V
vindkällare: Hej. Ledsen att det tagit tid, läcka värmesystemet. Det är 2-glas, har sökt, men ej hittat pappret ang u-värdet. Haaa Deee Nisse
8 svar · 5,2k läst
K
Kjell_G: Låter som ett bra tips som genererar ett trevligt vinterpyssel - att skapa egen marmorering :) Kjell G
3 svar · 2,6k läst
·
W
warnis: Tilläg: Förutom lampknapp sitter det ett vanligt eluttag samt comhem uttag. Det ryktas om att dem är väldigt känsliga för att man pillar med uttagen.
11 svar · 6,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Under förutsättning att det rör sig om utåtgående fönster, förstås.....;) Är det utåtgående så ska listen sitta på annat sätt. Jag skulle börja med tätningslisterna och se om problemet med imma försvinner. Dammlist emellan lufterna kan du pröva med senare. Det finns en liten risk att de hindrar luftcirculationen mellan rutorna och då blir det imma ändå. Fördelen med
10 svar · 2,2k läst
V
verktygsgurun: Det var dyrt! 2000-3000 per dörr innan ROT är mer normalt.
1 svar · 5,6k läst
T
Tumme: Jag hittade den sidan idag också då jag googlade runt =)
2 svar · 6,5k läst
thomas33
thomas33: Tänkte inte chansa, därför frågade jag. Undrar nu enbart hur jag vet vilka som tål ytterväggar, eller om det som jag sa tidigare, endast är u-värdet som skiljer mellan de olika glasblocken. Skulle det vara det, så gör det knappast något, för mina källarfönster är ändå så dåliga. Finns det någon klassning skriven på glasblocken/kartongerna?
2 svar · 5,1k läst
slacker
slacker: Även Theofils säljer ett system som jag själv kommer att köpa till Sovrummet: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60801000 Räknar man på tre dörrar på TVÅ toppskenor och TVÅ bärskenor a 3.5 meter så blir det 1354+moms. Tycker det är ganska överkomligt. Jag kör mina i 16mm MDF som jag kantar med 20x20x2mm hörnlist av aluminium. Där får man 6 meter för dryga 100 lappen
4 svar · 8,4k läst
V
verktygsgurun: [citat] Kemiskt trä eller plastic padding fungerar bra, slipa till och måla över.
4 svar · 2,0k läst
·
K
kristinaa: Ser ut som det var länge sedan denna tråden var uppe men jag följde alla råd som ni har tippsat om. Det slutade med att jag valde en firma i göteborgs trakten, Fönstermontören i göteborg. De hade massa olika fönster leverantörer som de arbetade.. vad som inte framgick här på sidan var att det var lång väntetid på att få fönster.. nästan sju veckor, men jätte nöjd nu när det
23 svar · 15,8k läst
·
M
Missionären: Kanon, tack för det
9 svar · 3,6k läst
Y
yuphin: blir 45x45 reglar bra, eller 45x70 kanske? vet inte riktigt hur bred skenan är och det behövs ju 2 spår...
9 svar · 5,7k läst
U
urk: Kom på en lösning. Så det löser sig nog...
1 svar · 2,1k läst
·
Lisa H
Lisa H: Samma problem här med. Nyinflyttad i hus från slutet av 40-talet. Skall gå upp och täta fönstret, dra ut fönsterbrädan lite och kika över hur det ser ut med ventilation.
6 svar · 2,4k läst
Matti_75
Matti_75: Ja det finns 10mm spånskivor hos välsorterade bygghandlare. Om inte så tar dom hem åt dig på beställning.
1 svar · 2,8k läst
B
bibbif: [citat] Ja, min första tanke var just att "riva ut allt" men ju fler gånger jag varit till huset nu, desto er blir jag förtjust i det som är. När man försöker tänka in våra möbler där etc istället för hur damen som bor där nu har det. men jag tror att bardisken får nog ryka. har himla svårt för den. (kanske för jag är uppväxt i ett hus med en med snorgröna luckor, vad vet jag
12 svar · 10,5k läst
·
E
eckeph: Jag har samma problem men mina fönster har en urfräsning (fyrkantig) som är ganska djup. Jag har provat med 5mm Omega list, den minsta som jag hittat, men på vissa ställen är urfräsningen så smal så att jag inte kan få in listen. På andra ställen är glappet mellan fönster och karm så stort att en 5mm list inte fyller ut tillräckligt. På de ställen jag väl får in listen sticker
3 svar · 5,0k läst
C
cameng: Hej Ciia! Ledsen att jag inte svarat dig tidigare...Men jag provade allt möjligt...inget hjälpte. Nu har tiden gått och jag tvättar fönstrena med diskmedel blandat med ättikssprit och det blir ganska så bra, men vissa gånger blir det uruselt och flammigt...men jag har helt resignerat på något vis...Lycka till med alla tips som kommit!
10 svar · 16,0k läst
V
verktygsgurun: Lasyr ?
2 svar · 4,1k läst
V
2 svar · 4,1k läst
P
Peter_K: Det blev i liv med regelverket ca 25mm in i fasaden vilket ser ok och så slipper jag flytta ut ett annat fönster som är monterat likadant och inte ska bytas. Lite konstigt byggt utan luftspalt bakom fasadpanelen men det verkar klara sig bra ändå vad jag kan se.
7 svar · 2,1k läst
S
salvora: Hej, Vi bor i en 30-talslägenhet i Uppsala. Innerdörrarna är typiska för tiden, släta och tråkiga men de har en stor luftspalt i mitten som gör dem mycket effektiva m.a.p. ljuddämpning. Av estetiska skäl vill vi ändå förnya oss med spegeldörrar. Frågan är om vi ska välja riktiga trädörrar eller sådana av spårfräst MDF? Vilken sort dämpar bäst? Finns spegeldörrar med
0 svar · 1,3k läst
I
imported_Tessan: [citat] Ser mycket bra ut =) Hmm, får se om vi kanske beställer till våren, känns inte lönt nu, bara tanken av att ta bort fönster nu när det börjar bli kallt känns lite så där!!
10 svar · 1,5k läst
M
MBZV: Har haft spaltventilerna lite öppna samt höjt par grader på elementen. Lite, lite fukt på insidan av fönstrerna men klart bättre så jag tänkte mäta luftfuktigheten i helgen. Duger det med en enkel termo/hygrometer från Jula? http://www.jula.se/digital-termometer-hygrometer-943093 Vill mest bara få en indikation på luftfuktigheten innan jag börjar vända mig till en vent firma.
4 svar · 2,0k läst
21:an
21:an: Att renovera gamla fönster tar lång tid, men egentligen är det ju jätteroligt! Vi har 2*60 bågar som skall renoveras, varav 2/3 har tre rutor i sig med profilerade spröjs. Nu har jag bara 2*55 kvar! Jag gjorde som så att jag köpte en handöverfräs av bättre modell (Festool 1400) med räls. Den använder jag dels för att fräsa bort kitt, men även för att sänka falsen på
32 svar · 59,9k läst
·
M
mdjerf: Har du sett, eller vet vad denna tätningslist till en ytterdörr tillverkad av Bor kan finnas att köpa. Ingen av Bor själva, Bygg Ole, Fredells eller någon hantverkare jag pratat med vet. Kuntze har mycket, men inte denna. Alternativ? En jättelik o-list att silikona fast? Tack för eventuella tips!
0 svar · 3,8k läst
·
morsan
morsan: Men det hjälpte med innanfönster. En enorm apparat varje höst :) Gjordes det rätt stod luften stilla mellan rutorna. Putsa alla fönster, in med fönstervadd och små skålar med koncentrerad svavelsyra :O upp med innanfönstren och så klistra glipan båge/karm med pappersremsor. Där det drog var vid de öppningsbara vädringsfönstren.
15 svar · 31,2k läst
J
Jonas66: Hej! tänker börja renovera och måla om mina fönster, har köpt en lackfräs som gör att jag kommer ta bort all gammal färg. Men den stora frågan är vilken av alla sk färgsystem man "ska" använda, Jotun har sitt system där olja och grundfärg är samma, Alcro har sitt där man ska göra var sak för sig, Beckers mm mm mm. Finns det någon "ojävig" fönsterrenoverar och målare som kan
0 svar · 1,7k läst
F
frohike: Det finns några stora aktörer på säkerhetsfilm på den svenska marknaden Hammerglas Bekaert Solfilmsgruppen Priset brukar ligga runt en 500 kr/kvm upp till 1500 kr/kvm beroende på vad man väljer och vilka egenskaper man önskar Ren säkerhetsfilm är billigast Rätt monterad med en toppfog på insidan fördröjer ett inbryningsförsök med uppåt 20ggr tiden det tar utan film på rutan Men
3 svar · 7,4k läst
L
lillenJ: Min dörr stämmer ju på gammla måttet förutom att den är 3.5 cm tjock. Han på "mindörr" sa att alla deras är 4 cm tjock :( / Johan
4 svar · 4,6k läst
K
kacke_: Hej Det är ju bara att ringa runt och fråga olika tillverkare. Tror inte det är något problem.
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.