Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det som är lite knepigt är att tröskeln är indragen ca 10 till 15 mm jämfört med karmen, det gör ju att om man har en smyg med rak sida får ett 'hål' in nån kvadratcm eller tvåq(;^
p
är det bara att strunta i för att jag är pedant eller:x
jag tänker ju inte ta en bredare bräda så jag kan göra en utbuktning som täcker springan...
skickar med bild på hur jag skulle gjort om det inte varit en dooria dörr...
är det bara att strunta i för att jag är pedant eller:x
jag tänker ju inte ta en bredare bräda så jag kan göra en utbuktning som täcker springan...
skickar med bild på hur jag skulle gjort om det inte varit en dooria dörr...
Redigerat:
Nu är ju inte det något fel på eller annolunda konstruktion på dörren. Tröskeln ar ju precis samma bredd som karmen, det ser man ju på bilden. Däremot så är dörren montera en bit in vilket gör att du får ha ett extra knäck på blecket.
Var är uppviket på blecket?
Var är uppviket på blecket?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har beställt ett bleck och monterat det, men som sagt tröskeln ligger inte i linje med karmens framkant tröskeln är nån cm längre in... om man ser på bilden (så ser inte min dörr ut) så skulle man få ett hål framför den bruna tröskeln och framför tröskelblecket, då smygen följer karmen
min smyg är väl ca 5cm djup ungefär som på bilden..
ska se om jag kan ta en bild på min dörr imorgon
min smyg är väl ca 5cm djup ungefär som på bilden..
ska se om jag kan ta en bild på min dörr imorgon
Redigerat:
Aha....sorry! Nu e jag med! Ja nån centimeter in är vanligt även på fönster nuförtiden. Gör man som an skall med uppvik på blecket så blir det inget hål in.
Dörrar tycker jag det sällan finns nån standard. Man får tillverka ett tröskebleck som passar just den dörren. Det som skiljer är infästningen i tröskeln, hur den sitter i vägglivet, om där är en trappa, gjuten klack, anslutning mot klinker mm mm. Tänk att du skall kunna hälla vatten på dörren och vattne skall inte kunna rinna in någonstans. Samt att smygar inte ligger i direktkontakt med blecket.Snailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ok här kommer en bild på före (den indragna tröskeln syns tydligt) och efter
det uppvikta örat går in ett antal mm i smygbrädan så vatten som rinner på smygbrädan lär hamna på plåten och ledas vidare
Kan ju nämna att det är en branddörr om nu de skulle råka ha en bredare karm än vanliga dörrar
det uppvikta örat går in ett antal mm i smygbrädan så vatten som rinner på smygbrädan lär hamna på plåten och ledas vidare
Kan ju nämna att det är en branddörr om nu de skulle råka ha en bredare karm än vanliga dörrar
Redigerat:
Så korkad konstruktion! Aldrig sett tidigare!
ring Dooria och fråga hur man skall få till en tät och godkänd anslutning ed tröskekbleck eller underbleck på deras dörrar. Spelar ingen roll hur man gör uppviket blir ju hål iallafall.
ring Dooria och fråga hur man skall få till en tät och godkänd anslutning ed tröskekbleck eller underbleck på deras dörrar. Spelar ingen roll hur man gör uppviket blir ju hål iallafall.


