15 551 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Tiivi Fönster
Har ingen personlig erfarenhet av Tiivi men dom har ett bra rykte i Finland. Tycker att det lillla jag sett av deras produkter har sett bra och rejäla ut. Deras ide med uppvärmning av friskluften verkar bra. Nackdelen är väl att dom har "sitt paket"
Här blir det både ros och ris, jag bor i östergötland och där är försäljaren jehovas vittne och kommer att besöka dig många gånger om du köper här ( inte roligt ) sedan kom snickarna i från (laxå) stressade och fuskade som få, efter en väldig massa telefon samtal kom vi till lösningen att en äldre man från boden kom och fixade alla fel men det gick inte av sig självt ,han ringde upp snickarna ,som vid detta lag var sura som f... i övrigt så är fönstren bra men inte om det blir fel, och om man gillar jehovas bilder tidning . jag har lock panel på kåken och det vägrade snickarna att såga ur så att foderet kom intill väggen, fast dealen var att jag inte ska ta i grejorna.
Medlem
· Västernorrland
· 3 inlägg
Vi satte in fönster januari 07.
Det tog ett bra tag innan fönstren dök upp. När de väl gjort det tog det en J..a tid innan byggarna kom o satte in dem.
Jag fick faktiskt ringa och "hota" med att de förmodligen snart skulle bli stulna eftersom vi haft påhälsning på nattetid och vi bor mitt i skogen.
Slutligen kom en (av två) byggare och skulle sätta in fönstren (den andra var tvungen att fara på kurs), men man bör vara två som sätter... - alltså fick vi själva jobba en dag. Vi fick ändå betala en total installation.
De gjorde ett slarvigt jobb. Sneda smygar, hundratals spikar i listerna, svarta märken på vår vägg i vardagsrummet.
Det bar sig så att vår altankarm blev förstörd av att stå ute så länge på vintern i väntan på byggarna. Men jag pratade med tiivi och fick en ny samt flera fönstrerbrädor som det var lack-fel på, inga problem där! Dock är det ingen som kommit och satt in dem ännu som avtalat. Ej heller åtgärdat det sneda. Nu har vi haft sakerna som skall sättas dit i 2 år för de kom sommaren 07 (nu 13/7.09).
Det går inte att få tag på försäljaren han knäpper av en per tel.
Slutsats: Bra fönster - Dåliga snickare! Anlita en egen snickare som sätter fönstren, då blir det säkert inga problem. D tänkte vi göra om vi ska byta fönstren på 2a våningen.
Det tog ett bra tag innan fönstren dök upp. När de väl gjort det tog det en J..a tid innan byggarna kom o satte in dem.
Jag fick faktiskt ringa och "hota" med att de förmodligen snart skulle bli stulna eftersom vi haft påhälsning på nattetid och vi bor mitt i skogen.
Slutligen kom en (av två) byggare och skulle sätta in fönstren (den andra var tvungen att fara på kurs), men man bör vara två som sätter... - alltså fick vi själva jobba en dag. Vi fick ändå betala en total installation.
De gjorde ett slarvigt jobb. Sneda smygar, hundratals spikar i listerna, svarta märken på vår vägg i vardagsrummet.
Det bar sig så att vår altankarm blev förstörd av att stå ute så länge på vintern i väntan på byggarna. Men jag pratade med tiivi och fick en ny samt flera fönstrerbrädor som det var lack-fel på, inga problem där! Dock är det ingen som kommit och satt in dem ännu som avtalat. Ej heller åtgärdat det sneda. Nu har vi haft sakerna som skall sättas dit i 2 år för de kom sommaren 07 (nu 13/7.09).
Det går inte att få tag på försäljaren han knäpper av en per tel.
Slutsats: Bra fönster - Dåliga snickare! Anlita en egen snickare som sätter fönstren, då blir det säkert inga problem. D tänkte vi göra om vi ska byta fönstren på 2a våningen.
Jag köpte 8 fönster och 2 balkongdörrar i samband med en utbyggnad för 12 år sedan. Inget fel på fönstren men balkongdörrarna har inte fungerat bra. Ett barn kan inte stänga dem, vrida på handtaget så de går i lås. De orkar inte. Har haft representant från Tiivi här som bröt i gångjärnen och erkände att de haft problem med den typen av dörrar. Pratade även med försäljare på Nolamässan, för många år sedan. Han noterade mitt namn och adress och Någon skulle kontakta mig. Denne Någon lyser ännu med sig frånvaro, kanske hette han Ingen. 
Att jag sedan fick klåpare till snickare som inte kunde sätta in fönster är en annan historia. På de fönster jag köpte var det löjliga gångjärn modell som suttit på garderobsdörrar fast kraftigare. Man kan dra loss en liten "pinne" och skruva på gångjärnen. Det går bra att göra på en garderobsdörr, men inte på ett fönster då fönstret är satt in snett och styper i karmen. De kan aldrig ha mätat diagonalen vid insättningen.
Att jag sedan fick klåpare till snickare som inte kunde sätta in fönster är en annan historia. På de fönster jag köpte var det löjliga gångjärn modell som suttit på garderobsdörrar fast kraftigare. Man kan dra loss en liten "pinne" och skruva på gångjärnen. Det går bra att göra på en garderobsdörr, men inte på ett fönster då fönstret är satt in snett och styper i karmen. De kan aldrig ha mätat diagonalen vid insättningen.
September 2000 köpie jag 5 fönster och en altandörr(alla i treglas) från TIIVI, som de då hette. De har numer namnet WISY.
Ca en månad efter leverans uppstod fukt(imma) på insidan av ena halvan av ett dubbelfönster(oppningsbart).(Obs bara ena halvan av dubbelfönstret var/är drabbat)
Efter ett antal diskussioner och närvaro av "justerare"(tre stycken vars åsikter om lösning gick isär). kopplades ARN (Allmäna ReklamationsNämnden) in.
Ärendenummer 2002-1463. Jag fick rätt(efter att bl.a ha haft sotare hår för kontroll av luftgenomströmning, som hävdats som orsak av TIIVI),
Men TIIVI vägrade acceptera.
Jag orkade inte fullfölja...
Idag så ser jag att vardagsrumsfönstrets(icke öppningsbart) innerglas har spruckit.
Tar på nytt kontakt, idag med WISI, vars reklamationsrepresentant säger att det bara är två års garanti på glas (som man inte kan komma åt då det är ett "mellanglas").
Kan alltså inte ha utsatts för mekanisk påverkan in- eller utifrån.
Jag kan inte rekommendera dessa fönster. Eller firmor.
Ca en månad efter leverans uppstod fukt(imma) på insidan av ena halvan av ett dubbelfönster(oppningsbart).(Obs bara ena halvan av dubbelfönstret var/är drabbat)
Efter ett antal diskussioner och närvaro av "justerare"(tre stycken vars åsikter om lösning gick isär). kopplades ARN (Allmäna ReklamationsNämnden) in.
Ärendenummer 2002-1463. Jag fick rätt(efter att bl.a ha haft sotare hår för kontroll av luftgenomströmning, som hävdats som orsak av TIIVI),
Men TIIVI vägrade acceptera.
Jag orkade inte fullfölja...
Idag så ser jag att vardagsrumsfönstrets(icke öppningsbart) innerglas har spruckit.
Tar på nytt kontakt, idag med WISI, vars reklamationsrepresentant säger att det bara är två års garanti på glas (som man inte kan komma åt då det är ett "mellanglas").
Kan alltså inte ha utsatts för mekanisk påverkan in- eller utifrån.
Jag kan inte rekommendera dessa fönster. Eller firmor.
Redigerat av moderator:
Tror nog Challe köpt sina fönster nu...(Startade tråden 2005) Men för att balansera ovanstående har jag nästan motsatt bemötande. TVÅ av fönstren sprack efter några månader...Surt. Ringde till försäljaren som beställde nya direkt, utan att ens titta på de gamla. (Trodde det var någon spänning i glasen redan vid fabrikationen) Montören bytte paketen på tio minuter och allt har fungerat sedan dess. Inte tror jag han var Jehovas vittne heller, trots att det var i Östergötland...
Vi köpte fönster av Tiivi (nuvarande Wisy) för montering i Norrköping feb 2008. Vi håller fortfarande på med reklamationer. Här går det inte fort fram. Både regionschef,säljare och monteringsfirma har fått sluta så det är inte lätt att komma igenom och få det sista fixat.q(;^
p
Klicka här för att svara