Fönster & Dörrar
Ulrik: Krya på dig Kjell! Du lär väl få höra det resten av livet kan jag tänka... :) Jag har 4 Velux takfönster och inga av dem läcker, peppar peppar. Men av intresse skulle det vara intressant att veta var/hur dina fönster läckte in? Jag upplever den som både välgjorda och "smarta" så jag kan inte se hur dom skulle kunna ta in vatten utan vidare. Mvh, Ulrik
fusion: Borde vara samma som Villafönster (?) som jag själv köpte förra våren. Montage instruktionen är i alla fall samma. Det märks verkligen skillnad i huset jft gamla fönstren från 70 talet. Jag monterade själv och är mycket nöjd med kvaliteten.
hempularen: Har handlat några dörrar av GK-doors. Massiv kvistfri fur. De ger en härlig stabil kvalitetskänsla. De är dock dyra, hade det inte varit för att deras Brage är nästan identisk med dörrar vi har i övrigt i huset så hade jag nog tyckt att priset var för högt. Inte bara dörrarna var av bra kvalitet, även embalaget, det var det bäst embalerade byggmaterial jag fått hem till vårt
Bror: Dörrbladsmått 63 cm är ett std. mått. Finns hos alla bygghandlare. De mått som normalt anges är karmyttermått.
seliass: Tack Fusion! Mycket hjälpsamma bilder :-) Nu blir det nya projekt när snön ger sig av...
Anonymiserad 73995: Om det är så jag tror du menar så är det bara att skruva dit ett annhåll på vardera karm och sätta en hylla där på.
Crostas: Kolla med tillverkare som gör måttbeställda och specialbyggda fönster och fönsterdörrar. Är tiden viktig kan det vara en ide att dom har produktionen i Sverige också så slipper man importtiden.
slacker: Du måste sitta i ett slott! :wow:
bonnier: [citat] Ingen egen erfarenhet, men här är ett hyfsat billigt alternativ.
mycke_nu: Jag skulle gjort en dörr som SÅG UT att öppnas utåt, men i själva verket öppnades innåt. Falska gångjärn på utsidan mm. Sedan kan dom hålla på och bryta.. :cool:
JPM: Om du kapar en klassad dörr så mister den sitt godkännande och du har inga garantier kvar. Tala med Daloc innan du sågar...
eviljava: [citat] Inte som jag tror? Jag går inte omkring och tror. Jag baserar mina uttalanden på verkliga livet och i mitt fall uppvisade "småfirmorna" både inkompetens (när de räknade på jobbet) och dålig prissättning. Den större firman hade dock både ett bra pris och utförde ett mycket bra jobb. Det finns säkert många bra småfirmor ute i landet. Men i jag hittade faktiskt ingen som
Ola78: Det blir ju svårt att få det jämt med dina fönsterfoder om du reglar upp, det är väl liksom det som är problemet. Men det går även att limma äkta pärlspont, dock lite mer bökigt än med panelskiva. Du kan då lägga en liten limklutt i överkanten på panelen och spika den i nederkanten i syllen på väggen och i överkanten sätter du en bröstlist t ex den
Raceman: Kuntze har allt inom gummi. :) http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=26&ArtGruppnr=513&UnderArtGrupp=G&ProduktOmrade=alla&SokOrd=
makro123: Den ser ut att kunna passa. Jag ska höra med Habo var jag kan köpa dessa. Tack för tips!
villa hjorth: Hej Hemmakatten såg ditt svar först nu, TACK. Det är lite kul för många frågor jag har ang materialval till vårt nya/ombyggda hus så träffar jag på dig med superbra svar, verkar som vi har lite samma smak! Jo vi har nu beslutat att använda varma glas till hela fasadväggen 11mx2 för att göra allt för att undvika imma utv. Jag ser att du har det i ert hus. Visst borde detta oxo ge en
OverAndOut: Hejsan! Jag har fyra st takfönster från 1980 där det blir läckage som rinner ner på tapeten under detsamma. Då det är lite och att karmen är fuktig på vänster och höger sida misstänker jag att tätningen inte är perfekt och att varmluft läcker ut och kondenserar. Jag undersökte det och såg att det fanns ett par saker att förbättra. 1. Fönstret verkade sjunkit ner i överkant
Larsa: Tätlisten skall sitta mellan inre bågen och karmen, precis så som du gjort. Sen är det viktigt att luft kan strömma mellan bågarna. Det är alltså uteluften som skall kunna vandra mellan bågarna så att det inte bildas kondens där. En annan vanlig orsak till imma mellan bågarna är att inneluft tar sig ut mellan bågarna, men det borde ju inte vara fallet om du fått det tätt med de
Jan-Å: En inte-massiv billig dörr skulle jag nog såga med en bra fogsvans, det går fortare än att släpa fram cirkelsågen och spänna fast styrskena. Blir tillräckligt bra, överjobba inte nederkanten på en dörr, det är ingen som ser hur det ser ut ner vid golvet på en dörr ändå. Jo Du själv förstås och så alla såna som vi som hänger på det här forumet :P men vanliga människor
haavard: Jag håller på att rita hus och ska ha en gavelvägg med mycket glas. Resten av arkitekturen känner jag att klarar av men fönstesättning är tydligen inte min grej... Någon som vet nån sida med många bilder (ev. tidningar)? Gaveln är 8 meter bred med 45 graders takvinkel. Exempel på vad jag letar efter (men inte just så...): [bild]
Jan-Å: http://www.y-te.se/index.html Här köpte jag våran förrådsdörr, 120 bred men dom bygger som man vill, dock är det dubbeldörrar om det blir bredare än så. Precis som med Furuhäll är det dyrare än Byggmax som alltid kostar kvalitet mer än inte-kvalitet :)
DeEss: [citat] Förlåt - jag menade: "matta ner ytan" - med 180 eller 240 papper... Vanligaste ytskiktet på dörrarna som är målade är väl HDF-platta och den är knappast lämplig att lasera på.
josse872: Vi sov med öppen dörr och där var ingen kondens alls dagen efter.. eller nästintill ingen i alla fall. problemet löst!