Jag har kommit över ett antal ovalcylindrar märkta DN. Jag har idag ett antal förråd där jag förvarar material till ringa värde, men har olika nycklar till dem. Om jag kan byta till ovannämnda cylindrar kan jag kanske ha samma nyckel till alla. Har inga nycklar till DN cylindrarna. Var hittar jag mer info om Assas ovalcylindrar och märksystem?

Bo Gunnar

ring Assa i morgon och kolla vem som äger låssystemet. Är det inte spärrat kan du plocka ut nycklar hos vilken riktig låssmed som helst, bara be dem faxa ut delningen till smeden.

mvh

Martin

Assa kommer inte säga vem som äger systemet.
Första frågan är vart står märkningen? är det stansat i bakkant? Kan du ta en bild så kan du få svar direkt vad du kan och inte kan göra med dina cylindrar.

Ja DN är stansat på ovankant baksida, ovanför de gängade hålen. Kan jag öppna cylidern och ändra stiften så jag får en "standard" = godkänd kod?
Bo Gunnar

Den märkningen är enbart för låssmeden så han och kunden vet var i systemet cylindern skall sitta. Det är mao ingen "Assa"märkning som talar om vem som äger systemet. Om det går att göra nått med systemet beroende på vad det är för system, om det är 500, 700, 4000/5000 eller likande avgör. Om du tittar på ovansidan på cylindern. Är hålen pluggade? eller har du en skruv i bakkant i linje med hålen?
Medbringaren (den del som går i i kistan, är den skruvad eller sitter den fast med en klämring?

frohike har givetvis rätt, man måste ju ha systemnumret. Det kan stå på cylindern, det finns inga fler märkningar?

Inga fler märkningar.
Inga pluggningar på ovansidan eller skruv i bakkant. Medbringaren är låst med en mässingsfärgad ring, som man antagligen måste bryta sönder för att öppna cylindern.
Jag skulle fotograferat om jag hade haft lätt att komma åt min kamera.
Bo Gunnar

vad har du för mått på cylindern? från framkant till bakkant.. Låter som ett gamal 5 stift alt ett tidigt 700 system som du har kommit över. Finns det inga 2,5-3mm hål på uppe på cylindern så innebär det att du måste ha en nyckel för att överhuvudtaget kunna lägga om det, kan gå genom shimming/dyrkning, men då börjar vi prata summor i ren tid att det är mer lönt att köpa nytt. Även att lägga om 500 och 700 system är sällan lönt om det är flera cylindrar det handlar om..

Assa kan inte hjälpa dig om du inte vet systemnummret. Då kan du få reda på vilken låssmed som ansvarar för systemet. Är det en Twin-cylinder så kan du heller inte pilla sönder den, för du är beroende av rätt sidkod till nyckeln... Du ska nog inte hoppas för mycket på denna lösning...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.