Tja. Funderar på att göra om befintliga englasfönster till två, genom att helt sonika lägga en list typ 30 x 8 mm framför den befintliga glasrutan, och sätta en ny likadan glasruta framför den. Åsså nån list utanpå för att hålla fast den förstås.

Frågan är, skall det inte finnas ett visst luftinsläpp / luftcirkulation mellan glasen? Eller skall det vara helt tätt?

Och, ifall det skall finnas ett luftinsläpp, hur håller man insekter ute? De lär ju garanterat krypa in där och dö därinne.

Förresten är detta icke-öppningsbara fönster med träkarm.

Och, vad vinner man på argonfyllning? Varför gör de det?

.

PS: Jo, detta har säkert diskuterats förr... jag sökte förstås i arkivet innan
.

Redigerat:
Täta med filtlist istället för gummi så kommer det in lite luft som kan vädra bort eventuell kondens. Funderar du på argonfyllning i dessa glas kan jag rekommendera en svag argonblandning på ca 1% och resten kvävgas och syrgas. Det är den absolut mest kostnadseffektiva gasen i denna typ av fönster.

Hur ska man få det så tätt att argongasen stannar kvar i träfönster?

Det går knappast att få egentillverkade fönster att bli gastäta. Därför rekommenderar jag den svaga argonblandningen på 1% = vanlig luft.:-)

Det där var ett skämt som bara gick hem hos de mest insatta.
Det som TS föreslår är ju det som man gjort i alla tider - att sätta i innanfönster. Det är ju en väldigt beprövad teknik. Ofta la man en remsa med vadd (bomull) i botten mellan rutorna. Ibland smyckades den med till exempel eterneller. Men mot slutet av vintern låg där alltid en rad med förtorkade flugor där.

Okej... frågan om argon var mer generell; inte attt jag tänkt göra det. Stora, dyra, fina deluxefönster är ibland argonfyllda. Varför?

(och, kan man i så fall tillsätta ett par elektroder och få ett coolt ljusspel? :) )

Vad gäller mina egna fönster, (typ, 110 x 90 cm) undrar jag hur mycket luftcirk man behöver. De immar som fan nu; antagligen för att det är i köket... Kanske ifall man lämnar en springa nedtill, kan man dammsuga ut flugorna.

Hmm.

.

Ha ha, OK där fick man för att man läste alldeles för slarvigt :D Får nog tvätta ögonen med lite divätemonoxid så kanske jag ser bättre!

Tumstocken skrev:
Okej... frågan om argon var mer generell; inte attt jag tänkt göra det. Stora, dyra, fina deluxefönster är ibland argonfyllda. Varför?
.
Argon leder värme sämre än luft, dvs det isolerar bättre

Vi har ett par stycken små englasfönster med lösa innanfönster. På vintern brukar vi tejpa dem från insidan med papperstejp. Då smiter ingen inomhusluft ut mellan fönstren och skapar imma och kondens. Tejpen får man bort igen genom att blöta den med vatten.

Ingen som provat och fylla fönster kasetten med Krypton Gas istället?.. lite dyrare men mycket bättre än Argon

Argon fyllningsgraden är ca 85-95% på fönster man köper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.