Fönster & Dörrar
tlundberg: Hej Vi ska måla om våra fönsterkarmar och har precis skrapat bort all färg som är inomhus. Ikväll kom vi till den del som täcks av fönsterbågarna när fönsterna är stängda. Där sitter en tätningslist i silikon. Den sitter fastlimmad med silikon. Hur gör vi för att få bort den enklast? Det är alltså det orangea på skissen. [bild] (Det svarta är fönsterkarmen/fönsterbrädan,
gaia: Om du får det godkänt så kommer säkert kravet att fönster ska ha ett form och utförande som passar till dom befintliga . Beroende på hur dom befintliga ser ut kan det kosta rätt mycket att få en nytt i samma still. Om någon i samma hus har gjort samma sak som du vill göra så kanske blir det enklast att fråga grannen? gaia
julbingo: Nu ska vi se.,. Vad innebär pressfit? Jag tog i ganska myclet med händerna efter att låskistan monterats bort, utan resultat. Blev lite orolig att jag skulle ha sönder hela dörren...
dextrocell: Zoelillie: 36.000 kostade glas och alu lister. Tippar på 10-15 för förbrukningsmaterial, såsom silicontätningslister, EPDM lister, klossar, flygplansplywood (dyyyr), lim, SIKA PUfog, färg etc. Angående gångjärnen så håller de för mina nya kassetter. Tidigare så satt det 2+1 de vill säga lika många glas i bågarna. För visso var de bara 3mm tjocka och de nya 4mm. Hade jag bara haft
L. Mäkinen: Tidigare hade de väldigt mycket fönster på Rivners i Länna. kanske inte för ett par hundringar, men Byggmax var ju också dyrare.
Lilla_My: Vi har, tyvärr, samma problem med våra innerdörrar. Era dörrar ser dock ut att vara i bättre skick än våra, där jag ibland undrar om de inte använt yxa för att få bort den utstickande delen av den helfranska listen. Veckebo såg har en helfransk dörrspegellist (http://www.veckebosag.se/system/visa.asp?HID=958&FID=878&HSID=15101&ActMenu=15473). Säljs även av Nacka byggnadsvård. Ev
Wodie: Skulle tro att du måste uppsöka ett snickeri för special beställning men det går ! :)
andersmc: Det är inte det minsta konstigt. Tänk också på att Internet inte är något magiskt, det är ju i det här fallet bara en kommunikationskanal. Likaväl som du fyller i en blankett med det du vill köpa och skickar den med posten, så kan du fylla i samma sak på datorn och skicka den därifrån. Det är ju en människa som tar emot och expedierar din order i vilket fall.
tallmilan: Jupp, vi provade att plocka ut en ruta på ett modernt hus för att testa innan vi silikon'ade och det var verkligen enkelt. Sedan har jag bytt kitt på mitt eget gamla hus och även om kittet är så torrt att det nästan faller isär så sitter det nesliga stift som gör att det skirt tunna glaset krashar vid minsta oaktsamhet. Så gamla fönster är även i detta avseende överlägset
bjomape: Vill instämma i frågan om var man hittar plastat drev. Personalen på både K-rauta, Woody, och Bauhaus har sett mycket frågande ut, och jag hittar inget i online-katalogerna hos byggmax eller bygghemma.
pcands: Tack för tipset! Jag ska ringa dem och höra på måndag!
lindqvist71: Fast det är bara de fasta PVC fönstren från Kronfönster som är okay, de öppningsbara gillar jag inte;)
Stefan_hallsberg: Hur ser karmar och fönsterbågar ut? Är det dags att även måla dessa? Som folk brukar säga "tid är pengar" så allt beror på hur mycket jobb vill och orkar man lägga ner på fönster. En ny ruta kan kosta ett par tusen beroende på storlek och tillverkare. Ett helt nytt fönster kan ligga i samma prisklass men dock inte finsnickeriet inräknat. Vet inte hur länge ett fönster ska hålla
quadra: [citat] OK, det var bra du sa det, hade jag nog inte tänkt på. provar först på källardörren och ser om det hjälper ... när det blir varmare ute dvs :-) vi får se nästa vinter, postar resultatet om nån är intresserad jesper
highlander: Efter lite beslutsångest så valde vi till slut skjutdörr in i väggen... :)
BVP: Ja, det verkar som en bra metod, men mitt fönster sitter redan på plats, utan salningsspår. Dock funderade jag på att kanske sätta en liten list inne i hörnet, att trycka smygen mot s a s. Det är en yttervägg av lättbetong och på insidan står en uppreglad vägg med isolering, OSB och gips. Jag har använt plåtreglar, men runt fönsteröppningen är det en ram av träreglar. Träregeln
rainbowfc: Det kan man inte garanter, mycket för att det hänger på hur stort underhåll du vill lägga ner. Har du inte tittat på PVC fönster?
Ola78: Ta och använd adjufix karmhylsa, det blir stadigt och bra, du behöver inte använda några kilar vid monteringen. Skruva dem med 50mm skruv för adjufixhylsa och det blir stadigt och bra. Det finns ett verktyg att köpa för att skruva i hylsorna men det duger lika bra med en avsågad insexnyckel i chucken på skruvdragaren. De är inte det billigaste men väl värt pengarna tycker jag.
Anonymiserad 94076: Jag har två toaletter i anslutning till varandra varav det finns även badrum i den som är längst in. Men för att komma dit öppnar man först en dörr från hallen och kommer in i lilla gäattoaletten där man får öppnar ytterligare en dörr för att komma in i den stora. Nu grubblar jag på att sätta in en skjutdörr i "Slussen" mellan toaletterna för det är väldigt trångt när man
Dsl: Letar just nu helt vanliga plana foder till fönster och dörrar. Hittar foder, 43 och 56 breda, men inga smalare. Tills vidare har jag köpt en vanlig foglist på 33mm som jag tycker är helt perfekt, men tyvärr smiter den ju inte åt lika bra som ett foder. Finns det ens smala foder? Var isf?
mlkjhr: Toalettlås kan ju öppnas från båda håll men det kanske inte är riktigt det du vill ha?
Crebel: Jag undrar hur RM-fönster och Vinäs-fönster är jämfört med varandra utseendemässigt. Och finns det andra märken som är likvärdiga utseendemässigt om man är ute efter fönster som passar till ett gammalt hus?
GrodanMaja: Tack för tippset med överkanten! Ska gå ut och kolla när det är ljust imorgon och försöka föreställa mig hur det skulle se ut. Men det låter ju vettigt eftersom det man sätter i underkant ju har samma färg som karmen (iallafall om man har vit)... Annars är alternativet nu att ta vridfönster och sätta det lite längre ut än det är idag. Enligt vad jag förstår blir det då inte
kolvas: Hej, jag har dubbeldörrar i min entré och tätningslisterna är dåliga, det som är det största problemet är nere mot tröskeln och uppe mot karmen där dörrarna möts, det finns ju inget att sätta en tätningslist mot där utan där är ett litet hål som man kan se ut igenom. Någon som har ett tips på hur man ska göra?