21 970 läst ·
26 svar
22k läst
26 svar
Byta fönsterlist nu i vinter?
Sida 1 av 2
Tja!!
Har massa fönster som drar kallt i huset och har funderingar på att byta fönsterlister nu i vinter och undrar om det är någon idé att göra det nu eller ska vi vänta till våren/sommaren?
Vad är nackdelen att göra det på vintern? Är det att de inte fäster lika bra eller?
Har massa fönster som drar kallt i huset och har funderingar på att byta fönsterlister nu i vinter och undrar om det är någon idé att göra det nu eller ska vi vänta till våren/sommaren?
Vad är nackdelen att göra det på vintern? Är det att de inte fäster lika bra eller?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
P-list går att häfta (häftklammer) fast i vilket väder som helst.
Protte
Protte
Du kan givetvis göra det även på vintern. Använd professionella metoder och silikonlimma listen.
Använd bara rätt lim så går jobbet lätt. Jag har många fönster att underhålla och täta, närmare ett 100-tal totalt i villan och sommarstället så det gäller att göra intervallerna så långa som möjligt. Min erfarenhet är att listerna kläms och deformeras med häftpistol. Att limma med patron och pistol går snabbt och ger överlägsen vidhäftning.
Allt du behöver veta finns på Leif Arvidssons hemsida, till och med videofilmer. http://webshop.leifarvidsson.se/SE/start/
Använd bara rätt lim så går jobbet lätt. Jag har många fönster att underhålla och täta, närmare ett 100-tal totalt i villan och sommarstället så det gäller att göra intervallerna så långa som möjligt. Min erfarenhet är att listerna kläms och deformeras med häftpistol. Att limma med patron och pistol går snabbt och ger överlägsen vidhäftning.
Allt du behöver veta finns på Leif Arvidssons hemsida, till och med videofilmer. http://webshop.leifarvidsson.se/SE/start/
Produkter som diskuteras: "p list"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
61 kr inkl moms
Läs mer
asscch. Silikonlim hit och dit... Bara underlaget rengöres ordentligt, jag tar alltid APOTEKETS REN BENSIN. och tvättar med, torkar efter med en luddfri trasa, använder P-listens egna självhäftande, och kompletterar med några klammer på den platta snibben....
Kom ihåg att sätt listen på gångjärnssidan annorlunda, den ska sättas på gavelkarm istället för i spåret..... Se bara till att få det riktigt snejsigt tätt vid mötena av upp och nedlister.....
Det tar ca, 4 minuter att täta ett normalfönster på P-list.....
Kom ihåg att sätt listen på gångjärnssidan annorlunda, den ska sättas på gavelkarm istället för i spåret..... Se bara till att få det riktigt snejsigt tätt vid mötena av upp och nedlister.....
Det tar ca, 4 minuter att täta ett normalfönster på P-list.....
Produkter som diskuteras: "P-list"
Tätningslist P-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
664 kr inkl moms
Läs mer
Just det, självhäftande list med klammer i hörnen duger bra.Milkshaken skrev:
Att sätta fast listen går fort, men förberedelsen med rengöring efter tidigare list kan ta mycket längre tid. Särskilt i kyla!