Beställde altandörrar häromdan och kom i diskussion med handlaren om hur man skrev vilken hängning man ville ha på dörrarna. Jag tänkte inifrån och ut och skrev därför vänsterhängda eftersom jag vill öppna åt vänster, men handlaren sa att man skulle räkna utifrån sett och att dom därför blir högerhängda... han är gammal i gemet och därför vill man ju inte tjafsa emot..

Har han rätt? Annars så står vi där med 2 st helglasade dörrar med härdat glas med fel hängning. Kanske inget jätteproblem i sig, men det blir ju nästan som om man får gå "runt" dörren när man öppnar den i såna fall. Räknar man inifrån eller utifrån?

Från http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=5659

Högerhängd dörr, vänsterhängd dörr
Dörr och fönster ses från gångjärnssidan vid bestämning av höger och vänster.
Är gångjärnet placerat till höger är det en högerhängd dörr/fönster
Är gångjärnet placerat till vänster är det en vänsterhängd dörr/fönster

//KoW

Hängning anges från den sidan man ser gångjärnen. Utåtgående dörrar anges utifrån, inåtgående anges från insidan. Dvs, en utåtgående dörr som har gångjärnen till höger sett utifrån är högerhängd.

Bra, då hade han rätt. Tack!

Tyresö
petersson79 skrev:
Bra, då hade han rätt. Tack!

Hahaha, garanterat att när du hade gått där ifrån, så suckade handlaren och tänkte för sej själv..."ytterligare en som inte kan skilja på höger och vänster"......

Jag förstår dej, det är samma sak när jag ska förklarade för min fru att höger blinkerslampa fram behövdes bytas på bilen - och då menar jag höger i färdriktningen - hon förstod höger utifrån när man står framifrån och tittar på bilen.

Det är väldigt lätt att höger och vänster missförstås.

"Det är väldigt lätt att höger och vänster missförstås."
Lite OT. För att inte tala om politiken

Hur menar du. Om man ser en sosse framifrån så drar han till vänster men inifrån så drar han till höger.

Tyresö
Fixar_Krille skrev:
Hur menar du. Om man ser en sosse framifrån så drar han till vänster men inifrån så drar han till höger.

Hahaha, eller så drar han inifrån, ännu mer till vänster - kanske förbi Lars Ohly......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.