Hej!

I vår bostadsrättsförening har vi en lokal som är väldigt svåruthyrd pga dålig planlösning samt att den har källare under som ingen vettig lokalintressent finner användbar. Därför kommer vi att gjuta igen källartrappen från lokalen, göra en egen ingång till källaren, samt dela av lokalen genom att ta upp ytterligare en ingång.

Jag har bifogat bild och frågorna är:

1. Ny dörr istället för fönster på bottenvåningen, detta bör väl inte vara några konstigheter, ingen balk och så behövs eller? Kan inte tänka mig det då dörren bredvid inte har det heller samt att hål redan finns för fönster.

2. Ny ingång till källaren istället för fönstret, det är lite grävjobb etc, kan man sätta in en dörr utan att ha ngn balk? ovanför fönstret finns idag ingen balk. Hur dyrt är det att asfaltera en liten ingång på 1,3x2M? Hur gör man med regnvatten som kommer att regna neråt mot ingången, idag rinner regnvatten från stuprören ner i marken endast, källaren har minimal fuktinträngning men i och med en backe mot källaren så kommer vattnet att rinna in?

3. Vi har tänkt att vi i styrelsen samlas ngn helg och gör hålen och gräver, sedan gör ett byggbolag resten, hur gör vi håltagningen om inte balkar och så behövs, tigersåg?

Hoppas det hamnade i rätt forumkategori.

• IMG_0482.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om ni bara behöver såga ned i väggen så att höjden på öppningen blir för en dörr istället för ett fönster så borde det inte vara några hållfasthetsproblem med det, men stämmer bredden på öppningen för en dörr? Om du måste bredda också så är dte inte lika självklart OK.

Vad gäller källaringången, för det första så är det troligen ett ganska stort grävjobb, låt en maskin göra det. ni måste gräva ned ca 0,5 djupare än golvnivån på källaren, där fyller ni sedan med 20 - 30 cm singel, det skall läggas frigolit 10 - 20 cm för att förhindra att tjälen går ned i materialet under singelbädden, om ni inte har till gång till ett dagvatten rör att leda bort vatten i så får ni dessutom gräva en stenkista under eller bredvid trappan,

Om vi antar att trappan blir 1,5 m djup så får ni räkna med att det skall grävas upp drygt 20 ton massor. En grävmaskin gör det på nolltid, med handkraft kan det ta hur lång tid som helst.

Håltagning i väggen.

Om vi antar att det är betong i källarväggen så anlitar man en håltagningsfirma med diamantsåg, det kostar troligen 5 - 10 000. Skall ni göra det själv så kommer dels hålet att bli jättefult och kräva dyra byggnadsarbeten för att snygga till, dels tar det lång tid med bullrande maskiner (som ni troligen måste hyra för ngn 1000 lapp).

Tigersåg kommer man ingenstans med i en betongvägg.

OK, vi planerar att sätta en bredare till båda ingångarna på bottenvåningen, 11x21 karmmått, dvs vi måste öka bredden, även källaringången blir en 11x21 ev en pardörr så att en byggfirma eller annan tänkbar hg kan lättare lasta in och ur. I andra änden av huset har vi en lokal med flera fönster i bredvid varandra, men hur kollar vi upp detta med balken? Om ngn sådan behövs.

Är det ett dagsjobb för en grävare med etablering och allt? Materialkostader för grävjobbet, antar att massorna ochså ska köras bort.

Håltagningen får håltagarna sköta då.

Antar att i alla fall bygganmälan krävs men krävs bygglov ochså?

Efterssom du ändrar huset uteseendemässigt så borde det behövas bygglov.

Vad gäller grävaren så borde det vara ett enstaka antal timmar.

Jag byggde en ny källartrappa till vårt hus, men det var i en befintlig garageuppfart som vi sedan har fyllt igen, så det var bara grävning för grundläggningen, jag anlitade en grävare som höll på med ett hål i gatan ett par kvarter bort, han skulle ändå köra förbi vår gata på vägen hem.

Den maskinen höll på i totalt 15 minuter att gräva, och långt senare tog jag hit en firma som dels levererade material för igenfyllning av garageuppfarten och dels tog lerhögen från grävningen som returlast, lastbilen hade en liten kran med skopa som lyfte upp lerhögen. Min lilla grävning som alltså bör ha varit avsevärt mindre än eran grävning efterssom jag bara skulle få dit en grundläggning för trappan, gav en lerhög som vägde drygt 12 ton.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.