Fönster & Dörrar
Ola78: Låter rimligt att du lyfter ur fönstret mot utsidan om du tänker ha kvar blecken. Plocka först bort de utvändiga fodren, och skruvar sen bort karmskruvarna och lyft bort fönstret. Kolla bara så att en eventuell invändig smyg på insidan inte sitter fast i fönstret för då bör du plocka bort den först för att det inte ska bli för knöligt att ta bort fönstret.
verktygsgurun: Sen en snyggt dragen mjukfog på utsidan. Alternativt fyll springan med bruk och måla in.
frohike: Överhandsfräs kommer bara bli svårt. Det du behöver är träborr och stämjärn..
Blindnit: Känner igen det där ;) Sen ett par rejäla spikar genom smygen till karmen(hur man nu lyckas med det) för att sen fästa en list i smygen och väggen på det :)
blob: [citat] Nja bestämt mig har jag inte, hur menar du då? :) Ok, jag köper ditt resonemang. d^_^b
Enk Projektet: Har inte bestämt alls än så länge, men vill ha så liten eller ingen karm alls. Dessutom är det inga standard mått någonstans på mitt hus :D
RikardSvalöv: Ajdå, blev lite felaktigt ordval :). Självklart blir det inte billigare, dock lite mycket pengar att ligga ute med för en stackars doktorand :). Får helt enkelt hoppas på att Traryd orginal finns kvar i sortimentet :). Gick dock från min taktik förra året och bytte 6 st.
Jordgubb: Har en två år gammal dörr från Snickar Per och vi valde att ha tittöga för barnens skull(kanske för min oxå :) ) Jag trodde inte heller att det gick att få dit men det var inga problem alls.
JPM: [citat] Det beror på vad du menar med bra. Låset hindrar/försvårar att bara bryta upp fönstret. Ska man krossa ett fönster och krypa in så får man rensa hela bågen, det undviker de flesta... Annars får man nog tillverka ett galler själv...
Alva10: `Någon som testat denna och vet om den fungerar? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156695166
morsan: raderades pga två regelbrott, 1.1 ofullständigt ifylld profil och 2.2 Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum.
bonnier: Om träet i fönstret är fortfarande av bra kvalitet så tjänar du ganska mycket på att enbart byta ruta. Däremot så får du jobbet att skrapa och måla vilket kan ta tid. Du kollar ganska enkelt om träet är bra genom att prova att sticka i det men en kniv eller skruvmejsel, är det murket så märks det. Jag bytte i höstas ut 16 innerrutor mot ett "gör det själv" isolerpaket från
Forbo: www.mentafonster.se har bra priser, och är bra att ha att göra med. Köpte runda öppningsbara därifrån förra året. PVC-fönster
Majk666: [citat] Wow, är du en hund :O :D Skämt-o-sido, falsen brukar sällan vara högre än 12 mm så det blir gränsfall att du ser ut när dörren är stängd. Men det kanske inte gör något
AnneFi: sitter en 90 dörr på plats nu. vi får putsa upp lite men snyggt som faen kommer det att bli :)
Majk666: Se till att det blir silicon-gummilist och inte EPDM. EPMD-lister slutar fjädra efter en tid ihoptryckt. Silicongummi håller formen mycket bättre. Självhäftande är att rekommendera.
Majk666: Stiftas normalt med klammer. Se till att inte sträcka listen då den kommer spricka vid stiften. Se till att det inte blir glipor utan att listerna hellre överlappar varandra lite. Är det inåtgående fönster skulle jag tro att du sätter listen runt om bågen och stiftar inåt mot rummet, så att säga. Är det utåtgående sätts den i karmens fals, där bågen möter karmen. Tänk dock på
amazonsport: Fönstren grep inte från början, så gå inte på med hyvel innan du provat att fixa gångjärnen. Är det utåtgående bågar så kan man ofta knäcka till gångjärnen, är det innergående så kan det hjälpa att ta bort översta gångjärnet o hugga in det nån mm. i karmen alternativt dra i det med grövre skruvar. Till handtaget finns det större täckbrickor att sätta bakom handtaget
Skeppars5: allmogefönstren 1+1 har funkat riktigt bra i 5år nu. man har ju möjlighet att välja det exemplar som har bästa kvaliteten då man står i butiken. bauhaus har haft exakt samma fönster i sitt sortiment i vissa butiker. ibland lite billigare ibland lite dyrare - men i stort sett samma pris. jag har planer på att snickra ett extra innerfönster som lyfts in till vintern i de fönster som man
myrstack: Myresjökök kör tex dörrar i måtten 595x2112mm som blir något för lång, liknande mått finns från flera tillverkare
Bror: Någon typ av ram för att montera glaskasetten i måste du ha. Kasetten måste sitta hast, det måste bli tätt och du måste ha ett bleck i underkant som leder bort vatten så att det inte hamnar i väggen. Sen är det väl en fördel om det ser snyggt ut. En karm till en glaskasett är inte svår att tillverka.
sepnur: Jag har nu känt på detta ett tag. Resultatet är bra, kallraset är borta. Jag har även installerat en värmepump i huset, som inte lovades att den ska räcka till för värme i övervåningen. Men det gör den nu med 3-glasfönster, faktiskt! Ner till -10 utomhus har jag bara värmepumpen (typ luft-luft) som värmekälla. Har runt 20 grader i nedre plan och 18 på övre plan. Det räcker för
Raukas: Tror också jag kommer byta eftersom dom ändå ska flyttas ut, kommer givetvis behålla dom gamla på vinden om dom nya ruttnar efter 20 år ;) Mvh Raukas
Mikael_L: [citat] Lite modigt att påstå det, såhär i Januari. ;) [citat] Kanske denna? http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/117832-invaendig-foenstersmyg.html Men tack för alla tips och att få ta del av långtidserfarenheten. d^_^b
Entertainer: Jag står i begrepp att beställa massiva fyrspeglade innerdörrar och är i valet mellan Diplomatdörren eller Dooria Kungsäter. De verkar vara likadana, men hur är den respektive kvaliteten? Erfarenheter?
Stefan_hallsberg: Kan vara så att de varit för snåla med fett när de monterat ihop låset. Annars är det bara till att ringa dit och fråga om andra har haft samma problem.
Alfredo: [citat] Inget att vara sorry för, skönt att jag kunde göra mig begriplig :) En bild från TS vore inte fel.
egge: Mina snickare fick lite bekymmer när mitt glasskjutparti 3-glas 30x20 skulle lyftas på plats. Fick ringa in grävaren som fick hjälpa till med frontlastaren :)