Milkshaken
*Suck*

Precis som mycke_nu skriver, fukt/regn och fönsterdrev är ett elände, och aldrig kan man vara riktigt säker på att mineralull eller vad man nu drevat med, är torrt.
Skum funkar riktigt bra, men använd pistol som gör det betydligt enklare att dosera skummet, samt använd lågexpanderande skum. De som är rädda att man inte kommer att kunna justera fönster efter 15 år, kan använda Danalims skum som är fri från isocyanater och som förblir elastisk. Jag tror att folk tolkar skum som skum.
http://www.danalim.se/produktkatalog/byggeri/fugeskum/byggskum-580/

C
Tätar du hela huset kanske du ska överväga andra former av ventilation. FTX?

Jag tätar inte hela huset utan bara på ställen det blåser in där det inte ska det.
Det var inga problem att öppna fönsterna och den biten så det var ju lugnt.

Ventilationen är nog ingen fara, det blir bara andra ställen det blåser in på.

B
fräsning är för gamla typen av fönstelist(lin), finns runda fönsterlister att köpa. fäst dessa med klar silicon. då det är kallt ute nu kanske ej silconet fäster.

Joens skrev:
Men jag hade aldrig lekt med fogskumm innan så det lockade nog en hel del.
nu kan jag det och det var kul.
Kanske nästa ägare dyker upp här och beklaga sig över alla fel han behövt rätta till efter husets tidigare ägare. :D

cederbusch skrev:
Kanske nästa ägare dyker upp här och beklaga sig över alla fel han behövt rätta till efter husets tidigare ägare. :D
Det är inte helt omöjligt, hittar denna tråden och tänker något i stil med
"Varför i helvete frågar dumpuckot för om han redan har förstört två fönster???"

Då kan jag säga som så, att bättre att kolla i efterhand så jag inte gör de andra "fel" med.
Dock är det nog mer smidighetssynpunk som gäller med isolering.

Skummer var nästan överallt... dock ska jag täta lite i källaren med skum när vädret lättar lite.

Milkshaken
isolde skrev:
Precis som mycke_nu skriver, fukt/regn och fönsterdrev är ett elände, och aldrig kan man vara riktigt säker på att mineralull eller vad man nu drevat med, är torrt.
Skum funkar riktigt bra, men använd pistol som gör det betydligt enklare att dosera skummet, samt använd lågexpanderande skum. De som är rädda att man inte kommer att kunna justera fönster efter 15 år, kan använda Danalims skum som är fri från isocyanater och som förblir elastisk. Jag tror att folk tolkar skum som skum.
[länk]

Hmm Intressant... eftersom jag inte är den som är den, utan kan ge mig ibland... (Inte ofta) :)

Ok, hur länge har den där funnits på marknaden, och vad kostar den i jämförelse mot andra vanliga?

Om det är så att den är så elastisk och bra så är den såklart ett alternativ.......

Tycker hatet mot fogskum är enormt fjantigt. En vass kniv så skär du lätt bort om du vill göra om, been there, done that.

mycke_nu skrev:
Du skall absolut täta förnster och dörrar, det gör en enorm skillnad på energiförbrukningen och temperaturen i huset.

Vårt hus som ligger i utsatt läge är varmt och gott vid vindstilla och -10 C, men iskallt vid +5 och blåst. Jag är ständigt beväpnad med fogskum, lister och tätningsmassa. (Kåken är 101 år gammal och renovering pågår.)

Beträffande drevning så hade vi en rejäl storm för några veckor sedan, vinden piskade regnet på en nybyggd takkupa hela natten. Vattnet trängde in drevningen av Gullfiber, vilken blev sjöblöt, och fortsatte ner på golvet. Det blev att riva ut och skumma i stället. Nu är det tätt.

Det är det lite extremt här, men exemplet är belysande tycker jag.
Hade ni inte monterat foder samt plåtar? Om det är rätt gjort så ska inte regn tränga in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.