Hej!

Skulle behöva hjälp när det gäller ommålning av fönster i badrum. Har ett fönster nästan precis vid duschen och nu har färg börjat lossna på karmarna. Är rädd att det ska komma en massa fukt i träet, vilket det säkert gjort till viss del redan. Har även sett att det lossnat lite emellan fönstrena, antar att jag får öppna upp och måla där också.

Undrar nu hur jag ska gå till väga? Någon som har lite tips? Eller tips om någon bra sida när det gäller ommålning av fönster inomhus.

Behövs någon speciell färg? Vilket förarbete ska man göra? Behöver jag "lufta" fönstret på något vis så jag inte stänger in fukten när jag målar? Ska all nuvarande färg skrapas bort?

MVH
Lina

• Gilla
Bragul
  • Laddar…
Skrapa bort lös färg, slipa jämnt, olja in det, låt torka. Olja in igen. Måla med någon typ av fönster-alkyd-oljefärg, brukar finnas benämnd som "fönsterfärg" t ex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-19843.aspx eller något liknande. Eftersom det är i duschen och det kommer fukt på i stort sett dagligen skulle jag använda en utomhusfärg som tål lite mer rejäla tag. (har samma situation i mitt badrum).

• Gilla
Bragul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.