Snailman
Det som är lite knepigt är att tröskeln är indragen ca 10 till 15 mm jämfört med karmen, det gör ju att om man har en smyg med rak sida får ett 'hål' in nån kvadratcm eller tvåq(;^;)p

är det bara att strunta i för att jag är pedant eller:x

jag tänker ju inte ta en bredare bräda så jag kan göra en utbuktning som täcker springan...

skickar med bild på hur jag skulle gjort om det inte varit en dooria dörr...

• IMGP3686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
kan man få bild på dooria dörren. har inte sett tidigare någon med indragen tröskel

I vilken linje ligger fasaden som den ska gå över? Vanligtvis brukar jag göra som ett underbleck

Nu är ju inte det något fel på eller annolunda konstruktion på dörren. Tröskeln ar ju precis samma bredd som karmen, det ser man ju på bilden. Däremot så är dörren montera en bit in vilket gör att du får ha ett extra knäck på blecket.
Var är uppviket på blecket?

Han skriver ju att det inte e den dörren... Men som sagt bara att göra blekte djupare. Ser inte problemet

Snailman
jag har beställt ett bleck och monterat det, men som sagt tröskeln ligger inte i linje med karmens framkant tröskeln är nån cm längre in... om man ser på bilden (så ser inte min dörr ut) så skulle man få ett hål framför den bruna tröskeln och framför tröskelblecket, då smygen följer karmen

min smyg är väl ca 5cm djup ungefär som på bilden..

ska se om jag kan ta en bild på min dörr imorgon

Redigerat:
Aha....sorry! Nu e jag med! Ja nån centimeter in är vanligt även på fönster nuförtiden. Gör man som an skall med uppvik på blecket så blir det inget hål in.

Snailman
Ok, hur brukar man göra med blecket på dörrar då? på fönster har jag ju sett hur man gör..

Snailman skrev:
Ok, hur brukar man göra med blecket på dörrar då? på fönster har jag ju sett hur man gör..
Dörrar tycker jag det sällan finns nån standard. Man får tillverka ett tröskebleck som passar just den dörren. Det som skiljer är infästningen i tröskeln, hur den sitter i vägglivet, om där är en trappa, gjuten klack, anslutning mot klinker mm mm. Tänk att du skall kunna hälla vatten på dörren och vattne skall inte kunna rinna in någonstans. Samt att smygar inte ligger i direktkontakt med blecket.

Snailman
ok,det ska inte se ut som på bilden då...

ska se vad jag kan åstadkomma, hoppas plåten var tillräckligt lång för att kunna bocka upp ändarna då.

S
har aldrig monterat än dooria som haft mindre tröskel än karm.
va på deras hemsida och kollat i katalog

Snailman
ok här kommer en bild på före (den indragna tröskeln syns tydligt) och efter

det uppvikta örat går in ett antal mm i smygbrädan så vatten som rinner på smygbrädan lär hamna på plåten och ledas vidare

Kan ju nämna att det är en branddörr om nu de skulle råka ha en bredare karm än vanliga dörrar

• IMG_0719_resize.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0723_resize.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Så korkad konstruktion! Aldrig sett tidigare!
ring Dooria och fråga hur man skall få till en tät och godkänd anslutning ed tröskekbleck eller underbleck på deras dörrar. Spelar ingen roll hur man gör uppviket blir ju hål iallafall.

S
måste vara fel tröskel. hittar ingen karm med liknande utförande

Den skall se ut så. De e ju samma sak med fönster. Understycket/tröskeln är indragen för att inte bli lika utsatt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.