10 609 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Inåtgående ytterdörr - nackdelar?
Sida 1 av 2
Tjo!
Det verkar som att jag har fått fel dörr levererad till mitt garage, inåtgående istället för utåtgående.
Jag skulle dock kunna tänka mig att använda mig av denna, självfallet med en viss prisreduktion, men det är en sak mellan tillverkaren och återförsäljaren, det får vi se vad som händer med.
Men:
Jag undrar helt enkelt vad det finns för nackdelar respektive fördelar med inåtgående ytterdörr, bortsett förstås från att det tar upp värdefull golvyta inanför. Skaderisk vintertid? Problem med röta osv?
En uppenbar grej som jag kom på är att man måste hitta en dörrbroms för utomhusbruk, om man vill ha en sådan (vilket jag vill).
Det verkar som att jag har fått fel dörr levererad till mitt garage, inåtgående istället för utåtgående.
Jag skulle dock kunna tänka mig att använda mig av denna, självfallet med en viss prisreduktion, men det är en sak mellan tillverkaren och återförsäljaren, det får vi se vad som händer med.
Men:
Jag undrar helt enkelt vad det finns för nackdelar respektive fördelar med inåtgående ytterdörr, bortsett förstås från att det tar upp värdefull golvyta inanför. Skaderisk vintertid? Problem med röta osv?
En uppenbar grej som jag kom på är att man måste hitta en dörrbroms för utomhusbruk, om man vill ha en sådan (vilket jag vill).
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ingen jättelust att vänta till december innan jag får min dörr bara för att dom har klantat sig.. 
Det är dessutom specialspecial med brandklassning på en kampanjdörr, så det är en enstaka dörr dom har tillverkat just efter min beställning. Jättekul. "Va, skulle du inte ha en inåtgående?" typ...
Det är dessutom specialspecial med brandklassning på en kampanjdörr, så det är en enstaka dörr dom har tillverkat just efter min beställning. Jättekul. "Va, skulle du inte ha en inåtgående?" typ...
Inåtgående i garage låter ju sämre än sämst, där har man väl alltid nåt står?
har man inte nån bil där så står det däck eller cyklar eller motorcykel eller gräsklipparen eller osv osv osv. Jag ser ingen fördel och skulle aldrig ha det på garaget q(;^
p
Är det så vanligt med inåtgående garagedörrar att de inte reagerade vid beställning?
Nu skriver du inte vilken dörr du beställt, men det är ex i butiker vanligt med inåtgående dörrar så tätheten bör inte vara något om tillverkaren kan detta.
Du argumenterar själv för en utåtgående, då är det en såda du skall ha. Tiden läker alla sår
Nu skriver du inte vilken dörr du beställt, men det är ex i butiker vanligt med inåtgående dörrar så tätheten bör inte vara något om tillverkaren kan detta.
Du argumenterar själv för en utåtgående, då är det en såda du skall ha. Tiden läker alla sår
Tycker du kan kräva att få ha den felaktiga dörren monterad tills dess att den riktiga kommer. Sen får de försöka sälja den felaktiga efter bästa förmåga.
Han skulle ringa idag, återförsäljaren, men det har han inte gjort.. Får väl ringa och tjata lite imorgon. Dom skulle tydligen fixa detta, menar dom. Någonting någonstans har blivit väldigt fel eftersom tillverkaren (Diplomatdörren) inte ens har inåtgående dörrar i sin prislista, så det finns inte ens nåt artikelnummer man skulle kunna ha råkat skriva fel. Både återförsäljaren och tillverkaren verkar dock vara införstådda med att jag inte vill vänta 6-8 veckor till på min dörr, så det skulle dom lösa på nåt sätt sa dom.
Hehe... Diplomatdörren
Ursäkta mej men på ett bygge jag var på, så skulle jag sätta dit en parytterdörr.. + 2 sidoljus 1 på vardera sidan... Karmen kom i byggsats... Började montera, vrida och skruva, men shit.... När jag reste upp det tunga partiet och skulle skruva dit det i hålet... Jäklar det var ju fel tröskel.... Det passade ju inte med sidodörrens spanjolett... Fan, bara att montera ned hälften igen, och vänta.... Vänta ... vänta.... tog en del veckor innan det kom hem....
På ett annat ställe skulle jag montera flera Diplomat dörrar... både parhängd ytterdörr, förrådsdörrar och altandörrar...
Dom var i den röda serien,,, ALLA dörraran var skadade i färgen, skyddsplasten satt fast i färgen, det verkade helt enklet som att dom hade haft för bråttom.,.... Emballera innan det är färdigt.....
Kort sagt, jag är inbte förvånad att det blev fel för dig Cheetah, stå på dig och kräv nytt, men det tar säkert en bra stund...
En fördel dock med inåtgående.... Kommer man utifrån med händerna fulla,,, då trycker man ju bara ned handtaget med armbågen och skjuter in dörren..
På ett annat ställe skulle jag montera flera Diplomat dörrar... både parhängd ytterdörr, förrådsdörrar och altandörrar...
Dom var i den röda serien,,, ALLA dörraran var skadade i färgen, skyddsplasten satt fast i färgen, det verkade helt enklet som att dom hade haft för bråttom.,.... Emballera innan det är färdigt.....
Kort sagt, jag är inbte förvånad att det blev fel för dig Cheetah, stå på dig och kräv nytt, men det tar säkert en bra stund...
En fördel dock med inåtgående.... Kommer man utifrån med händerna fulla,,, då trycker man ju bara ned handtaget med armbågen och skjuter in dörren..
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Inåtgående dörrar har också problemet att när lufttrycket ökar utomhus (t.ex. vid oväder) blir dörren mindre tät eftersom den trycks från tätningen. En utåtgående dörr blir mer tät i samma situation.
Update: Dom hämtade den inåtgående dörren för ett par veckor sen, och i lördags (!) kom en ny, rättvänd dörr. Monterade den idag. En iakttagelse. Dörrbladet av brandklass EI30 vägde högst troligt inte 100 kilo. Men säkert 95. Jag kände mig mycket stark när det dunsade ner på plats på alla tre gångjärnen.
Sen undrar jag varför dom inte har monterat ASSA 2002 Evo, när den ska komma med det som standard, utan ett vanligt gammalt hederligt skjutregellås. Det ska jag maila och fråga dom. Edit: Ah. Om man läser innantill på webplatsen: "Gäller ej kampanjdörrar". Så var det med det.
Sen undrar jag varför dom inte har monterat ASSA 2002 Evo, när den ska komma med det som standard, utan ett vanligt gammalt hederligt skjutregellås. Det ska jag maila och fråga dom. Edit: Ah. Om man läser innantill på webplatsen: "Gäller ej kampanjdörrar". Så var det med det.