M
mast820523: Utrymmet används regelbundet, bl.a. för avloppsanläggningen och inkommande el. Det finns dessutom avställningsyor för t.ex gräsklippare mm. Behöver med andra ord en riktig dörr.
2 svar · 8,7k läst
prototypen
prototypen: Lacknafta är troligen inte rätt att tvätta med för burkfärg, kan ha gått bättre om du kört handtaget i diskmaskinen i stället. Protte
4 svar · 17,3k läst
B
bugatti: Hej! En snabb fråga, som skulle lösa lite av den fönsterpanik jag just nu känner när jag har insett vilka leveranstider det är på fönster; går det att beställa och sätta dit lösa spröjs i efterhand på t.ex SP Kultur Villa fönster? Det är i så fall ett fönster i vårt nya badrum det skulle gälla. Kommer det att se vansinnigt avvikande ut när vi sedan längre fram byter ut alla
0 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Allra först måste du kolla om karmen är helt i lod, både i dörrhålets riktning och 90° från detta. Ingen ide att du börjar rikta något annat innan karmen sitter 100% perfekt. Återkom när vattenpasset sagt sitt. :)
4 svar · 4,7k läst
I
imported_hans: Tackar för svar, iom jag inte riktigt tycker om fönstrets storlek så är jag helt inne på jackoform eller frigolit. Är ganska på läst med isolerng mm, men är det någon som kan se något direkt problem med isolering av utsidan fönstret? Hans O
2 svar · 2,3k läst
F
frohike: [citat] Så rätt så.. Tänkte helt fel.. hade bara 835s i huvudet :) 8350s funderar ju bra.. så länge sanjoletten är av rätt typ
4 svar · 4,8k läst
F
frohike: Har du en klassisk 700 cylinder där nycklarna idag är Märkta "OFG" samt ett nummer så får man ej bygga dessa i system utan det är likalåsning som gäller på alla cylindrar som denna nyckel skall passa. Vill man har en extra stugnyckel som skall ligga som en undernyckel så måste du byta profil på nyckeln, vilket innebär att man bygger ett system. Det gör att du måste byta alla
2 svar · 1,6k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] http://www.lbtm.se/uploads/fonsterbleck.pdf En pricipskiss. Bocka sedan bleckens kortsidor så att de sticker ut på sidorna och sluter tätt mot fönsteröppningen.
11 svar · 34,5k läst
Ola78
Ola78: Nackdelen är nog i så fall att du kommer försämra ditt självdrag, för en del av luften till ventilationen kommer ju genom dina otäta fönster. Men det är bättre att du tätar dom och sen sätter in ventiler, då kan du kontrollera luftflödet bättre.
1 svar · 4,2k läst
Z
zsimpey: går inte kila upp bakom fästet och dra långa skruvar rätt igenom hängseln och in i regeln? förstås beroende på hur det spruckit.
1 svar · 3,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Spara in på något annat istället för att fuska med sämre kvalitet eller sämre lösningar. Du skall ju inte byta ut fönstren under din livstid och priset för dem understiger värdeökningen om du skulle sälja huset. Det svider bara en gång.
2 svar · 2,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det där ser ut som ett innåtgående fönster i en gammal bostadsrätt, där man någon gång på 70-talet dragit en masonitskiva över den gamla brädfodrade fönsterbänken. Masoniten har sedan fuktskadats genom att regn kommit vid öppet fönster och släppt i fogen mot karmen. Varför tror jag det? Jo, exakt så här såg det ut i min BR innan jag fixade till det. Ny oljehärdad masonit som
6 svar · 5,8k läst
M
MalinW: Jag har varit inne på den hemsidan med jag hittade bara garderober, jag letade visst inte tillräckligt noga :-). De verkar ju i alla fall ha kassetter som beställningsvara. Jag ska kontakta dom. Swedoor har jag kollat, de har inte så breda skjutdörrar. Dooria nämner inte skjutdörrar på hemsida. Jag har inte heller lyckats hitta någon sökfunktion så det kan ju finnas fast jag inte
2 svar · 9,5k läst
S
Shirdel: Jag ringde till dem på Bivaröds Gård (ett par veckor sedan) & fick till svar att de tillverkade dem själva. Att det var med dubbla plåtar (för att dörrarna inte ska vrida sig) isolering och plast. Anledningen till att de var billiga var att karmen inte var helt rak (?) & att lackeringen var dålig (ojämn). Han rekommenderade omlackering. Visst funderarde jag varför de hade så dålig
9 svar · 4,9k läst
B
basseman: Har du en bild som visar hur det blev?
13 svar · 3,1k läst
M
Mohha: Skruv blev det... blev bra som *.... *redigerat liten svordom/morsan :)
6 svar · 1,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: pinebars förslag är bäst, det kan ju dessutom bli riktigt snyggt... Om ni inte vill att det ska fladdra var ggn ni öppnar och stänger..Så kan ni lägga i sk blyband i nedersta follen...
9 svar · 8,4k läst
P
Peter&Sirpa: [citat] Det är fascinerande vad folk i byggsvängen tar för givet att alla kan deras sak... Förmodligen är dina inlägg lika mycket grekiska för honom som detta är för dig: Kör en HPC med R1, men öppna först med 490:an så sparar du tid. Trochoidala upp spåret i början o valsa sedan med HPC:an.Tänk på att använda 1030 plattor då dessa är segare och mer beständiga mot ferritiskt
20 svar · 15,9k läst
·
S
Stefan_hallsberg: De färdiga fönsterbleck som saknar uppvik finns det att få till en avslutande plastskena som även går att fästa i karmen, Annars om man ska montera så ta en sträng fogskum, (ej starkt expanderande) eller om man har tegelkåk går det även med putsbruk eller liknande.
5 svar · 13,1k läst
A
Amatörbyggaren: Om det är vanliga standardmått på dörrarna kan det ju var en idé att lägga in en köpesannons i lokaltidningen. En begagnad dörr av modernare slag kan man få för en hyfsad penning. Och panelen kan ju bytas för att passa huset.
4 svar · 4,5k läst
V
verktygsgurun: Skall du ändå såga så sätt in 8 brd dörr.....en 7 dörr har ju bara 62cm dörrblad...inte mycket till öppning.
10 svar · 7,2k läst
A
Avemo: Jag tycker absolut att du skall ha kvar dem. Huset på min bild har nog lite högre väggliv, men det kommer in ljus även genom fönster som sitter långt ner. Sjöutsikt från huvudkudden skadar aldrig heller. Är de mycket i vägen för din möblering så kan du fylla nischerna med isolering och bygga för invändigt, men låta originalfönstret sitta kvar på utsidan. Erik
5 svar · 3,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: Köp en skiva 16mm MDF. Kapa till remsor som är tillräckligt breda för att räcka från fönsterkarmen ut till gipsskivan du antagligen har på väggen. Limma foder mot vägg och mdf. Om du behöver så lägger du lämpliga bitar bakom mdf'en så att du täcker glipan mellan fönster och reglar runt fönstret. När foder och smyg är på plats grundmålar du, sedan mjukfogar du mellan mdf och
1 svar · 10,4k läst
·
S
snickar_lasse: hej! köp alu utan tvekan,bor själv i onsala
1 svar · 2,2k läst
H
Hembygdsgården: Hej! Jag har ett gammalt hus med lösa innefönster i stort renoveringsbehov. I ytterbågen har vi orginal munblåst glas. Jag tänkte köpa Pilkingtons 3 mm K-glas från Uniglas i Vetlanda till innerbågarna. Det är en ganska ny produkt på marknaden så jag funderar på om ni har några erfarenheter d^_^bq(;^;)p eller om det finns alternativ?
0 svar · 1,1k läst
G
Gilbert: bygghemma.se har rätt fönster, men hur billigt/dyrt det är vet jag inte.
4 svar · 3,0k läst
G
Goxx: Hej, är just nu i samma läge som du var med mina fönster och dörrar från Orama och har samma fråga. Hur löste du det?
1 svar · 15,1k läst
·
S
Stefan_hallsberg: Bästa är att du sätter dit dörren som du tycker med en skruv i varje gångjärn, sen använder du vattenpasset och ser att dörren står lodrät. Du kan mäta då den sida där låskolven går ut samt även på panelen sida.
3 svar · 4,5k läst
whork
whork: Hej på er alla; hoppas återigen att detta hamnade i rätt sektion av forumet. Håller på och sliter ut tretex ur två rum i mitt nyköpta hus, duktig som man är slet jag såklart bort lister runt dörrar och fönster och tänkte inte mer på det. Nu såhär när väven är målad och på plats och tak- och golvlister är satta är det såklart dags att vända uppmärksamheten till de nakna
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.