Hej,

Vi har fått nytt golv. Det är ett massivt trägolv som är hellimmat utan några avbrott i två sovrum och en mellanliggande hall. Nu ska vi sätta dit dörrar och våra snickare undrar om vi vill ha tröskel eller ej...

Det skulle bli mycket finare utan trösklar, men vi vill samtidigt ha vårt sovrum någorlunda ljudavskärmat från resten av huset. Därför uppstår en del frågor:

Hur mycket ljud släpper en glipa igenom?
Finns det några lister man kan sätta dit under dörren så att springan blir minimal?
Hur liten kan man göra springan?
Finns det några lister som dämpar ljud mer än andra?
Kan man uppnå samma ljuddämpning med en list som sitter fast under dörren som med en tröskel?

Hälsningar,
Christian

Nog finns det någon form av list att sätta under. Kan de heta släplist tro?

Hmm... släplist är nåt man sätter i duschdörrar tror jag. Heter det inte borstlist tro?
Vet iaf att K-Rauta och säkert fler välsorterade byggfirmor har dem.

Man kan ta av dörren och fräsa ett spår i underkant och sedan montera en aluminiumlist med borst på precis som gadu säger. Det gör nog ganska stor skillnad om det blir tätt.

Totte_S
Min erfarenhet är att ju tyngre dörr desto bättre ljuddämpning, oavsett springa under dörren. Det är oerhört bekvämt att slippa trösklar. Vi har ett helt plan med samma golv utan trösklar, med skjutdörrar av gamla spegeldörrar, vilka minst sagt väger en del. De släpper igenom klart mindre ljud än vad en nytillverkad (lätt) furudörr med tröskel gör, trots att det är en glipa på ca 10 mm mellan golvet och dörrbladet. Men som sagt, det är bara mina erfarenheter.

Jag hade skippat tröskel, den är bara ivägen. Kolla om det är isolering mellan karm och reglar det gör mycket. Blir ni missnöjda kan man alltid lägga dit tröskel i efterhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.