Fönster & Dörrar
Stefan_hallsberg: Därför brukar de bli som de jag haft. Helt värdelösa!
Sid Fernwilter: Hej, vi har en tvist med vår husleverantör och skulle behöva ha tag i en broschyr från Elitfönster. Gärna från 2008 eller/och 2009 där man kan se en kulörguide jag tror att vår hussäljare hade en sådan då han visade oss färgvalen ( den är naturligtvis borta ). Jag har lyckats få tag i 2010 och 2007 men det var inte dessa vi behövde. Elitfönster har inget kvar och flera av deras
dextrocell: Jo då det har blivit tätare, de gamla listerna var från när huset byggdes. Stiftade P-lister som målats över med lasyr och lack, lagom knapriga. Jag satte i kassetter med 3 glas i, totala tjockleken är 36mm. De känns inte för tunga, har 3 st tappbärande gångjärn. Tidigare så satt det en isolerkasset och en enkelruta med fasta spröjs. Enda skillnaden är att de gamla glasen var 3mm
snickjon: Montage inkluderat i priset, kommer förvisso att nyttja ROT.
Stefan Bengtsson: Bröderna Böckmann, http://www.bockmann.sggs.com/, tillverkar isolerglas. De är alltså underleverantörer till altandörrstillverkare. Det är helt säkert någon annan som tillverkat din dörr. /Stefan
Jan-Å: Jag sågar sönder karmen med tigersågen men brukar skruva ur sånt som går att skruva ur först. Det är inget jobbigt att handskruva ur nåra karmskruvar.
Jan-Å: Vad är väggen byggd av? Jag har tagit bort en dörr och dörrkarm i källaren där väggen är betonghålsten, jag putsade kanten där karmen satt så väggen blev slät. Ett par andra dörrar har jag bara skruvat bort gångjärnen och spacklat igen hålen innan jag målat.
rebmic: Hej! Jag är på jakt efter ytterdörr och garageport i lärk/lärkbeklädnad? Jag har hittat dörrar i Teak men letar alltså efter dörrar och garageport i lärk. Någon som vet om det finns att få tag på? Tack på förhand, Rebmic
MathiasS: Börja med att slipa och olja din befintliga dörr. Den kommer antagligen bli superfin.
verktygsgurun: Limma ihop två st 22mm brädor typ finsågad eller allra helst planhyvlad furu. Den ena gör du 140mm bred (väggens tjocklek) den andra gör du 140mm minus dörrbladets tjocklek limma sedan ihop dessa och du har en karmämnen utan en överhandsfräs.
eviljava: [citat] Finns att köpa här i Sverige. Kostar runt 50.000 för en sådan toalettdörr (sist jag kollade). Jag tyckte att det var riktigt läckert, men insåg samtidigt att det finns roligare/nyttigare saker man kan köpa för 50.000 än en toalettdörr. :rolleyes:
Blindnit: Är bara lite trött på mina fönster, det är rent personligt mellan dessa och mig ;)
henrikgran: är det ett kopplat fönster? montera i såfall isär det och strippad det på alla beslag, då borde det väl inte vara så himla klumpigt?
bYkICr: Köpte min skjutdörr i alu från Traryd 220x210cm för ca. 60000kr till huset. men till uterummet köpte vi 2st 240x210cm skjutdörrar, 1st 360x210 skjutdörr (2 fasta delar samt två skjutbara dörrar), 1st 360x120x31cm trappetfönster och 1st 240x120cm fönster i PVC för totalt 55000kr. Snacka om prisskillnad. Men traryd skjutdörr känns underbart men ej prisvärt.
Bror: Det finns persienner med smala lameller. Men då måste ni så klart byta persienner och persiennpaketet blir större i uppdraget läge eftersom det måste till fler lameller.
frohike: [citat] Eftersom dorman bygger på den gamla haken så är infästningen av haken en klen punkt. något som assas gamla hakregel har lidigt av, men jag får säga att jag tar hellre den bristen än evohaken.
Dalbotant: Har inte haft dagsljus än så inga bilder tyvärr men dörren sitter en sisådär 70 cm upp från marken? Panelen fortsätter en sisådär 35 cm under dörren ner till stensockeln. Givetvis skall det ju någon gång hamna en trappa där så man slipper klättra på stora stenar, det är just därför jag inte vill smäcka dit något utan att ha tänkt igenom det. Det blir ju så tråkigt om jag
Stefan_hallsberg: Har du google Crome installerat på datorn så kan du tex. besöka www.leroymerlin.pl
Sommartorparn: Pröva med att lägga på koncentrerad såpa och låt verka över natten. Sedan ska du kunna knida av färgen. Linoljesåpa brukar rekommenderas men det kanske funkar även med vanlig hushållssåpa.....
Carlberg: Tänk på vad det kostar att skicka ut en låssmed för att öppna om det haverar i stängt läge. Finns andra som tillverkar som Fas och Abloy typ som 2014 el 2020 som är i väldigt hög klass. Kostar ca 200-300kr och finns hos dom flesta låssmeder. Mvh Robban
RikardSvalöv: Du har ett fräst spår som du sticker in fönsterblecket (du får en bockad kant på dina fönsterbleck). Är du sedan paranoid som jag så borrar du genom plåt och fönster för att sedan skruva/spika fast blecken. Det bästa alternativet är att skruva fast dem (om du får för dig att byta dem någon gång), finns vita "fönsterbleckskruvar" att köpa hos din bygghandlare.
Mikael_L: Det finns ju en uppenbar risk att det ligger en lodrät bärande regel mellan ditt befintliga fönster och dörren. Den är ju inte bara att ta bort, utan måste avväxlas på något vis.
Stefan_hallsberg: Putte68: Anledningen till att jag bytte till underhållsfria fönster var ett självklart val för oss. Varför betala 140" för fönster till vår kåk, med PVC fönster betalade vi inte ens 50" Jag kan förstå att de som byter fönster i storstäder mm där man får ut mer pengar bara man har målat en vägg. I lilla Hallsberg får man knappt huset sålt. Här kan man inte välja vilket pris
Keup_85: Hej, det går att fästa persienner och rullgardiner direkt i pvcfönster, något som gör det lite lättare är att förborra ett litet hål i plasten för att sedan sätta dit fästena. Kommer at sitta ordentligt fast. Använd grovgängade skruvar typ träskruv.
Krillew: Jo om man använder "tätningslistfräs" den på sid 13 måste man då trycka i listen innan man monterar ihop karmen?? är det nån som vet.
Larsa: Precis, skumlisten är till för att det inte skall komma in damm mellan glasen. Om det blir får tätt mellan bågarna är det vanligt att det blir kondens där.