Menar du plastfönster i största allmänhet så kan jag meddela min erfarenhet av dem. Jag har monterat ett trettiotal och är väldigt nöjd med dem. Tvåglas räcker utmärkt. Det är isoleringsvärdet som är det viktiga, inte antalet glas.techn9ne skrev:
Väldigt nöjd med mina plastfönster. Kolla min projekttråd för bilder.
Tycker dock i regel att importerade plastfönster är riktigt fula. På tok för mycket karm och båge. När det gäller kvaliteten på plasten så finns det ett antal olika varianter. Av de som är godkända för tillverkning i Sverige är blyfria, godkända mjukgörare, fritt från kvicksilver och hög titandioxidhalt. Den typen av pvc-granulat är betydligt dyrare men har bättre livslängd och uv-beständighet. 22 fönster med montage för 50 tusen... Normalpris för fönsterbyte är ca ca 8-10000 per enhet för EQ märkta kvalitetsfönster. Men man får va man betalar för.
Tycker dock i regel att importerade plastfönster är riktigt fula. På tok för mycket karm och båge. När det gäller kvaliteten på plasten så finns det ett antal olika varianter. Av de som är godkända för tillverkning i Sverige är blyfria, godkända mjukgörare, fritt från kvicksilver och hög titandioxidhalt. Den typen av pvc-granulat är betydligt dyrare men har bättre livslängd och uv-beständighet. 22 fönster med montage för 50 tusen... Normalpris för fönsterbyte är ca ca 8-10000 per enhet för EQ märkta kvalitetsfönster. Men man får va man betalar för.
Jag köpte mina via en bekant direkt från tillverkaren i polen, fönster med Schuco CT70 profiler, dessa tycker jag inte har speciellt mycket karm/båge.
(Såg att jag glömt trycka dit dom små plastplupparna över dräneringshålen
Jag gav ca 15´000:- för 12 öppningsbara fönster, 2 fasta (40*200) och en dubbel altandörr, plus 2000:- för frakt direkt från fabriken och hit.
Vad det är för typ av PVC vet jag inte, men med tanke på hur mycket pengar Schuco lägger på sina miljö-produkter så tror jag att profilerna är vettiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Såg att jag glömt trycka dit dom små plastplupparna över dräneringshålen
Jag gav ca 15´000:- för 12 öppningsbara fönster, 2 fasta (40*200) och en dubbel altandörr, plus 2000:- för frakt direkt från fabriken och hit.
Vad det är för typ av PVC vet jag inte, men med tanke på hur mycket pengar Schuco lägger på sina miljö-produkter så tror jag att profilerna är vettiga.
Nu sitter mina fönster på plats!! Riktigt nöjd förutom att jag blev lovad att spegelglas inte stal något ljus... Det stämde inte så dom kommer 10e jan och byter några mot vanligt glas summan blev 33250:- efter rot jag är nöjd bilder kommer upp snart!! Tack för visat intresse! MVH
Klicka här för att svara