Fönster & Dörrar
tobben87: Har du möjlighet att ta en bild på hela dörren? Jag är inte säker, men Elfa är rätt stora på skutdörrar. Och mina hjul som är elfa ser liknande ut i konstruktionen.. Men med en bild på hela dörren e de lättare att avgöra farikat. //Tobben
pbengtsson: Jag hade skippat tröskel, den är bara ivägen. Kolla om det är isolering mellan karm och reglar det gör mycket. Blir ni missnöjda kan man alltid lägga dit tröskel i efterhand.
morsan: Kopierat från Byggahus regler: Undersökningar, projektarbeten, tv-program Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum. Så, fråga en glasmästare. Tråden stängs
Lymmeln: Det blir förmodligen billigare att köpa fönster av någon byggfirma och anlita en snickare att montera. Vi gick på den lösningen efter att ha kollat med Mockfjärd & Wisy. När vi bytte fönster gjordes Mockfjärds fönster av SP i Edsbyn men nu vet jag inte.
Alva10: Har nu bytt fönster list på nästan hela huvudplan och på vissa fönster på vissa ställen så efter man stängt igen fönstret så är listen helt platt, antar att de ska vara så? Men ser ju konstigt ut när man väl öppnar fönstret, eller har jag gjort något fel?
GustavW: http://www.gebo.se/pages/yd69.asp 55mm isolering, dock ingen aluminiumplåt.
Milkshaken: Jag har monterat 2 st takfönster på vår vind.... Dessa var från Skånska byggvaror... polsk tillverkning.... Funkade ungefär på samma sätt, men är tätt hittils..
santos: Har träffat en av ägarna på någon mässa i malmö. Han verkade trevlig ock visste vad han sålde, vi valde ändå att köpa fönsterna i tyskland då vi sparade en del på det.
spektrum85: Jag skulle som ovannämde skribent även rekomendera PVC eller "plastfönster". Nu vet jag inte vart ni bor men här i Linköping (eller en bit utanför iförsig) finns det ett företag som heter östra byggruppen ( www.ostrabyggruppen.se ) och de importerar riktigt bra PVC-fönster till bra pris. Har bekanta som köpt av dem och de är väldigt nöjda med både fönster och bemötande, själv
Stefan_hallsberg: Du har annars profönster i Jordbro, har inte varit där och vet inte så mycket om firman. Kanske söka här på Byggahus om någon skrivit något tidigare om firman.
Milkshaken: man gör likadant med golvlist, men då med stående list i gerlådan....
Hålta: Det är inte x st glas med den och den gasblandning som är jag är intresserad av utan hur man får till konstruktionen på ett sådant sätt att det både är energimässigt OK och kan bära last i fönsterbrädan tex om man sätter sig på fönsterbrädan och njuter av tex utsikt eller en god bok. U-värde för hela konstruktionen som är intressant... Utvändig kondens är inget jag är rädd
verktygsgurun: [citat] Feltänk i mitt tidigare inlägg....5cm per sida är för mycket, 2,5cm går utmärkt ! fast det blir lite mer än 2,5 cm eftersom ett 14 fönster är ca 1380mm-1385mm.
Snickare-Anders: [citat] Hade ni inte monterat foder samt plåtar? Om det är rätt gjort så ska inte regn tränga in.
fredand44: Hej! Ska köpa två st fönster 6*6 till mitt garagebygge. Jagade först efter sk vridfönster istället för sidohängda. Men då jag hittade ett på Rivners och såg det i verkligheten så ser jag att ytterkarm + fönsterkarm gav en väldigt liten fönsterruta. Är det så att vridfönster genrellt har mindre fönsterruta än "vanliga" sidohängda fönster. Om det är fallet så lär jag nog
john_i_gbg: Jag har en äldre ytterdörrslösning i mitt hus, alltså en ytterdörr och en innerdörr ihop. Är det någon som kan tala om i runda slängar vad en sån här lösning har för U-värde? Har funderingar på att byta ut dörrarna till en välisolerad ytterdörr. Ytterdörren är en teak-fanerad dörr fr 1960 och innerdörren är vanlig ihålig gabondörr fr 1960 som är renoverad med en ca 5mm
Spackelspaden: För ett år sedan bokade jag ett möte med han som har 7x7. Han skulle komma och titta på mina takfönster som han skulle byta. Det var även aktuellt att byta övriga fönster på huset. Men han dök aldrig upp på utsatt tid och hörde aldrig mer av sig. Så jag beställde istället takfönster av Nilssons Glas i Bankeryd, som ska montera dem i vår och PVC-fönster (Rehau) från Junefönster
PumpTompa: När vi bytte fönster i vårt hus valde jag med flit fönster med sämre U-värde (1,3) av just denna anledning (förutom priset, och att jag var tveksam till långtidseffekten av de knep som behövs för att uppnå extremt lågt U-värde). Har trots det alldeles för ofta kondens på utsidan av fönstrena, framförallt på hösten. Sällan några problem med frost, de dagar jag haft det är det
amdreas: Tack för välkomnandet! Oljespackel låter som ett bra tips, tack!
pbengtsson: Specialtillverkade är mest estetiskt tilltalande, var i en liknande situation och valde då det dyrare alternativet, det ångrar jag inte idag. Standardkarm ger ju en del andra saker att lösa som ex regling och panel samt ev plåtar på sidorna. Förutom att de är billigare så kan man ju få de öppningsbara också och det är ju skönt på sommaren i ett hus med ryggåstak speciellt son det
Tyresö: [citat] Hahaha, eller så drar han inifrån, ännu mer till vänster - kanske förbi Lars Ohly......
Berliner: Hej, kolla http://www.strongtie.dk/media/billedbib-dk/Vinduesmontagekatalog2010.07.20_web.pdf Berliner
Milkshaken: ja eller ta en tigersåg och kapa i drevspringan, då ser du om det är drevat som det ska oxå... annars komplettera det...
Milkshaken: Uppdatera oss gärna Irganox..... Gärna med bilder....
frohike: Det är försäkringsbolagen som avgör vilken klass du behöver uppnå. Men det brukar vara så att har man normalt lösöre säger det att det skall vara låst. Sen får du rannsaka dig själv, sätter du en rund cylinder gör du det svårare att ta sig in.
juggler: Jag tar upp denna tråd för att fråga de som har installerat motorlås hur de gjorde med kabeldragning i dörren. Borrar man ett lååångt hål mitt inne i dörren från låshus till gångjärnssidan av dörren? Om ja, hur funkar det då i nya dörrar. Har de inte en massa metall och annat som är jobbigt att borra igenom?
JPM: Assa kan inte hjälpa dig om du inte vet systemnummret. Då kan du få reda på vilken låssmed som ansvarar för systemet. Är det en Twin-cylinder så kan du heller inte pilla sönder den, för du är beroende av rätt sidkod till nyckeln... Du ska nog inte hoppas för mycket på denna lösning...