden) finns ett par olika sätt att justera på, mer eller mindre våldsamma.
Har dörren slagit sig kan man ju fundera på att byta...
Har dörren slagit sig kan man ju fundera på att byta...
En snabbfix är att sätta en tätningslist list på karmen och en på dörrbladet där glipan är stor - då får du "dubbla höjden" på listen. Det har jag gjort på ett par innerdörrar som gränsar till dåligt isolerade "sidoförråd". Fungerar fint i väntan på bättre lösning.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Just så har jag tillfälligt löst det när det gäller en dragig utvändig förrådsdörr! Altandörren däremot vill jag gärna fixa permanent. Jag ser nu att det inte räcker med en tjock tätningslist eftersom altandörren hänger kraftigt. Har därför köpt en gångjärnsriktare men har aldrig använt en sådan tidigare. Exakt hur "knäcker" man gångjärnen? Tacksam för råd.anden213 skrev:
Man knäcker dem försiktigt så man inte drar loss dem ur karmen/dörren
Börja med att mäta in så att det verkligen är dörren som hänger och inte karmen som sitter snett. mäter du på dörren måste den vara stängd, eller näst intill iaf.
Sedan kollar du så att det finns spel nog för att flytta dörren, det borde det göra.
Kräng på verktyget över gångjärnet och knäck lätt så den del av gångjärnet som dörren hänger på flyttar sig en aning mot den vägg som den är fäst i, detta kan du göra med dörren på eller av. när du tittar på motsvarande sida nu ska dörren ha rest sig lite och gått ifrån karmen lite.
på det nedre gångjärnet får du böja tvärt om för att få samma resultat.
Med lite otur få du i efterhand justera karmen lite också för att det ska bli helt perfekt.
Börja med att mäta in så att det verkligen är dörren som hänger och inte karmen som sitter snett. mäter du på dörren måste den vara stängd, eller näst intill iaf.
Sedan kollar du så att det finns spel nog för att flytta dörren, det borde det göra.
Kräng på verktyget över gångjärnet och knäck lätt så den del av gångjärnet som dörren hänger på flyttar sig en aning mot den vägg som den är fäst i, detta kan du göra med dörren på eller av. när du tittar på motsvarande sida nu ska dörren ha rest sig lite och gått ifrån karmen lite.
på det nedre gångjärnet får du böja tvärt om för att få samma resultat.
Med lite otur få du i efterhand justera karmen lite också för att det ska bli helt perfekt.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Tack för tipsen!
Jag har nu lyckats knäcka de gångjärn som sitter i dörren. Däremot kommer jag inte åt att kränga verkyget över de gångjärn som sitter i karmen. Anledningen är att det saknas utrymme mellan gångjärnet och närmaste fasadbräda. Möjligen skulle jag kunna försöka att knäcka dessa gångjärn efter att först ha monterat bort dem från karmen. Tills vidare är jag i alla fall nöjd med att inte längre se dagsljuset genom någon springa mellan dörren och karmen.
Beträffande tipset om ww.leif arvidsson.se så ser jag att de tyvärr endast säljer tätningslister på väldigt stora rullar. Behöver nu endast fixa en eller möjligen två ytterdörrar.
Jag har nu lyckats knäcka de gångjärn som sitter i dörren. Däremot kommer jag inte åt att kränga verkyget över de gångjärn som sitter i karmen. Anledningen är att det saknas utrymme mellan gångjärnet och närmaste fasadbräda. Möjligen skulle jag kunna försöka att knäcka dessa gångjärn efter att först ha monterat bort dem från karmen. Tills vidare är jag i alla fall nöjd med att inte längre se dagsljuset genom någon springa mellan dörren och karmen.
Beträffande tipset om ww.leif arvidsson.se så ser jag att de tyvärr endast säljer tätningslister på väldigt stora rullar. Behöver nu endast fixa en eller möjligen två ytterdörrar.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
En sista åtgärd om det inte finns nån tätningslist som räcker till, det är att använda en bottningslist. Finns i en mängd olika grovlekar...
En Bottningslist är en "skumslang" man lägger tex, när man ska foga. Dvs, fuktbeständig.
men det är som sagt bara en sista åtgärd om springorna är för stora...
En Bottningslist är en "skumslang" man lägger tex, när man ska foga. Dvs, fuktbeständig.
men det är som sagt bara en sista åtgärd om springorna är för stora...
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Efter byte av tätningslister och knäckta gångjärn blev ändå den något skeva altandörren inte helt tät. Jag skruvade då loss de två blecken i dörrkarmen som hakkolvarna till spanjoletten fäster i. Blecken bockade jag sedan om för hårdare spänning av kolvarna. Nu stänger dörren med hårdare tryck mot tätningslisterna och är helt dragfri.
Klicka här för att svara