4 620 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Jag tätar fönster som en tok, rätt eller fel?
Sida 1 av 2
Hej!
Har läst en massa här till och från då jag med min sambo köpte ett hus för ca 2 månader sedan.
Allt är hur bra som helst och allt rullar på.
Började min husägartid med att rätta till allt som de förra ägarna gjort fel, inte gjort klar eller bara förstört.
Mycket av det(läs köket) är fixat och nu ska jag börja på lite andra projekt.
Info om hus:
1932
Fasadtegel
2 hela plan, ca 2.6 i tak i bägge
Hel källare med 1 element
3glasfönster från 1977 som är hela och fina
Renoverat och tilläggsisolerat 1977
Mina frågor:
Listerna runt fönterna är gamla och hårda och det blåser rakti igenom dessa.
De är av en platstyp som ser ut som ett V och själva fönstret lägger sig mot ena kanten för att sedan täta. Dock är det inte som ett V längre utan helt ihopklämt.
De är av någon hårdare plast och inte samma gummiliknande material som man annars ser på lister.
I karmen är det ett spår fräst där listen sätts fast, ca 7mm djupt.
Ni som kan fönsterlister vet säkert hur de ser ut.
Min tanke är att slita väck dessa och sätta dit vanliga självhäftande gummilister.
Har testat detta på ett fönster och jag vill väl påstå att det fungerade bra.
Själva karmen är obehandlad så då fäster limmet bra.
Så: är detta totalt hemskt att göra såhär, med tanke på fönstrets livstid osv osv.
Dvs vad är det för nackdelar med detta?
2:
Runt fönsterna så är det ca 3-4cm oisolerat, dvs inte dravat eller något runt dessa.
Jag har testat att mecka in fogskum på två fönster där vi håller på och renoverar och det verkar fungera bra. Dock tänker jag som så att huset måste kunna andas ordentligt.
Är det helt tokigt att göra detta eller det är helt ok att gå tillväga på detta vis?
Min sambo tycker att jag har fått "tätardille" då jag tätade alla dörrar och sånt nästan det första jag gjorde.
Det blåser nästan rakt igenom huset i dagsläget så jag vill stoppa upp vinden lite iaf.
Tacksam för svar!
Mvh Jöns
Har läst en massa här till och från då jag med min sambo köpte ett hus för ca 2 månader sedan.
Allt är hur bra som helst och allt rullar på.
Började min husägartid med att rätta till allt som de förra ägarna gjort fel, inte gjort klar eller bara förstört.
Mycket av det(läs köket) är fixat och nu ska jag börja på lite andra projekt.
Info om hus:
1932
Fasadtegel
2 hela plan, ca 2.6 i tak i bägge
Hel källare med 1 element
3glasfönster från 1977 som är hela och fina
Renoverat och tilläggsisolerat 1977
Mina frågor:
Listerna runt fönterna är gamla och hårda och det blåser rakti igenom dessa.
De är av en platstyp som ser ut som ett V och själva fönstret lägger sig mot ena kanten för att sedan täta. Dock är det inte som ett V längre utan helt ihopklämt.
De är av någon hårdare plast och inte samma gummiliknande material som man annars ser på lister.
I karmen är det ett spår fräst där listen sätts fast, ca 7mm djupt.
Ni som kan fönsterlister vet säkert hur de ser ut.
Min tanke är att slita väck dessa och sätta dit vanliga självhäftande gummilister.
Har testat detta på ett fönster och jag vill väl påstå att det fungerade bra.
Själva karmen är obehandlad så då fäster limmet bra.
Så: är detta totalt hemskt att göra såhär, med tanke på fönstrets livstid osv osv.
Dvs vad är det för nackdelar med detta?
2:
Runt fönsterna så är det ca 3-4cm oisolerat, dvs inte dravat eller något runt dessa.
Jag har testat att mecka in fogskum på två fönster där vi håller på och renoverar och det verkar fungera bra. Dock tänker jag som så att huset måste kunna andas ordentligt.
Är det helt tokigt att göra detta eller det är helt ok att gå tillväga på detta vis?
Min sambo tycker att jag har fått "tätardille" då jag tätade alla dörrar och sånt nästan det första jag gjorde.
Det blåser nästan rakt igenom huset i dagsläget så jag vill stoppa upp vinden lite iaf.
Tacksam för svar!
Mvh Jöns
Sjäklvhäftande lister brukar inte sitta särskilt länge. Det är bättre att använda häftklammer eller lim som är avsett för detta. Jag föredrar häftklammer eftersom det är lättare att ta bort om det skulle behövas senare.
Dreva ska du definitivt göra om det inte är gjort. Jag skulle dreva med glasull istället. Dels tror jag inte på fogskummets åldringsbeständighet och dels så är det lätt hänt att man trycker i för mycket så att fönsterkarmen kröks. Se bara till att det fortfarande finns ventilation i huset. Om du tätar alla fönster och det inte finns några ventilationsöppningar så blir det för tätt.
Dreva ska du definitivt göra om det inte är gjort. Jag skulle dreva med glasull istället. Dels tror jag inte på fogskummets åldringsbeständighet och dels så är det lätt hänt att man trycker i för mycket så att fönsterkarmen kröks. Se bara till att det fortfarande finns ventilation i huset. Om du tätar alla fönster och det inte finns några ventilationsöppningar så blir det för tätt.
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Vänta nu ... Förklara lite bättre.Joens skrev:
Runt karmen eller runt bågarna?
Åt vilket håll är det 3-4 cm ... i rikting "insida -> utsida" eller längs väggens yta.
Det ska inte vara en spalt på 3-4 cm på något av ställena ...
Runt karmen brukar det vara 0,5 - 1,5 cm, runt bågarna några mm.
Men, dom som monterade fönsterna, drevades inte fönsterna när dom monterades? Låter ju väldigt oproffsigt. Jag skulle nog också avråda dej att använda fogskum - använd vanlig gullfiber istället - finns färdigt på små rullar.
Jag skulle inte tveka att använda fogskum, även om jag hatar fogskum. Så här i efterhand är det ju det enklaste sättet att både få tätt och att isolera på samma gång.
Att kröka karmar är lätt men det är också lika lätt att låta bli om man bara tänker sig för.
Eld, varför skulle fogskummet inte vara åldersbeständigt? Eget tyckande eller fakta?
Att kröka karmar är lätt men det är också lika lätt att låta bli om man bara tänker sig för.
Eld, varför skulle fogskummet inte vara åldersbeständigt? Eget tyckande eller fakta?
Du skall absolut täta förnster och dörrar, det gör en enorm skillnad på energiförbrukningen och temperaturen i huset.
Vårt hus som ligger i utsatt läge är varmt och gott vid vindstilla och -10 C, men iskallt vid +5 och blåst. Jag är ständigt beväpnad med fogskum, lister och tätningsmassa. (Kåken är 101 år gammal och renovering pågår.)
Beträffande drevning så hade vi en rejäl storm för några veckor sedan, vinden piskade regnet på en nybyggd takkupa hela natten. Vattnet trängde in drevningen av Gullfiber, vilken blev sjöblöt, och fortsatte ner på golvet. Det blev att riva ut och skumma i stället. Nu är det tätt.
Det är det lite extremt här, men exemplet är belysande tycker jag.
Vårt hus som ligger i utsatt läge är varmt och gott vid vindstilla och -10 C, men iskallt vid +5 och blåst. Jag är ständigt beväpnad med fogskum, lister och tätningsmassa. (Kåken är 101 år gammal och renovering pågår.)
Beträffande drevning så hade vi en rejäl storm för några veckor sedan, vinden piskade regnet på en nybyggd takkupa hela natten. Vattnet trängde in drevningen av Gullfiber, vilken blev sjöblöt, och fortsatte ner på golvet. Det blev att riva ut och skumma i stället. Nu är det tätt.
Det är det lite extremt här, men exemplet är belysande tycker jag.
Hej!
Härligt med lite respons...
Det är som så att tilläggsisolering sitter på utsidan av huset och det är isolerat vad jag kan se runt själva karmen men inte runt bågen.
Man känner hur det drar in kallt mellan karmen och bågen när man känner i den lilla springan som blir där.
Jag tror själv inte att det är några problem med fogskum att det ska göra att det blir snett eller påverka något sånt då det har ena sidan att expandera mot utan att bli stoppad. Dock vet jag inte vad som är bäst.
Funderade först på vanlig isolering men tänkte att fogskum blir nog bäst. Men det var min egen logik.
Det verkar vara lite blandat om man gillar fogskum eller inte.
Jag har iaf testat detta på två fönster och det jag funderar på är om jag ska gå vidare med det eller om jag ska gå över till vanlig isolering.
Man kan ju testa med vanlig på ett annat fönster, det kladdar ju mindre med.
Det blir ju ordentligt jävla kallt när det blåser här. Speciellt på golven men det är en annan historia som jag har under "kontroll" och under test.
Härligt med lite respons...
Det är som så att tilläggsisolering sitter på utsidan av huset och det är isolerat vad jag kan se runt själva karmen men inte runt bågen.
Man känner hur det drar in kallt mellan karmen och bågen när man känner i den lilla springan som blir där.
Jag tror själv inte att det är några problem med fogskum att det ska göra att det blir snett eller påverka något sånt då det har ena sidan att expandera mot utan att bli stoppad. Dock vet jag inte vad som är bäst.
Funderade först på vanlig isolering men tänkte att fogskum blir nog bäst. Men det var min egen logik.
Det verkar vara lite blandat om man gillar fogskum eller inte.
Jag har iaf testat detta på två fönster och det jag funderar på är om jag ska gå vidare med det eller om jag ska gå över till vanlig isolering.
Man kan ju testa med vanlig på ett annat fönster, det kladdar ju mindre med.
Det blir ju ordentligt jävla kallt när det blåser här. Speciellt på golven men det är en annan historia som jag har under "kontroll" och under test.
Fogskum kan defintivt böja karmarna, du måste absolut sätta 3-4 st horisontella stöd från sida till sida innan du skummar.
Använd brädstumpar, eller vad som helst, och skydda karmytorna med masonitbitar så det inte blir märken.
Använd brädstumpar, eller vad som helst, och skydda karmytorna med masonitbitar så det inte blir märken.
mycke_nu skrev:
Det låter väldigt allvarligt. Detta har jag inte gjort..... får hoppas att det inte har tagit stryk pga detta. .. . .
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det märker man när fönstren inte går att öppna.
Protte
Protte
Kör med fogskum du men fyll med måtta. Har du inte erfarenhet av det så starta bara med en liten klick och vänta nån timme till det expanderat klart så att du får lite känsla för hur det beter sig. Skummet kan böja/förflytta både det ena och det andra men fyller du med måtta brukar det inte vara något problem.
Eländet är dock kladdigt som f-n så skydda golv/vägg/mm och försök undvika att drälla...
Eländet är dock kladdigt som f-n så skydda golv/vägg/mm och försök undvika att drälla...
nej inte fogskum..... Fogskum är bra i grunder och andra ställen där det är svårt att komma åt, men INTE i karmar.... Hur ska du kunna justera fönstrena sen om 15 år när det börjar slå sig lite????
Kör med vanlig hederlig drevisolering istället, packa inte för jävla hårt utan lagom....... Då har du ett funktionellt fönster i många år framåt, utan det där hemska fogskummet...
Kör med vanlig hederlig drevisolering istället, packa inte för jävla hårt utan lagom....... Då har du ett funktionellt fönster i många år framåt, utan det där hemska fogskummet...
nu är det iaf tätat med fogskum och det har inte slagit sig.
dock gjorde jag detta innan jag gjorde inlägget, det var mer en kontroll så jag inte gör fel på alla fönster utan så jag kan stoppa på dessa.
Fönstrena öppnas så fint så det fungerar bra.
Det drar inte från dem som det har gjort innan. har dock inte satt dit foderna ännu(eller lister?)
Så det verkar fungera som det ska.
Dock kommer jag nog inte mecka mer direkt med fogskum med fönsterna, det var så smidigt att komma åt med vanlig isolering så det är väl dumt om man ska behöva ändra i framtiden...
Dock är det också smidigt att komma till och skära bort skiten om man ska ha bort det.
Dock ska jag fogskumma lite i källaren, den jävla dörren kunde nästan stå öppen så kallt och jävligt det drar från den.
Han ska få sig en omgång, plus att jag ska lägga till lite på ett fönster där jag var för snål.
Slutsats, delad mening om fogskummets vara eller inte.
I detta fallet gick det bra, men det hade nog gått minst lika bra med vanlig isolering.
dock gjorde jag detta innan jag gjorde inlägget, det var mer en kontroll så jag inte gör fel på alla fönster utan så jag kan stoppa på dessa.
Fönstrena öppnas så fint så det fungerar bra.
Det drar inte från dem som det har gjort innan. har dock inte satt dit foderna ännu(eller lister?)
Så det verkar fungera som det ska.
Dock kommer jag nog inte mecka mer direkt med fogskum med fönsterna, det var så smidigt att komma åt med vanlig isolering så det är väl dumt om man ska behöva ändra i framtiden...
Dock är det också smidigt att komma till och skära bort skiten om man ska ha bort det.
Dock ska jag fogskumma lite i källaren, den jävla dörren kunde nästan stå öppen så kallt och jävligt det drar från den.
Han ska få sig en omgång, plus att jag ska lägga till lite på ett fönster där jag var för snål.
Slutsats, delad mening om fogskummets vara eller inte.
I detta fallet gick det bra, men det hade nog gått minst lika bra med vanlig isolering.